Thursday, January 26, 2012

Reaksi kisah burung

Ruhanie Ahmad

Semalam saya poskan kisah burung kerana terkenangkan kampung. Malangnya ada juga sahabat-sahabat yang melencongkan kisah ini kepada realiti kehidupan harian kita mutakhir ini seperti berikut:

x-classmate: Salam. Lain bunyi entri kau Ron hari ini. Kisah burung dan anak kampung. Apa hal? Fed dengan kisah Pak Sheikh dan liwat ke? Ke mual dengan kisah bloggers guna bahasa kesat dan bagai-bagai? Kalau engkau boleh nasihatkan dia orang Ron, tolong lah. Kalau nak up BN baik. Aku orang BN. Tapi kenalah budi bahasa dan ada etika macam cerita burung yang kau tulis ni... Jangan nanti keris makan tuan. Kan susah jadinya...

aiman permatang pauh: Datuk. Ada tak Datuk terpandang Mat Jenin, yang memipiskan lada walaupun burung masih berterbangan? Hari ini ada Datuk. Si Anwar Ibrahim tu, belum pun dapat kuasa dah nak tukar sana tukar sini. Yang tu tak apa. Tapi bila dia nak tukar undang-undang liwat, ini dia nak nahas. Hukumnya, biar dia jadi Mat Jenin, burung terbang dipipiskan lada....

raymond pj: Interesting piece. But isnt there a Malay saying like jangan jadi burung kakak tua or something like that, meaning dont just follow blindly? How do you place those people who followed Anwar blindly? Burung kakak tua Sir?

NURI: Kisah ni menarik Datuk. Tapi saya rasa Datuk nak kaitkan kisah ni dengan kecelaruan politik Anwar waktu ni, tak ada budi bahasa dan ada etika. Betul Datuk?

Anonymous: Komuniti manusia tak boleh jadi macam kisah burung ni Datuk. Dia orang [manusia] ada fikiran, ada otak. Malangnya otak dia orang diganggu nafsu syaitan. Sebab tu dia orang tak kenal amal makruf nahil mungkar walaupun dia orang dakwa dirinya Islamik. Sebab tu dia orang ni macam dah munafik kata-kata dan tindak tanduknya.

Saya tidak akan memberikan reaksi kepada komen-komen di atas. Saya paparkan kisah komuniti burung sebab nostalgia sewaktu membesar di kampung. Kalau ada pihak ingin mengaitkan kisah ini dengan sesiapa sahaja, buatlah. Kalau ada pihak yang ingin mengesan siapa dia Mat Jenin, siapa dia burung kakak tua dan lain-lainnya, pun buatlah.

Kepada saya, sampai hari ini, kicauan burung, di mana-mana sahaja, adalah menyegarkan, menggembirakan, menceriakan, sebab dalam komuniti burung, mereka see no evil, hear no evil, and talk no evil.

No comments: