Saturday, July 28, 2007

Surat Terbuka Kepada
Tan Sri Muhamad Muhd Taib

Ab Jalil Backer (jalil74@myjaring.net)
Assalamualaikum Tan Sri,

Pertamanya, izinkan saya mengucapkan jutaan syabas dan tahniah kepada Tan Sri. Setelah lebih tiga tahun dilantik sebagai Ketua Penerangan UMNO, baru minggu inilah tampaknya taring Ketua Penerangan UMNO Malaysia.

Tindakan membuat laporan polis ke atas laman web Malaysia-Today dan pengendalinya Raja Petra Kamaruddin atas tuduhan menghina Yang Di Pertuan Agong dan agama Islam wajar ditahniahkan.

Perkara ini amat signifikan kerana selama hari ini, banyak isu-isu sensitif yang dibincangkan secara terbuka oleh individu terkemuka tidak diambil sebarang tindakan oleh penerangan UMNO. Ini kita akan bincangkan kemudian.

Tan Sri,

Izinkan saya mengulas terlebih dahulu laporan polis ke atas Malaysia-today dan Raja Petra yang dibuat oleh Penerangan UMNO. Saya mengharapkan laporan polis yang dibuat oleh sebuah parti besar, yang saya ahlinya, tentulah mencerminkan sikap profesional dan bertanggungjawab.

Dilaporkan oleh media bahawa UMNO membuat laporan polis kerana terdapat komen-komen yang dikatakan menghina YDP Agong dan Islam dalam laman web Raja Petra.

Sekiranya Tan Sri dan mereka yang berada di Penerangan UMNO mahir dengan selok belok siber tentu faham bahawa komen yang dilakukan oleh pelayar atau pengunjung web adalah tanggungjawab pemberi komen.

Amatlah sukar untuk pengendali blog dan web menyaring hampir ke semua komen. Komen juga tidak pernah dianggap mewakili pandagan pemilik laman web.

Namun tentulah Tan Sri boleh berhujah bahawa adalah tanggungjawab penerbit laman untuk bertindak atau tutup sahaja laman tersebut jika tidak mampu mengawalnya. Baiklah. Kita katakan Raja Petra harus bertanggungjawab, demikian juga pemilik laman ini (mykmu.net).

Cuma jika Tan Sri berharap laporan tersebut akan menamatkan riwayat Raja Petra di alam siber hampir mustahil boleh berlaku. Apa yang Raja Petra perlu buat hanyalah memberi nombor-nombor Internet Protocol (IP) pemberi komen tersebut. Dan sudah banyak kes, pendakwaan hanya dilakukan ke atas mereka yang memberi komen bukannya pengendali laman.

Saya khuatir jika ini dilakukan, tidak mustahil terdapat ahli UMNO sendiri akan terperangkap. Bolehkah Tan Sri pastikan tiada sesiapa di kalangan pasukan siber yang UMNO bentuk ada menjalankan provokasi sedemikian? Malangnya, jika orang lain telah maju, pasukan siber UMNO belum lagi mampu menggunakan spoof atau menipu IP mereka.

Seterusnya Tan Sri, laporan ini, jika diperhalusi, lebih menguntungkan Raja Petra dan merugikan UMNO. Khalayak akan tertanya-tanya, mengapa sedemikian banyak tuduhan rasuah, salah guna kuasa dan campur tangan keluarga dalam pentadbiran negara tiada satu pun UMNO buat laporan. Sebaliknya sedemikian susah Tan Sri menerokai komen-komen pada setiap artikel yang tersiar hanya untuk membolehkan satu laporan polis dibuat.

Secara logik akalnya, tentulah artikel-artikel yang disiarkan oleh Raja Petra yang berunsur fitnah, khabar angin dan memburukkan pemimpin tertentu lebih wajar diambil tindakan berbanding komen-komen sampah di bahagian bawahnya.

Bila ini berlaku akan terdapat persepsi bahawa "tuduhan dan tulisan Raja Petra serta artikel yang tersiar dalam laman webnya memang benar dan sebab itu UMNO terpaksa mencari perkara-perkara kecil seperti komen pengunjung."

Memang benar saya akui bahawa persepsi ini belum tentu benar tapi impaknya besar.

Jika dahulu apa yang Raja Petra tulis belum tentu orang percaya, belum tentu diterima ramai kerana khalayak menganggap ini hanyalah sebahagian perang politik semata. Khalayak menganggap UMNO tidak berminat untuk berperang melalui undang-undang seperti mana Tun Dr. Mahathir tidak pernah menyaman sesiapa pun yang memfitnah atau memburukkannya.

Namun apabila terdapat ruang undang-undang sudah digunakan oleh UMNO maka akan timbul persepsi bahawa apa yang terdapat dalam Malaysia-Today tetapi tidak dilaporkan kepada polis itu benar.

Proses penaakulan minda khalayak akan membawa pertanyaan mengapa UMNO tidak membuat laporan Polis atau menyaman Raja Petra berikutan artikel-artikel beliau dalam The Corridors of Power?

Justeru saya tertanya-tanya. Apakah laporan polis tersebut dibuat untuk membantu UMNO dan kepimpinan negara atau sekadar menonjolkan kembali nama Tan Sri sebagai calon pilihan raya?

Tan Sri,

Laporan polis yang dibuat atas nama menghina YDP Agong dan Islam juga menimbulkan kembali tanda tanya kepada saya selaku ahli UMNO. Mengapa UMNO perlu membuat laporan polis ke atas laman web seperti Malaysia Today yang tidak besar impaknya kepada masyarakat Malaysia berbanding apa yang dilakukan oleh Kumpulan The New Straits Times suatu masa dahulu yang jelas menghina Islam. Sekiranya lupa Tan Sri boleh membaca kembali laporan Mykmu di sini.

Saya dan ramai ahli UMNO juga pasti tertanya-tanya jika Tan Sri menyeru kepada pemimpin UMNO supaya berani mempertahankan hak orang Melayu dan UMNO seperti dilaporkan Utusan hari ini, mengapa Tan Sri tidak bersuara walau sepatah haram pun bila Datuk Kalimullah Hassan (Ketua Pengarang NSTP ketika itu) menulis butiran perbincangan mesyuarat Penerangan UMNO Malaysia yang berada di bawah batang hidung Tan Sri?

Tan Sri,

Sebagai ahli UMNO tentulah saya tidak bersimpati dengan Raja Petra secara total. Namun saya fikir jika mahu menjatuhkan Raja Petra perlulah bertindak sebagai lelaki budiman (gentleman). Saman dan laporkanlah artikel-artikel beliau, bukannya menggunakan komen-komen yang entah dari mana dan tiada impak pun kepada khalayak.

Tan Sri,

Sebagai ahli UMNO juga saya merasa simpati kepada parti saya yang menjadi mangsa kerja-kerja tidak profesional pemimpin di PWTC.

Apabila mahu membuat laporan Polis tidak membawa bukti sebarang bukti menyokong laporan. Media massa dan yang dituduh pun keliru apa yang dilaporkan. Adakah Tan Sri mendapat nasihat peguam UMNO terlebih dahulu atau membuat laporan semberono sahaja?

Apabila mahu membantu UMNO di dalam Siber maka disiytiharkan seantero dunia penubuhannya, lalu jadilah semua pejuang siber UMNO "mati Katak" dicop pejuang berbayar.

Apabila mahu mengadakan pertemuan dengan bloggers UMNO dibatalkan kerana terdapat nama Datuk Ruhanie Ahmad dan Datuk Kadir Jasin. Apa salah UMNO berbaik dengan semua blogger yang bersimpati dengan UMNO biar pun tidak sependapat dalam polisi negara? Rugikah UMNO mempunyai ramai sahabat dan kawan?

Sebagai ahli politik kita jangan marah-marah. Tidak salah mendengar pandangan yang di bawah dengan senyuman manis biar pun pahit. Tidak semestinya semua pendapat yang kita anggap buruk perlu diherdik.

Sekian sahaja catatan ini Tan Sri. Bukan niat memalukan tapi sekadar menyatakan untuk kebaikan bersama. Apa yang saya tulis mungkin baik bagi saya tapi tidak bagi UMNO. Terserahlah kepada Tan Sri untuk menilainya.

Sekiranya terkasar bahasa tersalah bicara mohon dimaafkan.

http://malaysia-today.net/blog2006/index.php?itemid=6781

12 comments:

KZ Ahmad said...

Mykmu,

Berbahasa itu indah tetapi terlalu berbahasa akan diketawakan oleh Muhammad Muhammad Taib.

Dengan MMT kena cakap terus macam RPK. Satu dimensi baru, alternatif kepada pemikiran kritis Melayu dalam memperkatakan masalah Melayu untuk kebaikan Melayu.

Pada saya Muhammad hidup atas belas kasihan PM sebagai Ketua Penerangan. Riwayatnya dalam politik sudah lama tamat. Sebab itu mencari asas untuk bangkit.Ramai yang layak untuk menggantikan beliau pada bila bila masa.

Beliau hanya layak merasmikan program Puteri Umno. Itu lah pencapaian beliau yang boleh dibanggakan.

Saya tidak mahu pemimpin macam ini dalam UMNO. Kalau hendak di kira salah, semua orang ada salah, cuma Muhammad Muhammad Taib langsung tidak melepasi tahap minima daya berfikir.

Saya amat malu hendak mengaku dia sebagai pemimpin saya.Malu!Malu! dan teramat malu!

Kalau dia berhajat untuk menduduki salah satu dari 3 tempat utama, maka ini perlu dihalang sama sekali dari sekarang sebelum UMNO jadi parti momokan dan sindiran. Malu!

Kalau mykmu minta TSMMT berfikir, saya mencadangkan semua ahli UMNO menurunkan TSMMT sebab evolusi daya fikir TSMMT telah sekian lama tiada.

Salam hormat.

sali said...

Sebenarnya saya baru nak kata cam tu kat Tan Sri MM. Jangan sampai makan diri sendiri. Ukur baju di badan sendiri. Tapi Kuda kepang dah "tolong" sampaikan. Jadi, terima kasih.

Hamizi said...

saya orang selangor... semasa di zaman muhammad muhammad taib menjadi MB, boleh dikatakan ekonomi selangor sangat hebat...

kerana latar belakang dan personaliti beliau yang macam kekampungan sikit menyebabkan rakyat selangor (majoriti) suka kepada beliau berbanding mb-mb selangor selepas beliau...

sehingga kini, pengaruh beliau di selangor (UMNO) masih kuat, dan mungkin tidak melampau jika dikatakan setanding mb selangor... bayangkan jika beliau ada kuasa lagi...

tetapi ini banyak disebabkan personaliti beliau... orang Melayu (majoriti) tidak suka kepada pemimpin yang nampak terlalu berbeza dengan mereka...

mungkin ada faktor lain seperti dakwaan RPK dalam Malaysia Today... faham-faham sudah lah...

orang Melayu tidak akan ke mana-mana jika hanya mementingkan personaliti pemimpin semata-mata... jika muhammad muhammad taib menjadi pemimpin tertinggi ini akan merugikan... kerana walu sudah berpuluh tahun bergaul dengan orang politik yang bijak pandai, beliau masih tidak pandai berbahasa inggeris... sepatutnya paling kurang, boleh faham kira ok lagi lah...

bayangkan berapa banyak pengetahuan yang beliau ada, jika dia membaca... kerana di zaman ini maklumat banyak ditulis dalam bahasa inggeris...

dan orang begini kita nak jadikan pemimpin? macam mana jika dia melakukan kesalahan yang merugikan negara... adakah boleh dimaafkana... sorry lah... ignorance not an excuse...

Kuda Kepang said...

Saudara KZ Ahmad dan Sali.

Terima kasih.

Pendekatan berbudi bahasa pasti memberi kesan yang lebih mendalam kepada pihak yang tau berbahasa.

Bagaimanapun, sebagai seorang ahli UMNO, saya juga sentiasa berharap semoga pucuk pimpinan tertinggi parti segera memulihkan imej dan kredibiliti wadah perjuangan Melayu ini demi agama, bangsa dan negara.

Salam takzim.

Kuda Kepang said...

Saudara Hamizi.

Terima kasih.

Semoga pandangan anda akan memberi iktibar kepada semua pihak yang prihatin terhadap agama, bangsa dan negara.

Salam takzim.

cakapsiang said...

Bayangkan Dato Ron menulis grafitti di atas dinding sebuah rumah di Amerika syarikat dengan menggunakan sebuah helikopter mainan yang dikawal secara remote dari Malaysia, dengan menulis satu perkataan yang jatuh dalam kesalahan di bawah akta hasutan Malaysia, kebetulan tulisan di dinding itu boleh kelihatan menggunakan sebuah teropong berkuasa tinggi dari Malaysia. Adakah Dato Ron boleh didakwa atas akta hasutan di malaysia? Cuma bertanya....

Kuda Kepang said...

Saudara Cakapsiang:

Terima kasih.

Pertanyaan anda yang hipotetikal ini memerlukan kebijaksanaan. Jika tuan punya teropong berkuasa tinggi di Malaysia itu adalah individu yang mempunyai satu lagi tuan yang berkuasa lebih tinggi daripadanya, maka dia akan bertindak seperti seekor lembu yang dicocok hidung. Tetapi, seandainya individu yang mempunyai teropong berkuasa tinggi itu adalah seseorang yang mempunyai kuasa mutlak dan waras pertimbangannya, maka dia akan membuat satu keputusan dan tindakan yang penuh dengan wisdom yang memang sewajarnya ada pada beliau sebagai seorang yang berkuasa besar.

Maka, terserahlah kepada imajinasi anda, individu jenis manakah yang sebenarnya yang mempunyai teropong berkuasa tinggi itu. Dan, lepas itu, carilah sendiri jawapan kepada soalan anda.

Salam takzim.

AMLG said...

Datuk,

Saya rasa artikel yang datuk petik tu dari mykmu.net bukannya Malaysia-today

Kuda Kepang said...

Saudara Amlg.

Terima kasih. Memang betul ini artikel mykmu.net tapi saya cut-n-paste daripada m-today.

Salam takzim.

joe penang said...

Kepada blogger semua
Setiap yg berada di puncak pasti akan jatuh jua. Tapi jika yg meruntuhkannya sendiri adalah penyokongnya camna? Pasti amat memedihkan.
Kita menegur pimpinan bukan kerana hendak menjatuhkan. Saya yakin semua bloggers(yg memberi komen & datuk RON) melihat segala kepincangan mereka yg sedang memegang kuasa. Andai UMNO jatuh blog2 seperti ini menjadi saksi bahawa terdapat kalangan ahlinya yg tak berkepentingan cuba memulihkannnya. Apakan daya suara kita tak dipedulikan

A Voice said...

Masaalahnya, sejak Perdana Menteri Abdullah Badawi, kita ni sudah lebih kearah mediocre. Kalau tidak TDM mendesak Dato Najib diambil sebagai TPM, katanya seorang Menteri mediocre yang mahu diletakkan. Bukannya Mahyuddin atau sesiapa pun.

Masaalah UMNO sekarang adalah penyakit atau budaya baru yang saya tulis dalam posting berjodol Celebritum de Mediocritis (CDM) Penyakit Baru UMNO

Kuda Kepang said...

Saudara Joe dan Voice.

Terima kasih kerana berkongsi pandangan menerusi blog ini. Saya terus berharap semoga pandangan anda semua dianalisa secara serius oleh pihak yang berwajib dalam UMNO.

Salam takzim dan salam perjuangan dari saya.