Monday, January 02, 2012

ANTARA SITC DAN UPSI

Ruhanie Ahmad

Sewaktu saya di sekolah rendah, saya dididik oleh dua orang guru lepasan Maktab Perguruan Sultan Idris @ Sultan Idris Training College (SITC) di Tanjung Malim, Perak.

Hampir setiap hari kawan-kawan dan saya ditanamkan semangat nasionalisme dan patriotisme menerusi sesi menyanyikan lagu-lagu patriotik dan juga sesi bual kisah-kisah kepahlawanan Melayu.

Guru-guru ini hanya berbasikal untuk datang di sekolah. Di musim hujan, mereka bungkus pakaian dengan upih pinang supaya tidak kotor akibat jalan yang lecak.

Mereka sanggup mengayuh basikal kira-kira 15 batu jauhnya dengan berpakaian baju hujan untuk menyelubungi tubuh mereka yang hanya memakai singlet dan seluar pendek.

Apabila saya menuntut di sekolah menengah, ada seorang lagi guru lulusan SITC. Beliau menceritakan kisah intelektuil dan barisan nasionalis lepasan SITC, termasuk Allahyarham Tun Ghafar Baba selaku mantan Timbalan Perdana Menteri.

Saya imbas sejarah ini kerana saya bangga dengan lulusan SITC. Tetapi, saya juga mengimbasnya sebab saya muak dengan gelagat segolongan pelajar yang berdemonstrasi di hadapan UPSI @ SITC sempena tahun baru 2012.

Mereka terlaung dan terlolong bagaikan dirasok polong, kononnya merekalah jaguhan yang berjuang untuk membebaskan mahasiswa dari belenggu AUKU dan sebagainya.

Apabila Polis datang untuk mengawal suasana, mereka memberikan amaran kepada pihak penguasa keamanan negara ini supaya jangan ganggu, kononnya kerana apa yang yang mereka lakukan adalah demi nasib “anak-anak pakcik.”

Apabila Polis bertindak, mereka mencari perlindungan dengan memecah masuk ke sebuah klinik di hadapan UPSI.

Mereka lupa perbuatan itu adalah satu kesalahan yang boleh menyebabkan mereka dikenakan tindakan undang-undang.

Untuk menyaksikan sendiri gelagat dan keangkuhan pelajar-pelajar ini, sila akses link di bawah ini.

http://khairulryezal.blogspot.com/2012/01/video-kerja-gila-kumpulan-smm-menyerang.html


Persoalan saya: apa akan jadi kepada pelajar-pelajar Melayu jika apa yang terpapar dalam video tersebut memanifestasikan kebiadapan mereka di hari-hari mendatang?


Mengapakah mereka memusuhi UMNO? Lupakah mereka UMNO yang dianggotai oleh datuk nenek merekalah yang memerdekakan negara ini dan UMNO mutakhir inilah pula yang berjuang mengisi kemerdekaan tersebut?


Akhir sekali, kalau mereka benar-benar bijak, adakah mereka faham maksud hak-hak asasi manusia yang sebenar-benarnya?


Renungan: Saya pun pernah menjadi setiausaha agung kesatuan pelajar di IPTA. Tetapi saya jauhi radikalisme dan ekstremisme kerana perjuangan yang radikal dan ekstrem tidak membuahkan faedah yang dicita-citakan!

No comments: