Monday, July 31, 2006

SIASAH DAJJAL RAKUS
DAN KAPAK BUNGKUS


Dalam siasah, di mana-mana sahaja, sering wujud kelompok dajjal yang manipulatif dan rakus. Pasti ada golongan manusia yang oportunis. Tentu ada individu yang sanggup berbuat apa sahaja demi temboloknya sendiri. Ada juga pakar-pakar yang khusus untuk sesuatu operasi baling batu sembunyi tangan.

Di Kelantan pun begitu juga. Pada 1966, satu persengketaan siasah di negeri itu menyebabkan pembunuhan. Seorang ahli politik di Rantau Panjang, bernama Samad Gull, mati akibat serangan kapak bungkus.

Kira-kira 40 tahun kemudian, iaitu pada jam 11.15 pagi, Jumaat, 28 Oktober 2006, peristiwa baling batu sembunyi tangan ini berlaku sekali lagi di bumi Kelantan. Mangsanya adalah mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Nasib baik peristiwa di Lapangan Terbang Kota Bharu Kelantan itu tidak menumpahkan darah. Ini kerana senjatanya bukan kapak bungkus, bukan kapak siam, bukan kapak terbang.

Senjatanya cuma sejenis semburan. Tetapi, pihak penyiasat belum mempastikan sama ada ianya semburan cecair lada putih-lada hitam, atau ianya semburan sejenis gas cecair yang istimewa dan eksklusif.

Bagaimanapun, Tun Dr. Mahathir memberitahu para wartawan di satu sidang akhbar sesudah peristiwa itu, akibat semburan berkenaan, “mata saya jadi pedih, tekak saya jadi pedih, saya juga jadi susah nak bernafas buat seketika.”

Datuk Paduka Ibrahim Ali yang dikatakan terkena semburan itu secara tepat pada mukanya, dilaporkan sehingga jatuh rebah. Beberapa individu di sekeliling Tun Dr. Mahathir termuntah-muntah. Sesetengahnya pijar badan beberapa jam lamanya.

Angkara siapakah peristiwa baling batu sembunyi tangan ke atas Tun Dr. Mahathir pada pagi itu? Apakah motif sebenarnya. Dan, bagaimana agaknya kalau sesuatu yang tidak diingini berlaku akibat serangan itu?

Mengikut surat-surat jemputan rasmi, Tun Dr, Mahathir ke Kelantan pada 28 Julai 2006 atas undangan dua pertubuhan bukan UMNO. Sebelah petang, beliau menghadiri Majlis Jamuan Teh anjuran Alumni Parlimen dan Dewan Undangan Negeri UMNO Kelantan (APDNK) kelolaan Tan Sri Abdullah Ahmad (Kok Lanas). Sebelah malamnya, beliau menghadiri Majlis Malam Perjuangan Mu Yang Belum Selesai anjuran Majlis Tindakan Rakyat Kelantan (MTRK) kelolaan Datuk Paduka Ibrahim Ali..

Jadi, adalah memeranjatkan bila pada pagi 28 Oktober 2006, tiba-tiba muncul seorang individu, diiringi kira-kira setengah dozen pengawal berjeket hitam dan bertopi hitam, di Lapangan Terbang Kota Bharu, Kelantan. Dia mendakwa, Tun Dr. Mahathir datang ke Kelantan pada hari itu atas anjuran dan jemputannya.

Maklumat-maklumat yang saya perolehi daripada pelbagai sumber dan kumpulan mendapati, individu itu adalah seorang usahawan. Dia juga pernah jadi orang nombor dua dalam UMNO Bahagian Kuala Krai.

Hari ini, UMNO Bahagian Kuala Krai diketuai bekas Setiausaha Politik Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, bernama Datuk Romzi Abdul Rahman. Beliau adalah ADUN Dabong merangkap Setiausaha Perhubungan UMNO Kelantan, pimpinan Datuk Seri Annuar Musa. Individu terbabit adalah seorang ahli jawatnakuasa bahagian yang dilantik oleh Datuk Romzi.

Kalau hakikatnya demikian, bolehkah individu terbabit disifatkan sebagai mewakili UMNO? Bolehkah majlis untuk Tun Dr. Mahathir yang didakwa sebagai anjuran individu terbabit, disifatkan sebagai majlis anjuran UMNO?

Soalan di atas dijawab sendiri oleh Datuk Annuar menerusi laporan akhbar pada 31 Julai 2006. Katanya, penglibatan individu terbabit “bersifat peribadi dan bukan mewakili parti.”

Kalau begitu, mungkinkah penglibatan secara peribadi oleh individu berkenaan adalah atas arahan rahsia daripada mana-mana tokoh atau pihak tertentu? Soalan ini relevan kerana sebilangan besar rakyat jelata tahu, UMNO Kelantan memang langsung tidak membabitkan diri dengan kunjungan Tun Dr. Mahathir ke Kelantan pada 28 Julai 2006.

Tetapi, segolongan rakyat jelata Kelantan juga tahu akan adanya desas-desus yang mengatakan kononnya sesetengah pihak tertentu memang berusaha keras untuk menggagalkan kunjungan itu.

Saya mengemukakan soalan-soalan di atas kerana kini terdapat banyak desas-desus bertiup kencang. Kononnya segolongan dajjal siasah yang rakus kuasa pula terlibat dengan serangan ke atas Tun Dr. Mahathir, di Lapangan Terbang Kota Bharu, Kelantan pada 28 Julai 2006.

Contohnya, pada jam 22.23.50, 29 Julai 2006, saya menerima maklumat daripada seorang sahabat menerusi sistem pesanan ringkas seperti berikut: “I dapat info yang berlaku semalam (peristiwa di Lapangan Terbang Kota Bharu, Kelantan adalah) games Mr. X (nama sebenar saya rahsiakan) dan kekasihnya. Sumber (ini) A1 (dan) tepat.”

Pada jam 14:29:44, 30 Julai 2006, saya pula menerima maklumat pesanan ringkas dari pihak yang tidak saya kenali. Mesejnya adalah: “Renunglah. Peristiwa 28 Julai 2006, di Lapangan Terbang Sultan Ismail, Pengkalan Chepa, (Kelantan), membuktikan ada (segelintir) ahli UMNO mula jadi ‘pengganas’ dan ada (segelintir) pemimpinnya sedia bertindak baling batu sembunyi tangan.”

Seterusnya, mesej itu mengeluarkan beberapa dakwaan yang agak semberono lagi sensitif terhadap dua orang pemimpin UMNO Kelantan dan seorang pegawai tinggi UMNO Malaysia. Pengirim mesej itu mahu pihak-pihak berkenaan disoalsiasat secara rapi. Nombor telefon pengirim itu adalah 012-2118004.

Saya juga menerima beberapa lagi pesanan ringkas mengenai peristiwa yang sama. Kebanyakannya khuatir, kononnya kes itu akan lenyap ditelan zaman. Sebabnya, kerana kini banyak desa-desus mengatakan kononnya pihak-pihak yang terbabit sedang dibela oleh beberapa ‘kabel kukuh’ dari segelintir kalangan istana!

Tetapi, walau apa pun kesudahannya, andaian Tun Dr. Mahathir akan motif semburan itu mungkin tepat. Iaitu, mungkin untuk mencegah beliau daripada berucap kepada kira-kira 2000 rakyat jelata yang menyambut ketibaannya di Lapangan Terbang Kota Bharu, Kelantan.

Ditanya mengapa, Tun Dr. Mahathir berkata: “Saya dapat tau ada sesetengah pihak nak sekat saya daripada berucap. Ada orang takut nak dengar saya bercakap . Ini tandanya ada orang yang dalam keadaan terdesak. Kalau mereka tak ada apa untuk disembunyikan, kenapa mereka takut saya bercakap. Saya tak ada apa nak disembunyikan. Saya akan terus bercakap. Saya tidak cepat putus asa.”

Jadi, gerombolan dajjal siasah yang rakus kuasa dan mungkin wujud di Kelantan pada hari ini, atau pun kelompok penjenayah siasah yang mungkin menggunakan senjata kapak bungkus di hari muka, waspadalah. Tun Dr. Mahathir tidak akan berputus asa.

Beliau berkata, apa yang dilakukannya mutakhir ini bukan kerana beliau mahu kembali jadi Perdana Menteri. “Tapi kalau ada orang buat sesuatu yang merosakkan UMNO, merosakkan Melayu dan merosakkan negara, saya akan tentang. Saya tak peduli siapa, sama ada di luar, atau di dalam UMNO.”

No comments: