Tuesday, July 25, 2006

ISRAEL DIBEKALKAN
100 BOM GBU-28 AS

DUBAI 24 Julai – Amerika Syarikat (AS) akan membekalkan kira-kira 100 bom ‘pemusnah kubu bawah tanah’ kepada Israel tidak lama lagi untuk membunuh pemimpin Hizbullah, Syeikh Hassan Nasrallah dan memusnahkan parit-parit pertahanan pergerakan Syiah Lebanon itu.

Akhbar milik Arab Saudi, Asharq Al-Awsat dalam laporannya hari ini memetik sumber di Washington dan Tel Aviv sebagai berkata, bom yang boleh menembusi sehingga 40 meter ke bawah tanah itu akan dihantar ke Israel dari sebuah pangkalan tentera AS di Qatar.

Israel mengebom Lebanon sejak pejuang Hizbullah membunuh lapan askar Israel dan menawan dua yang lain pada 12 Julai lalu dan pergerakan itu telah membalas serangan termasuk dengan melancarkan roket ke utara Israel.

Sekurang-kurangnya dua kali pesawat perang Israel membedil bangunan di Beirut dalam serangan yang digambarkan sebagai percubaan untuk membunuh Hassan dan pegawai kanan lain.

Hassan terselamat dalam kedua-dua percubaan itu dan beliau menyatakan para pemimpin tertinggi yang lain juga tidak mengalami sebarang kecederaan.

Pentagon tahun lepas meluluskan penjualan 100 bom GBU-28 yang boleh menembusi konkrit setebal 7 meter tetapi disebabkan pemotongan bajet, Kementerian Pertahanan Israel memutuskan untuk tidak meneruskan pembelian.

Akhbar New York Times kelmarin memetik pegawai AS sebagai berkata, pentadbiran Presiden George W. Bush mempercepatkan penghantaran bom panduan satelit dan laser kepada Israel sebagai memenuhi permintaan rejim Yahudi berhubung operasinya di Lebanon.

Laporan itu tidak memberikan butirran mengenai bom berkenaan tetapi menyatakan penjualan itu adalah sebahagian daripada pakej yang diluluskan oleh Pentagon pada 2005.

Sementara itu di Tel Aviv, Menteri Pertahanan Israel, Amir Peretz menyatakan pejuang Hizbullah telah melancarkan 2,200 roket ke utara Israel setakat ini, separuh daripadanya mengenai pekan-pekan di kawasan tersebut.

Pegawai Pasukan Pertahanan Israel (IDF) turut mengakui bahawa usaha untuk mencegah atau mengurangkan serangan roket Hizbullah belum mendatangkan hasil.
– Agensi. Dipetik daripada Utusan Malaysia 25 Julai 2006.


SEGERAKAN GENCATAN
SENJATA DI LEBANON

Gencatan senjata perlu diwujudkan segera di Lebanon demi keselamatan orang awam. Usaha Malaysia dan lain-lain negara yang mahu Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengarahkan gencatan senjata merupakan langkah wajar walaupun pada perkiraan akhir, pengaruh terbesar terletak di tangan Amerika Syarikat (AS).

Sikap banyak negara di PBB berhubung perkara ini mudah difahami dan wajar diterima. Serangan bertubi-tubi rejim Tel Aviv ke atas Lebanon perlu dihalang dengan mengadakan gencatan senjata serta-merta.

Sesungguhnya dunia tidak boleh membiarkan orang awam terbunuh dengan begitu saja akibat daripada serangan Israel itu. Sikap ini bukan saja pegangan Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) dan Pergerakan Negara-Negara Berkecuali (NAM) yang memihak pada Palestin, tetapi demi kemanusiaan tindakan Israel itu mesti dihalang.

Malangnya, pandangan dunia secara umumnya sejak terbentuknya Israel tidak begitu dihiraukan oleh negara Zionis itu. Mereka yang walaupun menjadi anggota PBB mempunyai nilai berbeza daripada kebanyakan pandangan umum.

Rejim Tel Aviv meletakkan kepentingan mereka di atas dan melebihi sikap kemanusiaan dan kesaksamaan dengan bangsa-bangsa lain. Maka tidak hairanlah, mereka tidak mempedulikan kesengsaraan yang ditanggung oleh rakyat Palestin dan Lebanon. Bagi mereka, nyawa orang bukan Yahudi tidak mempunyai harga. Biar beratus-ratus orang bukan Yahudi dibunuhnya, asalkan nyawa seorang Yahudi dilindungi dengan apa cara sekalipun.

Sikap perkauman melampau ini dapat diterapkan kerana adanya sokongan AS yang telah tidak dapat membezakan antara kepentingan Israel dengan mereka sendiri.

Walaupun kita mendukung penuh segala apa jua bentuk usaha bagi menyelamatkan rakyat Palestin dan Lebanon tetapi daripada pemerhatian dan penilaian, rejim Tel Aviv hanya mengenali bahasa kekerasan.

Kita percaya objektif rejim Tel Aviv yang menyerang Lebanon adalah untuk memusnahkan sama sekali Hizbullah. Bukan itu saja, mereka menganggap semua pihak menentangnya secara senjata adalah musuh yang perlu dimusnahkan.

Baginya Hizbullah, Hamas, Syria dan Iran perlu dilumpuhkan sama sekali. Dengan pandangan seumpama ini, pastinya Asia Barat tidak akan dapat mengecapi perdamaian.

Sedangkan Israel telah pun memusnahkan Palestin dan Lebanon secara kekerasan. Kunci kepada penyelesaian politik Asia Barat adalah pembebasan dan kemerdekaan Palestin.
Tetapi apabila negara Barat menyebut keperluan menyelesaikan masalah kunci, mereka merujuk kepada pemusnahan Hamas dan Hizbullah. Israel akan mewujudkan gencatan senjata apabila ia telah memusnahkan kedua-dua kumpulan ini.

Dalam usaha penyelesaian masalah Asia Barat, kita wajar sedar bahawa rejim Tel Aviv merupakan kuasa yang berdiri di atas keganasan dan kekerasan. Sebarang usaha diplomasi ke atas mereka harus disertakan dengan gerakan ketenteraan dan persenjataan.

Malangnya, tidak ada kuasa lain yang mampu mencabar kekuatan Israel-AS ini. Kuasa-kuasa besar seperti Rusia dan China juga enggan berdepan dengan AS yang mempunyai kekuatan tentera paling tinggi.

Maka walau kesemua anggota OIC atau NAM bersatu mencabar Israel, rejim Zionis itu tidak akan mempedulikannya kerana AS berada di pihak mereka. – Rencana Pengarang. Dipetik daripada Utusan Malaysia 25 Julai 2006.



KESAN KEKERASAN ISRAEL
Serangan bertubi-tubi pengganas Israel ke atas negara berdaulat Lebanon sehingga mengorbankan beratus-ratus nyawa manusia dan menyebabkan kerugian harta benda melalui udara, laut dan darat atas alasan usaha menyelamatkan dua askarnya mengundang pelbagai syak wasangka di kalangan masyarakat antarabangsa.

Serangan Israel yang melampau ini walaupun diberi amaran keras oleh Iran dan Syria tidak dikongsi bersama oleh negara-negara Pertubuhan Liga Arab. Sebaliknya, dalam Persidangan Menteri-Menteri Luar Arab di Kaherah baru-baru ini tidak menampakan ketegasan secara kolektif terhadap Israel. Malahan, mereka berpecah kepada dua kumpulan iaitu kumpulan pertama yang didukung oleh fahaman Sunni, menyalahkan pejuang Hizbullah kerana menculik askar Israel sehingga mengundang serangan balas Israel ke atas Lebanon.

Kumpulan kedua yang didukungi fahaman Syiah, menyalahkan Israel yang sememangnya bersedia dengan rancangan tersusun untuk menakluki negara yang berdaulat itu tanpa sebarang tindakan diplomatik. Perpecahan ini amatlah mendukacitakan dan menyebabkan Setiausaha Agung Liga Arab, Amro Moussa mengiktiraf bahawa peperangan telah menggugat keamanan dan keselamatan di Asia Barat dan proses perdamaian di situ telah ‘mati’.

Ekoran itu, beliau meminta campur tangan segera Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dalam menyelesaikan masalah penaklukan Israel yang tidak sah ini. Masyarakat dunia perlu mengakui bahawa alasan serangan Israel ke atas Lebanon sebagai operasi menyelamat dua askarnya yang diculik Hizbullah bukanlah alasan yang sebenar. Malah, ia adalah sama seperti alasan palsu senjata pemusnah besar-besaran Sadam Hussein yang pernah dikemukakan oleh pihak Amerika Syarikat bagi membentuk pakatan Coalition of Willing dalam usaha menakluki Iraq pada 2003.

Apakah alasan yang sebenar untuk Israel melancarkan peperangan kali ini ? Sekiranya isu ini dikaji secara lebih luas, antara beberapa sebab yang dapat dikenal pasti ialah seperti berikut:

Dasar dan persediaan rapi jangka panjang Israel yang sememangnya ingin memusnahkan Hizbullah di bawah pimpinan Hassan Nasrallah secara kekerasan. Serangan Israel ke atas Lebanon sesungguhnya telah lama dirancang secara rapi oleh pihak Israel.

i. Dalam masa seminggu sahaja peperangan ini, pihak Israel telah memusnah segala infrastruktur awam Lebanon seperti tiga lapangan terbang, lima pelabuhan, beratus bangunan sekolah dan kenderaan yang kononnya menjadi kubu kuat Hizbullah.

ii. Israel juga mahu memulihkan imejnya di kalangan rakyatnya yang jelas telah merosot selepas mengalami kekalahan di Lebanon pada tahun 2000 dan menyebabkan pengunduran askar Israel yang memalukan dari Semanjung Gaza pada 2005. Pengunduran yang dipersetujui oleh bekas Perdana Menteri Ariel Sharon menyebabkan perpecahan politik di Israel dan Parti Likud.

Demonstrasi dan kecaman terhadap tentera dan kerajaan Israel oleh rakyat Israel begitu memuncak dan mewujudkan ketidakpuasan di kalangan penyokong kuat zionisme. Penubuhan parti baru Kadima oleh Ariel Sharon jelas memperlihatkan perpecahan ini. Justeru, pimpinan baru parti Likud Benjamin Netanyahu yang mengantikan Sharon secara rasmi sejak awal Mei, 2006 merupakan seorang terkenal dengan sikap antipembentukan negara Palestin berdaulat dan memperjuangkan penempatan Yahudi di Semenanjung Gaza dan Tebing Barat.

iii. Implikasi polisi Amerika Syarikat (AS) di Iraq dan kerjasama dengan Israel untuk membentuk perluasan jajahan di kawasan Asia Barat. Pentadbiran Bush yang menyokong kuat serangan Israel ke atas Hamas di Palestin dan Hizbullah di Lebanon membayangkan peperangan ini tidak akan berakhir dalam jangka masa terdekat dan memberi laluan kepada Israel untuk meneruskan kempen keganasannya tanpa sebarang halangan atau mengikut masa dan cita rasa sendiri.

Langkah Pentadbiran Bush dan Kongres AS yang terus memberi sokongan kepada Isreal dalam penentangan Hizbullah dan Hamas kononnya mereka adalah ‘Kumpulan Pengganas’ dan peperangan Israel ke atas Lebanon adalah sebagai ‘tindakan mempertahankan diri’ adalah demi menjaga kepentingan politik mereka sendiri .

Tambahan pula, pilihan raya Kongres AS akan diadakan tidak lama lagi. Sikap ‘Israel sentiasa betul’ ini juga amat jelas, apabila Kongres AS meluluskan resolusi menyokong serangan Israel ke atas pejuang Hizbullah di Lebanon dan musuh - musuh negara Yahudi secara sebulat suara pada 20 Jun 2006 dengan undian 410 menyokong dan lapan membangkang. Menurut Ketua Republikan di Kongres John Boener, hubungan ‘unik’ Israel dan AS ini menyebabkan pentadbiran AS sentiasa pro-Israel. Ini amat bertepatan dengan kenyataan bekas Perdana Menteri Malaysia Tun Dr. Mahathir Mohamad dalam Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) 2003, bahawa Yahudi memerintah dunia melalui proksi .

Keengganan pihak Israel untuk mengadakan gencatan senjata dengan pihak Hizbullah dan keganasan melampau terhadap orang awam serta tuduhan melulu terhadap peranan Iran dan Syria dalam sengketa ini oleh Israel dan AS akan mengundang kebencian melampau bukan sahaja di kalangan umat Islam bahkan juga di kalangan masyarakat bukan Islam di seluruh dunia.

Dari satu sudut, keganasan dan penaklukan ini akan menyemarakkan perpaduan di kalangan rakyat Lebanon yang terdiri daripada puak Sunni, Syiah dan Kristian yang masih menjalani proses pembinaan semula negara mereka selepas berlangsungnya perang saudara buat sekian lama.

Ia juga dikatakan dapat menyatupadukan puak Syiah dan Sunni untuk menghadapi ancaman Zionis dan penjajahan di Asia Barat selain akan meningkatkan serangan pejuang berani mati ke atas kepentingan negara-negara Barat khususnya AS dan negara -negara sekutunya.

Bagaimanapun, kesan peperangan ini juga boleh mengundang jurang perpecahan yang lebih luas di antara puak Syiah dan Sunni di negara-negara Asia Barat bagi memenuhi kepentingan pihak-pihak tertentu dan seterusnya mencetuskan persengketaan baru di kalangan mereka seperti yang pernah terjadi antara Iran dan Iraq pada tahun 1980-an.

Apa yang diperlukan sekarang ialah gencatan senjata di kedua -dua pihak demi mengelakkan peperangan ini merebak secara besar-besaran Asia Barat. Masyarakat antarabangsa juga perlu menunjukkan kesungguhan yang padu dalam menyelesaikan masalah ini secara adil dan bukannya menutup mata terhadap keganasan yang ditaja oleh kuasa besar dan proksi dunia. - Oleh MOHD. SHAFIQ ABDULLAH. Dipetik daripada Utusan Malaysia 25 Julai 2006.



EPISOD PENJAJAHAN
ABAD MODEN?

Dunia mengalami pelbagai kejutan sejak akhir-akhir ini. Konflik yang berlaku, terutama melibatkan peperangan dan ketidakstabilan di rantau Asia Barat sejak berpuluh-puluh tahun kelihatan cukup membimbangkan.

Persoalan demi persoalan timbul di kalangan masyarakat dunia, terutama terhadap beberapa insiden yang berlaku sejak bermulanya alaf baru yang disambut secara besar-besaran dulu.

Hanya setahun selepas masyarakat dunia bergembira menyambut kedatangan tahun 2000, pada tahun 2001, masyarakat dunia dikejutkan dengan peristiwa runtuhnya Pusat Dagangan Dunia (WTC), mercu tanda Amerika Syarikat (AS). Dan pada tahun yang sama, episod duka umat Islam di serata dunia pun bermula. Ia tidak lagi tertumpu terhadap Palestin dan Afghanistan semata-mata.

Keganasan, Islam, bangsa Arab, Osama bin Laden dan Al-Qaeda sengaja dimomokkan kepada masyarakat dunia. Insiden 9/11 membawa pula kepada episod duka penjajahan berdarah ke atas Iraq. Ia menjadi alasan buat AS dan sekutunya, Britain untuk bertindak sebagai kuasa 'pengaman' yang kononnya ingin memerangi keganasan. Ekoran itu, peristiwa penjajahan abad moden pun bermula dan rakyat Iraq menjadi mangsa pertama kempen memerangi pengganas.

Sejak itu juga, pelbagai tekanan telah dikenakan terhadap negara-negara Islam. Umat Islam yang hidup secara minoriti di beberapa buah negara terasa bahang kehangatan fitnah yang semakin menular. Di London misalnya, sehingga kini, setelah lima tahun berlalu, masih lagi ada apa yang digelar Islamaphobia.

Persoalannya, benarkah ia dilakukan oleh mereka yang mengaku sebagai umat Islam? Malangnya, pertanyaan itu tidak pernah sama sekali dilontarkan.

Ketika mana teka-teki itu masih tinggal tidak terjawab, Asia terkena kejutan munculnya kumpulan Jemaah Islamiyah (JI) di Indonesia. Lalu, nama Abu Bakar Basyir mula menjadi sebutan AS dan sekutunya. Biarpun AS cuba mengaitkan beliau dengan agenda keganasan kumpulan radikal Islam, namun sehingga kini tiada bukti yang dapat mengaitkannya dengan markas teroris seperti pergerakan JI.

Ketika tanda tanya kewujudan JI masih membelenggu masyarakat dunia, umat Islam di selatan Thai pula bergolak. Insiden letup-meletup membuatkan kerajaan Thaksin Shinawatra sendiri bagaikan hilang punca untuk mencari siapa dalang sebenarnya.

Dan kini, Lebanon sedang marak terbakar oleh api amarah rejim Zionis. Ironinya, ia bagaikan satu kronologi selepas beberapa peristiwa besar yang lain sebagai pembuka laluan terhadap satu agenda terancang. Agenda di Lebanon ada kaitan dengan Iran, Palestin, Iraq, Syria selain mempunyai hubungan atas apa yang digelarkan ‘keganasan’ oleh pihak tertentu.

Mudah kata, Lebanon menjadi mangsa atas kerakusan agenda sesetengah manusia yang tamakkan kuasa dan kepentingan diri tanpa mengambil kira penderitaan dan kesengsaraan yang terpaksa ditanggung oleh pihak lain.

Apakah benar, wujud agenda bawah tanah yang terancang dan ia kini sedang dilaksanakan? - Oleh WAN MOHD HAFIZ WAN HAMZAH (WARTAWAN UTUSAN). Dipetik daripada Utusan Malaysia 25 Julai 2006.



ISRAEL PENGGANAS
NOMBOR SATU – DR. KHIR

SHAH ALAM 22 Julai – Masyarakat antarabangsa perlu menganggap Israel sebagai pengganas nombor satu dunia kerana tindakan biadap melakukan serangan ke atas negara lain seperti Lebanon dengan sesuka hati mereka.

Presiden Majlis Belia ASEAN, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo berkata, walaupun kesalahan yang dilakukan oleh negara tersebut begitu ketara namun pihaknya kesal masih tidak ada tindakan tegas diambil ke atas negara itu sehingga ke hari ini.

‘‘Saya lihat isu ini akan berpanjangan dan jika Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu tidak mengambil tindakan segera ke atas Israel bukan sahaja Lebanon yang akan diserang malah akan merebak hingga ke Syria.

‘‘Jika perkara itu berlaku saya bimbang perpaduan di kalangan umat Islam di seluruh dunia akan pupus, itulah sebenarnya matlamat mereka kerana ia akan menjadikan masyarakat Islam lemah,” katanya di sini hari ini.

Mohamad Khir yang juga Menteri Besar Selangor berkata, Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) juga perlu memberi tekanan hebat ke atas Israel kerana cara peperangan yang diamalkan negara berkenaan bukanlah jalan penyelesaian terbaik.

Kata beliau, bagi memastikan tekanan ke atas negara itu dilakukan dengan berkesan dan berterusan pihaknya bersedia bergabung dengan Pergerakan Pemuda UMNO untuk melancarkan kempen mengutuk serangan itu secara besar-besaran.

Jelasnya, kempen tersebut perlu diperluaskan hingga ke peringkat negara ASEAN dan seterusnya kepada Pergerakan Negara-Negara Berkecuali (NAM) dan OIC supaya gerakan itu dapat dilihat berjalan dengan lebih bersepadu.

‘‘Saya yakin dan percaya langkah ini boleh digerakkan kerana Malaysia merupakan pengerusi bagi pertubuhan NAM dan OIC selain mempunyai hubungan yang baik dengan negara-negara ASEAN,” ujarnya. – Dipetik daripada Mingguan Malaysia 23 Julai 2006



AS BEKAL ISRAEL
BOM PANDUAN TEPAT

NEW YORK 22 Julai – Ketika Israel meneruskan serangan ke atas Lebanon buat hari yang ke-11, pentadbiran George W. Bush yang sebelum ini membantah gencatan senjata di Asia Barat, membuat persediaan untuk membekalkan bom panduan tepat dengan segera untuk kegunaan tentera rejim Yahudi.

Para pegawai tentera berkata, permintaan untuk membuat penghantaran kali ini adalah di luar kebiasaan dan membayangkan Israel mempunyai beberapa sasaran yang ingin dimusnahkan di selatan Lebanon.

Israel telah pun mengumumkan bahawa serangan itu akan berterusan untuk beberapa minggu lagi.

Di bawah prosedur biasa, penyerahan tidak dibuat dalam beberapa hari selepas permintaan, tetapi ia diputuskan segera disebabkan Israel merupakan sekutu kuat Washington.

White House dilaporkan telah membuat penghantaran segera bom panduan tepat ke Israel, yang telah diminta penghantarannya pada minggu lalu, sebaik sahaja pencerobohan ke Lebanon bermula.

Akhbar The New York Times semalam memetik seorang pegawai Amerika Syarikat (AS) berkata, keputusan menghantar senjata tersebut dibuat selepas berlaku perdebatan kecil dalam pentadbiran Bush bahawa pendedahan mengenai tindakan itu akan mencetuskan kemarahan di kalangan kerajaan Arab dan dunia bahawa Washington membantu Israel sama seperti Iran memberi bantuan senjata kepada Hizbullah.

Ramai pihak melahirkan kemarahan ke atas Washington yang telah pun menyatakan bantahan atas syor Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Kofi Annan supaya gencatan senjata segera dikuatkuasakan untuk memulihkan keamanan di Asia Barat.

Sebaliknya, AS hanya memutuskan untuk menghantar Setiausaha Negaranya, Condoleezza Rice ke Asia Barat esok bagi mencari jalan penyelesaian.

Protes peringkat antarabangsa membantah tindakan Israel dan pendirian AS berterusan buat hari ketiga berturut-turut hari ini, termasuk di Australia, Denmark dan Britain.

Bom tersebut merupakan sebahagian daripada pakej penjualan senjata bernilai berjuta-juta dolar tahun lalu yang membolehkan rejim Tel Aviv mendapat bekalan apabila memerlukannya.

Para pegawai menyifatkan penghantaran tersebut sebagai salah satu contoh pembekalan senjata secara besar-besaran kepada Israel sejak sekian lama.

Penghantaran bom tercanggih itu turut membabitkan penempatan dua kakitangan agensi kerajaan.

Akhbar itu juga melaporkan, para pegawai Pentagon dan tentera enggan menjelaskan maklumat terperinci mengenai saiz dan kandungan penghantaran ke Israel, dan mereka tidak mahu menyatakan sama ada bom-bom itu dihantar menggunakan kargo udara atau saluran penghantaran lain.

Bagaimanapun seorang pegawai berkata, penghantaran tersebut tidak boleh disamakan dengan “pembekalan kecemasan” seperti ketika Israel mengalami kekurangan senjata semasa konflik Arab-Israel 1973.

Seorang jurucakap Kedutaan Israel di sini memberitahu wartawan The New York Times bahawa: “Kami telah menggunakan senjata panduan tepat untuk mematahkan keupayaan Hizbullah dan untuk mencederakan penduduk awam.”

“Sebagai memenuhi peraturan, bagaimanapun, kami tidak mahu komen mengenai bekalan senjata untuk pertahanan Israel.”

Serangan Israel setakat ini telah mengorbankan lebih 350 orang, kebanyakannya penduduk awam di Lebanon dan di pihak Israel pula, seramai 34 orang termasuk 19 askar terbunuh.

Seramai 25,000 warga asing telah dikeluarkan dari Lebanon sejak beberapa hari lalu.
– Agensi – Mingguan Malaysia 23 Julai 2006.



AS BERI ‘LAMPU HIJAU’
ISRAEL SERANG LEBANON SEMINGGU LAGI

BAITULMAQDIS 23 Julai – Pegawai-pegawai Israel percaya mereka mendapat satu lagi ‘lampu hijau’ dari Amerika Syarikat (AS) untuk meneruskan serangan terhadap Hizbullah di Lebanon bagi tempoh sekurang- kurang seminggu lagi.

“Pegawai-pegawai kanan percaya Israel mendapat kelulusan Amerika untuk meneruskan operasi terhadap Hizbullah sehingga Ahad depan,” lapor akhbar Haaretz di laman webnya hari ini.

Sehingga petang ini, pihak pentadbiran AS belum mengeluarkan kenyataan sama ada mengesahkan ataupun menafikan laporan itu.

AS telah menekan keperluan untuk menangani apa yang dilihatnya sebagai punca sebenar konflik iaitu kehadiran pejuang bersenjata Hizbullah di sempadan Israel selain peranan sekutu-sekutunya, Syria dan Iran.

Serangan Israel masuk hari ke-12 hari ini, menyaksikan seramai 365 orang rakyat Lebanon terkorban manakala di pihak Israel pula 35 orang terbunuh dalam serangan balas Hizbullah.

Pada minggu lalu, Israel telah pun mengumumkan bahawa serangan pihaknya ke atas selatan Lebanon akan berterusan beberapa minggu ataupun beberapa bulan.

Pendedahan media itu muncul sehari selepas laporan akhbar The New York Times bahawa pentadbiran George W. Bush yang sebelum ini membantah gencatan senjata di Asia Barat, membuat persediaan untuk membekalkan bom panduan tepat dengan segera untuk kegunaan tentera rejim Yahudi.

Permintaan untuk membuat penghantaran kali ini adalah di luar kebiasaan dan membayangkan Israel mempunyai beberapa sasaran yang ingin dimusnahkan di selatan Lebanon.
White House dilaporkan telah memutuskan penghantaran segera bom panduan tepat ke Israel, yang telah diminta penghantarannya pada minggu lalu, sebaik sahaja pencerobohan ke Lebanon bermula.

Dalam pada itu, pesawat perang Israel membedil selatan dan timur Lebanon hari ini selepas askar yang menaiki kereta kebal dan kenderaan berperisai menyeberangi sempadan dan menawan sebuah kampung untuk memperhebatkan serangan terhadap kedudukan Hizbullah sekalipun penduduk awam bertambah menderita.

Pejuang-pejuang Hizbullah bertindak balas dengan melancarkan serangan roket bertalu-talu ke arah Israel.

Dua orang terbunuh dan tiga lagi cedera parah apabila bandar pelabuhan Haifa, utara Israel dihujani roket yang dilancarkan dari Lebanon.

Sebagai usaha untuk menamatkan krisis itu, diplomat tertinggi dari Perancis, Jerman dan Britain berlepas ke rantau Asia Barat menjelang kunjungan Setiausaha Negara AS, Condoleezza Rice yang terus menolak seruan gencatan senjata segera sebagai janji palsu.

Dalam gelombang serangan sebelum subuh, pesawat pengebom Israel buat kali pertama menyerang bandar utama di selatan Lebanon, Sidon di mana puluhan ribu rakyat Lebanon mencari perlindungan daripada serangan Israel yang tidak putus-putus.

Sebuah bangunan tiga tingkat menempatkan pusat agama Hizbullah terkena bedilan. Israel turut menyerang pangkalan Hizbullah di pinggir selatan Beirut selain membedil kilang, jalan raya dan jambatan dalam serangan udara di kawasan Baalbeck di timur dan di kawasan selatan.

Penduduk awam yang mengibarkan bendera putih berduyun-duyun meninggalkan selatan Lebanon selepas Israel mengarahkan mereka berpindah, dipercayai sebagai persiapan untuk melancarkan serangan darat besar-besaran. – Agensi – Utusan Malaysia 24 Julai 2006.



SERANGAN ISRAEL
LANGGAR UNDANG-UNDANG ANTARABANGSA

LARNACA, Cyprus 23 Julai - Penyelaras Kemanusiaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Jan Egeland berkata, Lebanon sedang menghadapi krisis kemanusiaan paling besar akibat “perang yang sia-sia” dan mengadu mengenai kesukaran untuk penghantaran bantuan.

Beliau juga mendakwa Israel telah melanggar undang-undang kemanusiaan dengan melakukan serangan ke atas Lebanon.

“Serangan itu melanggar undang-undang kemanusiaan. Ia (kemusnahan) sangat besar, lebih teruk daripada dijangkakan,” kata beliau selepas melawat daerah Haret Hreik di Beirut hari ini.

Terdahulu Egeland yang berada di Cyprus dalam perjalanan ke Lebanon untuk melancarkan rayuan bantuan kecemasan, mengkritik tindak balas Israel terhadap serangan Hizbullah dan tindakan kumpulan militan itu melancarkan serangan roket ke atas negara Yahudi itu.

Beliau menyifatkan tindakan Israel mengebom sebuah kawasan kediaman sesak di Beirut yang menempatkan ibu pejabat Hizbullah sebagai satu pencabulan undang-undang kemanusiaan.

“Semuanya perlu dihentikan. Ia bukan bencana semula jadi tetapi krisis buatan manusia. Ia adalah perang yang sia-sia. Ia tidak sepatutnya dimulakan. Ia tidak sepatutnya dilaksanakan seperti sekarang.

“Kami tidak boleh membawa masuk bantuan ke negara itu dalam apa jua kuantiti atau mengedarkannya ke tempat-tempat yang tertentu. Ia sudah menjadi krisis yang besar dengan lebih setengah juta orang terjejas secara langsung,” katanya.

Kata beliau, angka itu akan bertambah dengan dramatik memandangkan penduduk di selatan Lebanon telah diminta untuk meninggalkan tempat mereka oleh tentera Israel.

Katanya, PBB akan memberi tumpuan untuk menubuhkan koridor kemanusiaan dalam tempoh beberapa hari lagi dan mahu menggunakan laluan perkapalan Cyprus-Beirut untuk membawa bantuan.

Tetapi beliau juga mahu menghantar bantuan melalui jalan raya dan udara dengan menggunakan Lapangan Terbang Antarabangsa Beirut yang telah ditutup sejak serangan tentera Israel.

Egeland yang diterbangkan ke Beirut awal hari ini menggunakan helikopter tentera British berkata, beliau akan melancarkan rayuan antarabangsa esok dengan ‘mendesak dan mengemis’ bagi mendapatkan RM370 juta (AS$100 juta).

“Kami sangat bimbang mengenai penduduk awam di selatan yang terperangkap dalam pertempuran. Mereka tidak mempunyai kaitan sama sekali dengan serangan roket Hizbullah,’’ ujarnya.

Egeland yang bercadang melawat Israel, Selasa ini dan juga Genting Gaza menyatakan kebimbangan mengenai situasi kemanusiaan di Gaza akibat tindakan ketenteraan Israel. – Utusan Malaysia 24 Julai 2006



BISIK-BISIK
AWANG SELAMAT

Pada hari ini, umat Islam berada dalam kedudukan yang mudah ditindas dan dizalimi. Begitulah yang berlaku di Iraq, Palestin dan Lebanon.

Semua orang tahu, mengapa keadaan sedemikian berlaku. Jawabnya- umat Islam terutama di Asia Barat tidak bersatu.

Di rantau lain, negara yang umat Islam majoriti termasuk Malaysia, juga berdepan asakan dan cabaran tersendiri.

Maka Awang terpanggil untuk menitipkan pandangan seorang tokoh agama dan pengkaji global dari Indonesia, Muhammad Hanif yang melihat permasalahan umat Islam disebabkan kegagalan untuk kembali kepada al-Quran.

Ketika bertemu Awang kelmarin, beliau sedih kerana kitab suci itu yang sepatutnya menjadi senjata umat Islam, sudah dipinggirkan.

Ini menyebabkan umat Islam gagal menggali mukjizat al-Quran sedangkan ia mampu mempersiapkan kita menangani apa sahaja cabaran.

Membaca al-Quran, menghayati dan menjadikannya pedoman sepanjang masa, akan membentuk keunggulan dan ketahanan umat Islam.

Bekerja keras, mencintai ilmu, bersatu, tabah dan yakin, boleh dijana menerusi al-Quran.
Awang – Berjuang dalam diam. – Utusan Malaysia 24 Julai 2006.



AMERIKA SERONOK
LIHAT LUBNAN HANCUR

Jelas Amerika Syarikat (AS) turut menjadi dalang kepada kekejaman Israel ke atas rakyat Lubnan. Pakatan Tel Aviv dan Washington tetap menegaskan bahawa sebarang penyelesaian kepada krisis Asia Barat ini diasaskan kepada sejauh mana ancaman Hizbullah di selatan Lubnan.

Pentadbiran Bush melakukan apa saja bagi menangguhkan tekanan antarabangsa terhadap Israel walaupun ada memberikan peringatan kepada Tel Aviv bahawa tindakannya itu akan turut memberikan kesan kepada rakyat tidak berdosa, terutama di kawasan berhampiran sempadan Lubnan.

Lebih menyedihkan apabila lebih 300 orang mati di Lubnan, kebanyakannya rakyat awam sejak Israel melancarkan serangan lebih seminggu lalu.

Malah, Dewan Perwakilan Amerika mengundi 410-8 minggu lalu, menyokong Israel dalam pertelingkahannya dengan pejuang Hizbullah. Resolusi juga mengecam ‘musuh kepada negara Yahudi itu’.

Jadi, tiada yang mengejutkan apabila Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mendesak supaya diadakan segera gencatan senjata bagi menghentikan pertempuran Israel dengan pejuang Hizbullah, Washington menentang gencatan senjata mengejut itu.

Walaupun Setiausaha Agung PBB, Kofi Annan dan Setiausaha Negara Amerika, Condoleezza Rice bertemu minggu lalu dan kedua-duanya mengutuk pihak yang berperang, jelas AS tidak menunjukkan minat memberhentikan segera pertempuran berbanding PBB.

Malah, pentadbiran Bush jelas tidak menunjukkan minat yang mendalam untuk menghantar Rice ke Asia Barat mencari penyelesaian masalah dengan mengatakan ‘Rice tidak akan pergi dari satu ibu negara ke satu ibu negara lain untuk mencari perdamaian’.

Washington memberi amaran: “Anda tidak akan dapat melihat diplomasi seperti itu akan berlaku” malah pegawai di Washington tidak yakin gencatan senjata akan membawa kepada penyelesaian berkekalan. Jika Israel dan AS enggan berdamai, apa yang boleh dilakukan PBB?

Jelas badan dunia itu kini tidak berupaya memberhentikan peperangan sedemikian, apakah sebenarnya peranan PBB dan sejauh mana pengaruhnya untuk mengawasi dan menguruskan konflik antarabangsa?

Selain itu, peranan Majlis Keselamatan PBB nampak samar dan memihak kepada Israel dan benar kata Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar bahawa krisis Asia Barat itu banyak bergantung kepada keputusan Majlis Keselamatan PBB.

Ada pihak menuding jari kepada Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) kerana tidak berusaha atau lambat bertindak. Hakikatnya, apa kuasa yang ada untuk OIC mengambil mengambil tindakan bagi menghentikan keganasan Israel ke atas Palestin dan Lubnan?.

Benar kata Syed Hamid bahawa OIC bukan tidak melakukan apa-apa tindakan kerana perkara itu sudah dibawa kepada majlis berkenaan yang menyaksikan resolusi bagi menghentikan keganasan tetapi diveto AS.

Jangan mempersoalkan dulu peranan orang lain, khususnya AS, tetapi di kalangan negara Islam di Asia Barat sendiri, jelas mereka berpecah dalam isu ini.

Ada kalangan negara berpengaruh di Asia Barat menyalahkan Hizbullah kerana menahan askar Israel yang dianggap menjadi punca kepada Israel mengesahkan tindakannya. Apabila ‘nasi sudah menjadi bubur’ akibatnya akan dirasakan bukan saja oleh Hizbullah, malah rakyat Lubnan lain.

Kedudukan ini menguatkan lagi andaian stesen televisyen satelit, CNN yang sejak akhir-akhir ini berteori bahawa serangan Israel akan lebih memuncak selepas ini apabila semua warga asing dipindahkan dari Lubnan.

Kita akan memerhatikan apakah benar teori ini kerana ketika ini serangan Israel terhadap Lubnan hanya bertumpu di selatan negara itu dan bahagian selatan Beirut yang dikatakan tempat persembunyian pucuk pimpinan Hizbullah.

Kita juga menunggu apakah suara rintihan dan permintaan Perdana Menteri Lubnan, Fuoad Siniora akan diambil peduli Israel dan sekutunya AS supaya tidak menghancurkan Lubnan yang dalam proses pembinaan semula negaranya selepas perang saudara sekian lama.

Dengan kata lain, AS seronok melihat Lubnan dihancurkan dan mereka yang tidak berdosa menjadi mangsa perang semakin ramai.

Persoalannya, apakah niat sebenar kepemimpinan Washington, khususnya Bush dan sekutunya dalam krisis seperti ini? Apakah ini sebagai satu daripada strategi penghapusan pengganas oleh Barat yang diketuai AS?.

Hizbullah atau ‘Parti Allah’ diletakkan sebagai kumpulan pengganas oleh AS dan dianggap bahaya kerana kaitannya dengan Iran dan Syria, selain ada beberapa pihak turut mengaitkannya dengan al-Qaeda.

AS yang bertopengkan Tel Aviv menggunakan kesempatan gerakan membebaskan dua tenteranya yang ditawan untuk melaksanakan dasar kekejaman tanpa peri kemanusiaan menghapuskan Hizbullah yang memang ‘dibenci’ sejak sekian lama, tetapi tidak ada cara melakukannya.Kenapa Israel dan AS berang dengan Hizbullah? Sejak dua dekad terakhir ini, jelas sekali Hizbullah menjadi satu-satunya pasukan yang mampu mengusir dan menewaskan Israel daripada wilayah selatan Lubnan pada 2000 selepas berada dalam taklukan Israel selama 18 tahun, iaitu sejak 1982.

Dendam yang membara itu tidak mampu dilakukan sebelum ini mungkin kerana tidak ada isu yang boleh menjadi pencetus dan Perdana Menteri sebelum ini tidaklah seultra seperti Ehud Olmert yang memerintah sekarang.

Jelas, Olmert bukan saja menjadi pembunuh kepada rakyat Lubnan dan rakyatnya sendiri, tetapi pemimpin Yahudi ini juga menjadi pembunuh proses damai dan penyelesaian isu dua negara Israel-Palestin yang berjiran. – Oleh Hambali Abdul Latiff, Berita Harian 24 Julai 2006.




1 comment:

Anonymous said...

ateBoRokeaszicx [url=http://tiny.cc/makeityourring]makeityourring diamond engagement rings[/url] Toedeubh