Sunday, January 15, 2012

SIAPAKAH ANWAR IBRAHIM?


Ruhanie Ahmad

Saya mula mengenali Datuk Seri Anwar Ibrahim sejak tahun 1969. Sewaktu menjadi Pengerusi BBC Parlimen Malaysia, saya berurusan dengan beliau selaku Timbalan Perdana Menteri merangkap Ketua Whip BN yang bertanggungjawab terhadap hal ehwal urusan Dewan Rakyat.

Selain mengetahui beliau memang pintar mennyanyikan lagu Hindustan dan beberapa lagi oldies Inggeris, dan mengetahui hubungannya dengan Ikatan Cendikiawan Muslim Indonesia (ICMI) serta World Assembly of Muslim Youth (WAMY), saya kurang arif mengenai network beliau dengan lain-lain individu tertentu di seluruh dunia.

Namun sepotong berita di bawah ini menyebabkan saya merungkai semula persoalan strategik ini --- siapakah Anwar sebenar-benarnya.

KUALA LUMPUR (malaysiaaktif) – Walaupun akhirnya dibebaskan daripada tuduhan meliwat, nampaknya Datuk Seri Anwar Ibrahim terus berusaha untuk mengaitkan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dengan konspirasi kerajaan untuk menjatuhkan selain wujudnya tekanan daripada pihak luar untuk membebaskan beliau (http://malaysiaaktif.my).

Kemudiannya saya tonton semula interview Anwar bersama Stephen Sackur dalam BBC World Hard Talk 10 Mei 2005 menerusi http://www.youtube.com/watch?v=siJWFJOl40o&noredirect=1



Seterusnya, saya terjumpa pula sepotong berita oleh Christopher Badeaux, New Ledger dalam internet --- http://www.anwaraidc.com/?p=11465






Sesudah itu, saya terjumpa pula sesi Anwar bersama Paul Wolfowitz selaku mantan bos Bank Dunia, mantan Timbalan Setiausaha Pertahan Amerika Syarikat (AS) dan salah seorang pengkarya Project for the New American Century (PNAC) yang didukung sepenuhnya oleh kelompok neokonservatif yang pro-Israel dan pro-perang anti-teror di Iraq dan Afghanistan.

http://web.worldbank.org/WBSITE/EXTERNAL/EXTABOUTUS/ORGANIZATION/EXTPRESIDENT2007/EXTPASTPRESIDENTS/EXTOFFICEPRESIDENT/0,,contentMDK:20977460~menuPK:64343277~pagePK:51174171~piPK:64258873~theSitePK:1014541,00.html dan http://malaysiane.ws/al-gore-anwar-ibrahim-paul-wolfowitz/26




Semua data di atas mengembalikan ingatan saya kepada kisah RAND Corporation yang didakwa sebagai satu daripada organisasi jaringan Zionis International “untuk memecah belah umat Islam di berbagai belahan dunia, termasuk di Indonesia” (Dwi Hardianto, Majalah Sabili 3 Februari 2011:32).

Anehnya, majalah Indonesia ini turut menyatakan bahawa RAND Corporation yang ditaja oleh “AS, negara barat, termasuk jaringan Zionis International” (ibid) juga memberikan penghargaan kepada “Anwar Ibrahim” (ibid:33).

Akhir sekali, saya imbas semula kenyataan Naib Presiden Al-Gore pada tahun 1998 yang memuji kelompok pro-Anwar yang menentang kepimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai “the brave people of Malaysia” (The New York Times 17 November 1998; BBC 18 November 1998).

Seluruh maklumat dan data di atas menjadikan saya terus tertanya-tanya, mengapakah Anwar berkata bahawa keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 9 Januari 2012 yang lalu adalah hasil tekanan “pihak luar.”

Kesimpulannya, siapakah Anwar dalam konteks politik Malaysia, politik AS, dan kepentingan neokonservatif; apakah kaitan Anwar dengan RAND Corporation dan mengapakah organisasi ini memberikan penghargaan kepada beliau; dan mungkinkah “pihak luar” yang dimaksudkannya adalah AS serta Paul Wolfowitz dan rangkaian neokonservatif yang bercita-cita menguasai rantau Asia Tenggara dan Asia Timur di abad ke-21…

No comments: