Monday, July 16, 2007

Lee Kuan Yew Dinasihat
Jangan Beri Kenyataan 'Celupar'

SANTUBONG, 15 Julai (Bernama) --- Menteri Mentor Singapura Lee Kuan Yew sekali lagi diingatkan agar tidak memberi sebarang kenyataan berbentuk celupar terdapat hal ehwal politik dan pembangunan di Malaysia.

Timbalan Menteri Penerangan Datuk Ahmad Zahid Hamidi berkata kenyataan daripada Lee boleh dianggap sebagai kenyataan seorang yang "nyanyuk" khasnya berhubung gerakaan Umno Johor untuk menjatuhkan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan menakut-nakutkan pelabur dari Singapura berhubung projek Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI).

"Kenyataan Menteri Mentor Singapura Lee Kuan Yew baru-baru ini dianggap sebagai satu kenyataan yang celupar terhadap jirannya Malaysia, ini satu tindakan untuk sabotaj Malaysia, kita beri peringatan kepada beliau jagalah negaranya sendiri, tak perlu celupar beri komen hal-hal di Malaysia," katanya kepada pemberita selepas majlis pelancaran komuniti bestari peringkat negeri di sini hari ini.

Zahid berkata Malaysia tidak pernah menghalang Singapura untuk melabur di Malaysia dan kedatangan mereka ke negara ini amat dialu-alukan.

Katanya Singapura tidak perlu rasa tergugat sekiranya WPI dilaksanakan kerana ia adalah untuk kebaikan bersama antara Malaysia dan Singapura.

Pada 30 Jun lalu, Lee ketika ditemuramah akhbar Berita Harian Singapura mendakwa terdapatnya gerakan oleh Umno Johor untuk menjatuhkan kepimpinan Abdullah.

--BERNAMA

Untuk berita selanjutnya sila klik:

9 comments:

Mohd Shani said...

Dulu kalau ada pemimpin luar negara comment 'tak betul' tentang pemimpin kite, pasti ketua pemuda UMNO akan melenting serta merta.

Komen lky, hanya dikomen olen timbalan menteri selepas 15 hari !!!

pemimpin umno sangat sibuk kut ?
persidangan ? pilihanraya ?
kempen membodek utk jadi MP/ADUN ?
atau dah tak de teloq ?

HAMPEH

lamandau said...

Pemimpin Umno bukan sibuk, kalau sibuk tak kan dok rempit dgn motor berkuasa tinggi kehulu kehilir tanpa memberi sebarang faedah, cuma suatu tiundakan eskipisma gara2 ada rak serasi dgn bos!!
Sebenarnya mereka tidak dapat petunjuk dari sri perdana, maklumlah yang memberi komentar itu kawan akrabnya. Dalam hal ini kita, orang melayu telah bersikap dayus dan tidak bermaruah, membiarkan kenyataan yang sah mencampuri hal-ehwal dalam negara kita berlalu sepi sehingga nak basi baru ada reaksi yang didengar walaupun sayup2. Di mana pemuda UMNO ..oops lupa mereka ni anak angkat LKY!!
Secara serious, Datuk , saya berkayakinan bahawa ini hanya suatu sendiwara pakatan LKY/AAB, mungkin dgn tujuan untuk mencungkil sejauh mana penerima orang2 umno terhadap WPI!!!Kalau AAB cetus sendiri bermakna perkara itu (umno johor tak sokong) ujud kerana PM sentiasa mendapat nesihat perisikan dari SB!! Test market le kononnya, tapi guna sahabat karib dari luar!! Itu baru namanya kerja tak ada telog!!!
Mana Adunatau MP yang berani bertindak tanpa mendapat petunjuk dari AAB atau tgkt 4.Mereka ni semuanya menghabiskan masa menunggu AAB dimerata2 tempat untum mendapat tandatangan permohonan projek!Pusat khidmat wakil rakyat Kepala Batas dah tak berfungsi lagi kerana ketika PM di sana, ianya dibanjiri oleh orang luar termasuk MP/Adun dari Sabah!! Justeru itu mana2 MP/Adun yang dapat habuan terpaksa akur dengan etika backbencher dan bukan lagi memenuhi aspirasi rakyat yang diwakilinya!!!
Saya difaham kan dalam dua tiga hari lepas satu discourse dibawah tajaan PM S'pore melibatkan remaja2 berbilang kaum di singapura (tak termasuk melayu ) dan wakil2 tingkat 4 JPM Malaysia di singapura membincang mengapa orang Malaysia bencikan Singapura!!!! Datuk dapatkan berita penuh dari toyol Datuk sendiri!
Dalam keadaan mereka merasai kita bencikan mereka inilah kita harus meluahkan perasaan kita terhadap mereka sptmana yang dilakukan oleh The Scribe!!! Salam Datuk.

kemamang said...

Cepat sangat kita lupa tentang sejarah Lee Kuan Yew. Sejarah membuktikan bahawa beliau terlalu akrab dengan Regim Zionis dari tahun 1963 - sekarang. Diimbas kembali, selain dari kedutaan Yahudi sememangnya berada di Singapura, hampir setiap ambassadoryang mewakili U.S.A adalah Jew. Justeru itu, Zahid tak yahlah memekak, atau pun memuji Khairy atau Norza, kerana itulah yang dikehendaki oleh Lee Kuan Yew. Dengan cara ini, buat seketika isu WPI ini sudah di turned around sebagai internal problem, bukanya sebagai bantahan terhadap keujudan WPI itu sendiri. Umpan yang dihulur Lee Kuan Yew, serta digoncang oleh wira seperti Zahid, Khairy dan Norza akan cepat mendapat perhatian setelah digemburkan oleh media arus perdana. Perang saraf dan propaganda ala Jew ini telah sebati di dalam Lee Kuan Yew yang begitu lama akrab dengan Rejim Zionis. Secar kasarnya, seolah olah menakutkan peniaga dari Singapura, disebaliknya, menjurus kepada rakyat malaysia agar tidak membantah WPI, malah membentang permaidani merah untuk mereka!!!!

cakapsiang said...

Mengapa Zahid Hamidi tidak bercakap demikian di Johor, kenapa cakap di KL. Dia org UMNO johor ke? Mengapa orang UMNO Johor membisu seribu bahasa? Yang bersuara hanya mereka yang kita tak mahu dengar suara.... banyak soalan sangat ke saya ni?

mdkamel said...

Wah, memang lucu. Ini tak ubah perlawanan bolasepak yang sudah diatur (fixed match)! Kedua-dua pasukan dah tahu pun siapa yang menang dan kalah. Bukan itu saja... berapa jumlah gol pun dah tahu.

Kalau dia orang kata TDM nanyuk saya percaya mereka bermaksud demikian. Tapi LKY nanyuk, susah nak di percayayi.

Kalau tak ada udang di sebalik batu kan dah siang-siang LKY buat kenyataan demikian? Kenapa pula perlu menunggu setelah anaknya (PM Singapura) berkunjung ke Malaysia untuk berbincang berkaitan pembangunan WPI?

Hebat tapi lucu.....

AFRAR YUNUS said...

salam datuk
siapa tak kenal zahid hamidi. semasa zaman anwar jadi tpm, begitu ligat dia.bercakap soal kroni dsb.kemudian bila tun nyahkan dia dr politik umno, dia menderita kerana banyak hutang sana-sini. dia mengampu semula dan kini berada dijawatannya sekarang. org jenis ni sepatutnya tidak ada dlm peta politik di malaysia. tapi...sayang. umno masih menerima walaupun ia tidak bertaubat. apa yg nak dia suarakan tentang bangsa, jika kehidupannya sendiri bermasalah dan sdg mencari identiti.

Ghazali said...

Datuk, saya tak terkesan dengan permainan sandiwara LKY, termasuklah dgn pemimpin-pemimpin kita. Saya sebagai orang Johor amat berharap UMNO johor (boleh harap ke?) dpt menghantar mesej yg jelas kpd semua pemimpin umno, AAB khususnya, WPI buka utk mainan politik dan bukan untuk kepentingan perut-perut, dan memenuhkan kocek-kocek org tertentu,jangan sentuh sensitiviti org Johor. Saya sbg ahli umno akan pastikan undi saya pd PU kali ini bukan utk BN. Saya tersilap mengudi BN pd PU lepas. Tapi bak kata pepatah, sekali jalan terkena dua kali jalan dah tahu.

pemerhati said...

Akum semua pembaca.

Johor.. johor.. johor.. aku sokong Khairy gadai johor pada temasik.

Debt Restructuring of Johor Corporation and its Financially Dependent Subsidiaries

The Corporate Debt Restructuring Committee ("CDRC") is pleased to announce that Johor Corporation ("JCorp"), its dependent subsidiaries* and their respective creditors today signed a Debt Restructuring Agreement to restructure RM4,032 million of debts, of which RM3,120 million is the amount owing by JCorp and RM912 million the amount owing by JCorp's financially dependent subsidiaries. A total of 54 creditors are involved in the restructuring scheme. JCorp is the state economic development corporation of the state of Johor.

Dato' Azman Yahya, Chairman of CDRC, said, "The Johor Corporation restructuring will reduce the level of non-performing loans in the banking system by 0.5% and reduce the outstanding amount to be restructured under CDRC by 25%. The workout for JCorp has been protracted due to the size and complexity of the debts being addressed and the number of creditors and stakeholders involved, but the successful implementation of the restructuring scheme will be positive for the banking system and the economy as a whole."

The restructuring scheme entails:

A. For Unsecured Creditors of Johor Corporation (total existing debt: RM2,696m), an overall recovery rate of 83% via:

Issuance of RM1,607m Guaranteed Redeemable Bonds ("GRB") based on the principle of Bai' Bithaman Ajil. The salient terms of the GRBs are:

guaranteed by the Johor State Government
divided into three (3) tranches with maturities of five (5), seven (7) and ten (10) years
cash profit rate of 1%
effective profit rate of 4.25%, 4.75% and 5.05% respectively, based on the Selling Price and Purchase Price of the underlying assets

Conversion of a portion of the existing debt into a RM400m Committed Revolving Credit Facility ("CRCF") based on the principle of Murabahah. The salient terms of the CRCF are:

profit rate of 0.75% above each financier's Islamic Cost of Funds
maturity of 10 years
profit payments guaranteed by the Johor State Government
secured against assets with a 1.67x security cover (based on the open market value of the assets)

Issuance of RM230m Redeemable Secured Certificates ("RSC") based on the principle of Qardhul Hassan. The salient terms of the RSCs are:

divided into three (3) tranches with maturities of five (5), seven (7) and (10) years
no profit rate
secured against assets with a 1.00x security cover (based on the forced sale value of the assets)
B. For Unsecured Creditors of JCorp's Dependent Subsidiaries (total debt: RM879m), an overall recovery rate of 70% via:

Issuance of RM615m Guaranteed Redeemable Bonds ("GRB") based on the principle of Bai' Bithaman Ajil. The salient terms of the GRBs are:

guaranteed by the Johor State Government
divided into three (3) tranches with maturities of five (5), seven (7) and ten (10) years
cash profit rate of 1%
effective profit rate of 4.25%, 4.75% and 5.05% respectively, based on the Selling Price and Purchase Price of the underlying assets
C. For Secured Creditors of JCorp and JCorp's Dependent Subsidiaries (total debt: RM457m), an overall recovery rate of 100% via:

Issuance of RM457m Guaranteed Redeemable Bonds ("GRBs") based on the principle of Bai' Bithaman Ajil. The salient terms of the GRBs are:

guaranteed by the Johor State Government
divided into two (2) tranches with maturities of five (5), and seven (7) years
cash profit rate of 1%
effective profit rate of 4.25% and 4.75% respectively, based on the Selling Price and Purchase Price of the underlying assets

The Debt Restructuring Agreement is conditional upon approval of the proposed scheme by JCorp's US$ Floating Rate Note holders amounting to US$100 million who will vote on the terms of the restructuring during a formal meeting of note holders to be convened shortly. It is expected that the restructuring scheme will be fully implemented by end-June 2002.

The scheme also entails other significant elements which critically recognise the need for JCorp to have time to allow for the following:

To improve its core business activities

A phased and properly controlled disposition of its assets, in particular its vast property assets from which disposition proceeds the GRBs can be redeemed before the due date.

p/s Sayangilah kedaulatan negara kita dan jangan mudah mengalah. Bangkit anak johor ayoh kita kibarkan bendera JOHOR sempena hari kemerdekaan.- pemerhati/anak johor

kudakepang said...

Saudara Mohd Shani, Lamandau, Kemamang, Cakapsiang, Md Kamel, Aftar Yunus, Orang Seri Medan, Pemerhati:

Buah fikiran, cetusan dan maklumat daripada anda semua saya hargai dan dicucapkan terima kasih.

Saya tidak terdaya untuk berbuat apa-apa. Sebagai seorang private citizen, saya hanya terdaya untuk bersuara menerusi blog ini seperti anda semua.

Bagaimanapun, saya harap pemantau blog yang diwujudkan oleh pihak berkuasa akan mengambil iktibar daripada seluruh posting anda.

Pada waktu yang sama, pada pandangan saya yang cetek ini, Malaysia wajar melakukan satu corrective measure dengan seberapa segera. Bagaimana, bila dan oleh siapa, saya tak pasti. Tetapi, corrective measure perlu dilaksanakan demi kebaikan semua.

Salam takzim.