Monday, May 11, 2009

Novel Suara 11 Mei sentiasa menerjah memori

Ruhanie Ahmad

Hari ini 11 Mei 2009. Menurut Wikipedia, 11 Mei adalah hari ke-131 (hari ke-132 dalam tahun lompat) dalam kalender Gregorian. Kita mempunyai 234 hari lagi menjelang hujung tahun ini. UMNO lahir pada 11 Mei 1946. Pada 13 Mei 1969 sejarah Malaysia moden bermandi darah.

Sempena 11 Mei 2009, saya siarkan di sini sedutan daripada beberapa bab novel Suara yang saya tulis tetapi belum siap hingga ke hari ini kerana saya masih menanti babak-babak menarik untuk menjadi penutup novel berkenaan. Amaran: jika posting kali ini panjang lebar, anggaplah ianya hadiah 11 Mei 2009. Kalau ianya meloyakan, anggaplah kisah di bawah ini hanya layak untuk khazanah Alam Flora!

SATU: 11 Mei, jam 7.15 pagi. Suasana alam ketika itu sungguh menawan, tenteram, aman dan damai. Matahari masih bersembunyi di sebalik bukit. Cahayanya yang kuning-kuning air dan keemasan kelihatan sayup-sayup mewarnai langit di arah timur. Hawa masih dingin, kabus masih tebal, embun juga masih segar di hujung rumput. Dalam keadaan demikian, burung-burung sudah meninggalkan sarang. Mereka keluar mencari rezeki. Mereka terbang berkawan-kawan, menyanyi-nyanyi, mendendangkan lagu-lagu syahadu yang mengandungi seribu satu rahsia kehidupan. Dalam suasana seindah itulah juga Penghulu Mukim Tanjung Periok, Haji Razali bin Ali, 51 tahun, beredar dari rumahnya di Kampung Danausari. Dia berpakaian Bush Jacket warna kelabu muda. Kasut kulit hitamnya kilat bersinar. Jam tangan Rolexnya berkilau-kilau. Sebentuk cincin zamrud berikat emas dan bertatah berlian menghiasi jari manis di tangan kanannya. Sebatang mana pena Mont Blanc tersisip di poket atas sebelah kiri. Beberapa sentimeter daripada poket atas di sebelah kanannya, tersemat satu tanda nama berwarna hitam.

Haji Razali memandu kereta Perdana V6 dengan nombor pendaftaran SB12. Dia melalui Jalanraya Rimba Lingga. Destinasinya adalah Bandar Saga, pusat pentadbiran Daerah Gersik, 40 kilometer dari kampungnya. Dia memecut kereta tersebut dengan kelajuan 60 KSJ. Dia terburu-buru. Dia tergesa-gesa. Dia mahu segera sampai di Pejabat Daerah Gersik. Dia mahu meneliti kandungan beberapa fail penting sebelum menghadiri Mesyuarat Tindakan Daerah mulai jam 8.30 pagi......

Sambil memandu, Haji Razali menikmati siaran radio daripada Rangkaian Ringan & Selesa. Rangkaian itu terkenal dengan lagu-lagu Melayu klasik. Ada lagu langgam, ada lagu ghazal, ada lagu zapin, ada lagu keroncong, dan ada lagu pop yeh-yeh 60-an. Antara artis yang menghiasi rangkaian itu adalah P. Ramlee, R. Azmi, Saloma, S. Affandi, M. Bakri, Broery Marantika, Ahmad Jais, Jeffry Din, A. Ramlee, Rafeah Buang, Eddy Ahmad, A. Halim dan A. Rahman Onn. Haji Razali gemar mendengar lagu-lagu dari angkatan penyanyi tersebut kerana dipengaruhi oleh citarasa Allahyarham ayahnya.....

Kini Haji Razali hampir tiba ke satu kawasan ladang kelapa sawit seluas 4,000 ekar. Ladang tersebut milik Persatuan Peladang Daerah Gersik. Kawasan itu agak sepi. Tidak terdapat sebarang rumah di sepanjang jalan kira-kira 6 kilometer. Tiba-tiba telefon bimbit Haji Razali berbunyi cit-cit, cit-cit… Dia tahu itulah tandanya ada orang mengirimkan pesanan menerusi SMS. Dia hairan, siapakah yang mengirimkan pesanan ringkas kepadanya di pagi hari. Lantas, dia pun memperlahankan keretanya untuk membolehkannya mengakses pesanan tersebut. Dia tidak mengenali nombor telefon dan juga pengirim pesanan tersebut. Tetapi, dia tertarik dengan pesanannya yang berbunyi: “Assalam’kum Tok Penghulu. Bila sampai sk j-bakti pagi ni, harap brhnti jap. Ada hal pnting. Tk. Arif.”

Kini Haji Razali sudah hampir tiba ke kawasan Sekolah Kebangsaan Jasa Bakti. Dia memperlahankan keretanya untuk membelok masuk ke sebatang jambatan menuju ke sekolah berkenaan. Dengan tiba-tiba, dia terpandang tiga orang pemuda yang berjogging berhampiran jambatan sekolah tersebut meluru ke arah keretanya. Mereka bergandingan tangan dan berdiri tegak merentangi jambatan. Haji Razali menekan brake. Dia memberhentikan keretanya dalam keadaan cemas. Dia nyaris-nyaris melanggar pemuda-pemuda tersebut.....

“Apa halnya?” tanya Haji Razali menerusi tingkap keretanya yang telah dibuka.

“Tak ada apa-apa Tok,” jawab salah seorang daripada pemuda itu dengan senyuman meleret.

"Jangan bimbang Tok. Tak ada apa-apa," kata seorang lagi pemuda itu kepada Haji Razali yang dalam kebingungan.

“Apa pasal engkau orang tahan saya?” tanya Haji Razali lagi.

Ketiga-tiga pemuda itu tidak menjawab. Sebaliknya, salah seorng daripada mereka mengarahkan Haji Razali supaya menghidupkan semula enjin keretanya dan mengundurkan kereta tersebut ke arah jalan besar. Setelah itu, seorang daripada pemuda berkenaan pun masuk ke kereta tersebut. Haji Razali panik. Dia cuba menghalang pemuda berkenaan menyerbu ke keretanya. Dia gagal berbuat demikian. Tidak beberapa minit sesudah itu, kereta tersebut pun dipandu oleh pemuda yang memasukki keretanya. Dia memandu kereta Haji Razali ke arah Ladang Persatuan Peladang Daerah Gersik yang telah pun dilalui oleh Haji Razali sebentar tadi...

DUA: 11 Mei, jam 8.45 pagi: Serkop kepala berwarna hitam yang menyelubungi mata Haji Razali sudah dibuka. Dia pun terus berusaha mengenalpasti perekitaran lokasinya pada ketika itu. Pertama sekali, dia terkejut kerana nombor pendaftaran keretanya sudah bertukar daripada SB 12 kepada SN 90. Hakikat itu menyebabkan Haji Razali berasa cemas. Hatinya terus berteka-teki. Mungkinkah ketiga-tiga pemuda terbabit mewakili sebuah organisasi tertentu dalam kerajaan? Mungkinkah mereka daripada Cawangan Khas Polis Bukit Aman? Mungkinkah mereka daripada Cawangan Perisikan Tentera? Atau, mungkinkah mereka daripada Badan Pencegah Rasuah (BPR)?

Tidak jauh daripada tempat dia berdiri, Haji Razali terpandang sebuah pondok. Tiangnya daripada batang pinang, atapnya atap rembia, dindinnya daripada buluh yang dianyam. Pondok itu mempunyai bekalan elektrik, bekalan air bersih dan talian telefon. Di sekeliling pondok tersebut terdapat beberapa pohon kelapa gading, pokok pinang, pokok jambu bertih, pokok leban, pokok singkel, pokok tenggek burung, pokok limau bali, pokok limau nipis, pokok belimbing buluh, pokok rambutan, pokok mangga, pokok nangka dan pokok kelor.

Haji Razali dipelawa naik ke pondok tersebut. Dia terkejut. Keadaan pondok yang kelihatan daif jika dipandang daripada luar, amat berbeza sekali dengan keadaan sebenarnya di sebelah dalam. Pondok seluas 30x40 kaki itu kelihatan kemas dan bersih. Hiasan dalamannya menarik. Dindingnya daripada papan lapis yang dicat varnish warna kayu asli. Atapnya bersiling. Satu kipas angin model antik tergantung di siling. Lantai papannya ditutupi permaidani berwarna kelabu muda daripada sudut ke sudut. Di ruang tamunya terdapat satu set kerusi rotan. Berhampiran dengannya terdapat sebuah peti televisyen 40 inci model terbaru. Tidak jauh dari situ pula terdapat sebuah set radio dan perakam video, juga model terbaru. Gambar Yang Di Pertuang Agong dan Permaisuri Agong serta Sultan dan Sultanah Negeri Hujung Padang dalam bingkai keemasan, tergantung di dinding…..

"Engkau orang ni sapa? Kenapa tahan Tok macam ni?" tiba-tiba Haji Razali memberanikan diri dan bertanya kepada ketiga-tiga pemuda yang duduk semeja dengannya. Dia memandang jam di dinding pondok tersebut. Ketika itu tepat 8.30 pagi.....

"Kenapa buat Tok macam ni?" tanya Haji Razali sekali lagi. Othman, Arif dan Nordin berpandangan antara satu sama lain. Tiada sesiapa berkata apa-apa buat beberapa ketika.

"Kami nak berkenalan dengan Tok. Kami nak bual-bual kosong pasal banyak perkara," kata Arif dengan suara lembut dan senyuman manis.

"Engkau orang ni gila ke?" kata Haji Razali yang mula meradang. Mukanya merah padam, telinganya panas, matanya bulat.

"Kami tak gila Tok. Othman tu lulusan universiti. Saya lulusan universiti. Nordin juga lulusan universiti. Orang gila mana lulus universiti," jelas Arif dengan tenang. Matanya terkedip-kedip memandang Nordin dan Othman.

"Ikut suka hati Toklah. Kalau Tok fikir kami semua gila, gilalah kami. Kalau Tok kata kami tak gila, tak gilalah kami," kata Nordin pula.

TIGA: 11 Mei, jam 9.50 pagi: Nordin bangkit mengemaskan pinggan mangkuk dan cawan-cawan daripada meja rotan. Othman pula menghidangkan sepinggan buah rambutan dan empat botol air mineral di atas meja yang sama. Arif terus mendengar siaran berita daripada saluran BBC. Hatinya geram kerana tentera Amerika Syarikat (AS) semakin mengganas di Iraq. Hatinya marah kerana pertumpahan darah di negara tersebut semakin berleluasa. Dia kesal kerana Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) nampaknya tidak terdaya menyekat kegelojohan AS yang sedang mengganas di beberapa buah negara menerusi satu peperangan yang kononnya bertujuan menumpaskan keganasan teroris antarabangsa.

Haji Razali langsung tidak menumpukan perhatian kepada siaran berita BBC. Pertama, kerana dia lemah dalam Bahasa Inggeris. Kedua, kerana dia tidak peka terhadap pergolakan siasah antarabangsa. Ketiga, kerana kehidupannya kini terlalu selesa sehingga dia berpendapat negara ini juga akan selama-lamanya merdeka, aman, makmur dan bahagia. Keempat, kerana dia beranggapan politik semasa hanya relevan kepada perjuangan peribadi, bukannya untuk bangsa, agama dan negara....

Arif menutup semua tingkap di bilik berkenaan dan terus duduk di atas sehelai tikar mengkuang buruk. Dia duduk membelakangkan dua tingkap yang telah ditutup dan bertentangan dengan pintu. Di hadapannya terdapat beberapa fail berwarna merah dan biru. Othman duduk di sudut di kanan Arif. Di hadapannya terdapat sebuah meja kecil. Di atas meja itu terdapat sebuah komputer bimbit dan sebuah projektor kecil. Di sudut bilik bertentangan dengan Othman tergantung sebuah screen berukuran 6x 4 kaki. Nordin pula duduk bersila bulat di lantai tanpa tikar. Dia di sebelah kiri Arif. Di hadapannya terdapat berpuluh-puluh naskah buku ilmiah dan separuh ilmiah, dalam Bahasa Melayu dan Inggeris. Buku-buku tersebut mengenai pelbagai subjek. Ada buku-buku mengenai politik, ekonomi dan sosiologi. Ada buku-buku tulisan Tun Dr. Mahathir Mohamad seperti Dilema Melayu dan Menghadapi Cabaran. Ada buku-buku tulisan Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra. Banyak buku-buku mengenai pemimpin Malaysia, pemimpin Nusantara dan pemimpin dunia. Terdapat buku-buku mengenai rasuah dan penyalahgunaan kuasa. Terdapat juga buku-buku mengenai Islam….

Cahaya di dalam bilik itu hanya samara-samar. Di dinding bertentangan dengannya terdapat screen yang memaparkan gambar Haji Razali dalam pakaiannya yang dipakai pagi tadi. Di bawah gambar tersebut tertulis nama penuhnya diikuti dengan jawatan rasminya. Di bawah sekali tertulis singkatan-singkatan pingat-pingat kebesaran yang pernah di terimanya. Di bahagian atas gambarnya tertulis perkataan “Selamat Datang Ke Kebun Sayur.”

Seterusnya, ditayangkanlah beberapa klip video mengenai bangsa Melayu dari zaman Kesultanan Melayu Melaka sampailah ke zaman Tun Dr. Mahathir Mohamad. Klip itu bermula dengan cebisan-cebisan sejarah dan lagenda purba Empayer Melayu Melaka. Mengenai Melaka sebagai pusat perdagangan antarabangsa. Mengenai Melaka sebagai pusat pengembangan agama Islam di Nusantara. Mengenai Melaka sebagai pusat kepahlawanan di Asia Tenggara. Mengenai Melaka sebagai sebuah Kesultanan Melayu yang dibelenggu wabak hasad, dengki, khianat dan fitnah. Mengenai Melaka yang menyaksikan pembelotan sesetengah pembesarnya kepada pihak musuh. Mengenai Melaka yang diserang oleh Portugis. Mengenai keruntuhan Empayer Melayu Melaka. Mengenai Sultan-Sultan Melaka yang berundur ke Pagoh dan Johor Lama. Seterusnya dan seterusnya.....

“Tok faham tak klip video yang kita tengok tadi?” tanya Arif kepada Haji Razali yang duduk di sebelah kirinya. Haji Razali tidak bersuara. Dalam remang-remang suasana, Arif, Othman dan Nordin nampak dia mengangguk-anggukkan kepalanya.

Kini, klip video itu adalah mengenai perjuangan beberapa kuasa Melayu untuk menawan semula Melaka. Maka dipaparkanlah kegagahan panglima-panglima Melayu dan Bentan. Maka dipaparkanlah kemasyhuran Kerajaan Johor Lama, Kerajaan Johor-Riau dan lain-lainnya.

Sesudah itu, klip video itu menayangkan kisah kedatangan Inggeris menerusi Syarikat India Timur. Mengenai tipu helah Inggeris ke atas beberapa Sultan dan Raja Melayu. Mengenai seni adu-domba Inggeris ke atas pemimpin-pemimpin Melayu. Mengenai usaha Inggeris mempengaruhi dan melemahkan kuasa Raja-Raja Melayu. Mengenai strategi Inggeris meminggirkan bangsa Melayu supaya terus-menerus menjadi mundur dan merempat. Dan mengenai kerakusan Inggeris mengaut hasil mahsul dan kekayaan negara untuk memperkayakan orang putih dan Ratu Inggeris.

Berikutnya, sampailah ke babak kemasukan Tentera Jepun dan Perang Dunia Kedua. Klip video tersebut memaparkan kezaliman Tentera Jepun. Mengenai, tempelengan, tendangan dan terajangan Jepun ke atas penduduk tempatan yang tidak memahami Bahasa Jepun. Mengenai kesengsaraan hidup di zaman Jepun. Mengenai penyakit tokak, kudis dan sampar yang menyerang beribu-ribu rakyat jelata di zaman Jepun. Mengenai nyawa-nyawa pejuang tanahair yang melayang di hujung pedang tentera Jepun. Mengenai anak-anak bangsa yang dipaksa belajar di sekolah Jepun, menyembah bendera Jepun dan menyanyikan Kimigayo, iaitu lagu kebangsaan Jepun.

Sesudah Jepun menyerah kalah, dipaparkan pula kisah gerombolan Komunis Bintang Tiga yang mengganas di beberapa daerah di Johor, Negeri Sembilan, Selangor, Perak dan Pahang. Maka diriwayatkanlah keganasan dan kezaliman Komunis Bintang Tiga di daerah Batu Pahat, Johor. Ada rakyat jelata yang direbus di dalam kawah besar berisi minyak kelapa yang menggelegak. Ada kisah masjid dan surau dijadikan premis pesta babi, pesta arak dan tempat militen komunis merogol dan memperkosa gadis-gadis yang dilarikan daripada kampung-kampung yang telah dibakar rumah-rumahnya. Dipaparkanlah kisah beberapa keluarga dikuburkan secara hidup-hidup dalam lubang kubur yang besar. Ada juga paparan mengenai kepala-kepala yang digantungkan di pokok pedada di sepanjang Sungai Batu Pahat. Dan juga kisah kegagahan Panglima Salleh dan Tentera Selempang Merah yang menghapuskan gerila komunis daripada Batu Pahat hingga ke Muar.

Berikutnya, ditayangkan pula klip video mengenai kisah pentadbir British memujuk Raja-Raja Melayu menandatangani Gagasan Malayan Union. Klip ini diikuti dengan kisah penentangan rakyat jelata terhadap gagasan tersebut. Mengenai tunjuk perasaan besar-besaran di serata Tanah Melayu. Tentang babak-babak cemas bila British mengugut untuk menyerang beberapa istana Raja sekiranya mereka enggan memihak kepada penjajah. Mengenai Kongres Melayu di Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru, Kuala Lumpur. Mengenai ucapan Allahyarham Datuk Onn Jaffar dan juga penubuhan wadah perjuangan politik Melayu untuk memerdekakan negara.

Sebelum sampai ke babak pengisytiharan kemerdekaan negara, klip video itu memaparkan perjuangan Askar Melayu, Pasukan Polis Khas atau Special Constable (SC) dan juga Pasukan Kawalan Kampung atau Home Guard menentang pengganas komunis. Maka, dipaparkanlah keganasan pengganas komunis di seluruh Malaya. Bagaimana ramai rakyat yang tidak berdosa telah disembelih beramai-ramai. Bagaimana gerabak-gerabak Keretapi Tanah Melayu dibakar bersama penumpang-penumpangnya. Bagaimana Balai Polis juga dibakar dan seluruh anggota polis serta keluarganya dimusnahkan. Bagaimana penduduk kampung hidup dalam ketakutan. Mengenai kepahlawanan anak-anak muda memburu komunis di hutan belantara. Mengenai wanita-wanita turut memikul senapang untuk mempertahankan kampung halaman. Dan mengenai bekalan beras yang terpaksa dicatu kerana takut jatuh ke tangan pengganas komunis....

“Hah. Awak tua keparat. Apa awak dapat daripada menonton klip video tadi?” tiba-tiba Nordin bersuara dengan lantang sambil mengacu-acukan jari telunjuk kanannya ke arah Haji Razali yang duduk di sebelah kanannya.

Haji Razali tersentak. Dia hairan mengapakan dia digelar keparat. Dia hairan mengapa Nordin bersuara biadap kepadanya. Dia hairan mengapa dia mesti insaf dengan klip video sebentar tadi.

“Ya Tok. Hari ini 11 Mei. Klip video seperti ini perlu ditayangkan kepada seluruh rakyat pada setiap kali 11 Mei,” kata Othman pula....

“Sudahlah Din. Jangan buang masa. Orang macam keparat tua ni mana nak hargai sejarah. Yang dia tau, kaut duit secara rasuah,” kata Nordin lagi sambil beredar keluar daripada bilik tersebut.

EMPAT: 11 Mei, jam 1.30 petang. Arif, Othman dan Nordin bersembahyang Zohor bersama Haji Razali sebagai imam. Panjang doa yang diaminkan oleh mereka bertiga. Razali memohon restu kepada Allah semoga dimurahkan rezeki, dipanjangkan umur dan ditetapkan iman. Dia juga memohon keselamatan dunia dan akhirat, serta dijauhkan dari fitnah dan siksa kubur.

Sesudah itu Arif, Othman dan Nordin bersalaman di antara satu sama lain. Kemudian mereka bersalaman dengan Haji Razali. Mereka mencium tangan Penghulu Mukim Tanjung Periok tanda hormat kepada orang tua dan juga hormat kepada pemimpin. Haji Razali tersenyum melihatkan gelagat tiga pemuda aneh itu......

Arif menjemput Haji Razali duduk bersamanya di amben-amben. Dalam keadaan serba salah, Haji Razali menurut pelawaan Arif. Perasaan giannya terhadap rokok semakin melonjak.

"Betul ke Tok ni rasuah?" tiba-tiba Arif bertanya kepada Haji Razali.

"Rasuah? Siapa yang rasuah?" tanya Haji Razali dengan suara garang dan lantang. Matanya merenung wajah Arif yang masih tunduk merenung anak-anak tangga.

"Saya tanya, betulkah Tok ni rasuah. Banyak orang kata Tok rasuah," kata Arif lagi.

"Siapa yang kata Tok rasuah?" tanya Haji Razali lagi dengan nada tegas.

"Betulkah Tok rasuah?" tanya Arif dengan suara yang semakin tinggi.

"Engkau orang ni betul-betul gila. Siapa kata Tok rasuah?" kata Haji Razali.

"Jangan putarbelit Tok. Soalan saya, betul atau tidak Tok ni rasuah. Kalau betul, kata betul. Kalau tak, jawab tidak. Saya bukan gila. Tok pun belum hilang akal," kata Arif secara selamba......

"Kalau Tok rasuah, apa engkau orang boleh buat? Kalau Tok tak rasuah, apa engkau orang nak lakukan," tanya Haji Razali. Dia mencabar kesabaran Arif. Di matanya terlukis beberapa wajah yang mengganggu perasaannya. Di fikirannya, berputar beberapa kisah yang mengusik jiwa.

"Sekali lagi saya tanya. Betul atau tidak Tok ni rasuah? Saya tidak berhak untuk bertanya lebih dari itu. Tetapi, saya berhak bertanya begitu," kata Arif dengan wajah serius…..

LIMA: 11 Mei, jam 2.15 petang. Haji Razali tidak berselera makan. Dia cuma menjamah sesudu-dua mee segera yang disiapkan oleh Othman dan Nordin. Dia terbayang makanan lebih lazat yang selalunya dihidangkan sesudah sesuatu Mesyuarat Tindakan Daerah. Kalau tidak nasi beriyani gam dari Restoren Mat Shah, ada pula asam pedas kepala ikan merah dari Restoren Mak Esah. Lauk sampingannya adalah sambal tumis udang campur petai, sayur pucuk ubi masak lemak cili api, ayam percik dan rendang daging. Kesemua hidangan itu disediakan mengikut nafsu, bukannya menurut naluri kesihatan tubuh badan seseorang individu.

“Orang besar mana makan benda-benda macam ni," kata Nordin sambil menelan mee segeranya dengan pelahap. Dia lapar. Dia makan menurut seleranya. Haji Razali juga lapar. Tetapi, dia langsung tidak beselera. Sebagai seorang penghulu, dia rasa terhina kerana dihidangkan dengan mee segera campur telur sahaja.

Dengan tiba-tiba Arif dan Othman bangun serentak dan menuju ke bilik tayangan klip video. Nordin juga turut bergegas bangun dan terus meminta Haji Razali mengikutnya menuju ke bilik berkenaan.

Arif, Othman dan Nordin kembali duduk di tempat masing-masing seperti di sessi sebelum Zohor. Haji Razali juga di arahkan duduk di tempat yang sama, iaitu di antara Arif dan Nordin.

"Kat mana Tok beli jam ini? Berapa harganya," tanya Arif sambil menunjukkan jam tangan emas bertatah berlian milik Haji Razali kepada Othman dan Nordin. Mata Haji Razali terkebil-kebil. Mulutnya terkunci dan membisu.

Serentak dengan pertanyaan tadi, screen di dinding pun memaparkan beberapa gambar model jam Rolex dan senarai harganya. Haji Razali tersentak dengan persembahan multimedia di dalam bilik tersebut. Dia terkejut kerana pondok tersebut mempunyai komputer bimbit yang bersambung ke internet. Haji Razali terus membisu. Matanya merenung model jam yang dipakainya terpapar di screen. Menurut maklumat yang dipancarkan daripada komputer bimbit ke screen berkenaan, harga jam model itu adalah RM75,000.

"Din. Engkau lama di London. Berapa harga jam yang Tok pakai ni?," kata Arif lagi sambil memberikan jam tersebut kepada Nordin yang duduk di sebelah kirinya Haji Razali.

Nordin membelek-belek jam tersebut. Dia pasti talinya dibuat dari emas putih pukal. Bingkainya juga dibuat daripada emas putih pukal. Jarum-jarumnya juga adalah emas pukal. Nombor-nombor waktunya bertatahkan berlian. Hebat betul jam tersebut. Harganya lebih mahal daripada sebuah rumah teres tiga bilik. Jam itu jadi bertambah hebat apabila ianya dipakai hanya oleh seorang penghulu, bukannya oleh seorang jutawan.

“Yang ini? Kalau ikut taraf Harrods, harganya beribu-ribu pound. Kalau ikut taraf Bond Street begitu juga. Kalau ikut taraf Regent Street pun sama. Pukul borong, ikut harga London ke, ikut harga New York ke, jam ini memang mahal,” jawab Nordin.

"Kalau ikut maklumat internet yang terpancar kat screen tu, jam ini berharga RM75,000. Kami tak bohong Tok. Internet pun tak bohong,” kata Arif lagi.

“Tok. Dengan RM75,000, Tok boleh beli berapa peket mee segera? Boleh beli berapa helai sejadah? Boleh beli berapa naskah Quran? Boleh naik Haji berapa kali? Boleh tanggung anak yatim berapa orang?” tanya Arif kepada Haji Razali secara bertubi-tubi. Mata Haji Razali terus terkebil-kebil. Mulutnya juga semakin terkunci.

"Kalau sebungkus mee segera harganya satu ringgit, jam yang Tok pakai boleh membeli 75,000 peket mee segera. Kalau Tok makan sendiri, perut Tok boleh boncet dan jadi busung. Kalau satu naskah Quran harganya $20, jam yang Tok pakai boleh beli lebih 3,750 naskah Quran. Kalau Tok khatam satu kali dengan menggunakan satu Quran, Tok boleh khatam Quran 3750 kali,” kata Arif lagi.....

Berikutnya, Arif menjelaskan kepada Haji Razali, Othman dan Nordin bahawa jam adalah perakam waktu, perakam peristiwa dan perakam sejarah. Pada 11 Mei 1946, ribuan jam tangan dan jam dinding telah merakamkan waktu, peristiwa dan sejarah perjuangan orang Melayu yang dijajah Inggeris. Pada 31 Ogos 1957, jam besar di Bangunan Sultan Abdul Samad, Kuala Lumpur, telah merakamkan detik, waktu, peristiwa dan sejarah kemerdekaan tanahair. Pada 13 Mei 1969, beribu-ribu jenis jam di seluruh negara telah merakamkan detik hitam, peristiwa hitam dan sejarah hitam di negara ini. Dan, pada petang itu, sebuah jam tangan Rolex sedang merakamkan persoalan-persoalan bagaimana seorang penghulu mampu hidup dengan barangan mewah, anak sulungnya yang bekerja sebagai eksekutif bank mampu memberikan hadiah mewah kepada ayah yang dikasihinya, dan bagaimana seorang jejaka Melayu berpendidikan tinggi sudah kehilangan susila dan batasan hidup sebagai seorang muslim.

“Jeng.. jeng.. jeng… Sekarang kita saksikan gaya istimewa anak Tok Penghulu yang sedang mabuk arak dengan beberapa GRO Melayu di sebuah pusat karaoke di Kuala Lumpur,” kata Nordin sambil menayangkan satu lagi gambar gambar ke screen.....

“Nanti dulu. Nanti dulu Rif. Kita kena jelaskan kepada Tok ni kenapa kita kurung dia dari pagi sampai petang pada 11 Mei ni,” kata Othman pula.....

ENAM: 11 Mei, jam 4.45 petang. Kini masuk waktu Asyar. Cahaya matahari petang mulai mencuri-curi masuk ke bilik tersebut melalui dinding atap rembia yang berkerawangan. Haji Razali yang sudah selesai menunaikan sembahyang waktu, duduk seorang diri di bilik berkenaan. Dia membelek-belek akhbar Warta Prima yang diberikan oleh Nordin kepadanya sebentar tadi. Di muka hadapan akhbar tersebut tersiar berita mengenai dirinya. Berita itu dihiasi gambarnya memakai kopiah putih. Tajuknya berbunyi “Razali Nafi Tuduhan Rasuah”.

Dalam berita berumur dua minggu itu, Haji Razali menytakan bahawa dia tidak rasuah. Tetapi, katanya, musuh-musuh politiknya memfitnahkan dia sebagai rasuah. Ini kerana salah seorang daripada mereka mahu merampas jawatan Penghulu Tanjung Periuk daripadanya. Oleh itu, dia pun meminta BPR menyiasat dirinya. Dia juga merayu kepada anak-anak buahnya di Mukim Tanjung Periuk supaya bertenang dan jangan mempercayai sebarang berita angin atau fitnah mengenai dirinya.

Kini Haji Razali seram sejuk. Setelah berulang-kali membaca kenyataan dirinya dalam akhbar itu, dia kembali tertanya-tanya, adakah Arif, Othman dan Nordin pegawai-pegawai BPR yang ditugaskan menyiasat kesnya? Adakah mereka pegawai BPR yang menyahut cabaran supaya menyiasat dirinya? Adakah… Adakah… Adakah.. Berbagai-bagai soalan kini membelenggu jiwa dan perasaannya....

Tidak lama selepas itu, ketiga-tiga pemuda tersebut pun masuk ke bilik di mana Haji Razali sedang duduk termenung seorang diri. Haji Razali tidak memperdulikan ketiga-tiganya. Dia terus tunduk merenung tikar. Fikirannya berkecamuk. Dia marah, dia malu, dia bimbang, dia juga serba salah.

"Ini perakam suara. Kami mahu Tok beritahu kami, dari mana anak Tok dapat RM75,000 untuk beli jam yang Tok pakai,” kata Nordin sambil meletakkan perakam suara itu di hadapan Haji Razali.

Haji Razali meninjau wajah-wajah Arif yang duduk di sebelah kanannya, Othman di sebelah kanan Arif, dan Nordin di sebelah kirinya. Gambar anak sulungnya dalam keadaan mabuk di sebuah pusat karaoke dipancarkan semula ke screen di dinging. Haji Razali menggaru-garu kepalanya. Dia meraba-raba poket baju batik lusuh yang dipinjamkan oleh Arif. Dia mencari-cari sesuatu. ....

TUJUH: 11 Mei, jam 6.00 petang. Nordin mengetuk pintu dengan lembut. Othman membukanya. Nordin masuk. Dia melutut di depan Haji Razali dan terus mencium tangannya. Dia meminta ampun di atas kekasaran tindakannya sebentar tadi. Arif dan Othman terharu melihat perbuatan Nordin. Haji Razali menitiskan air mata.

Kini, konflik jiwa jelas terlukis di wajah Haji Razali. Dengan sukarela, dia pun mencapai perakam suara yang berada di tangan Othman. Dia meminta Arif memtik suis perakam suara itu untuk membolehkan dia memulakan pengakuannya.

"Saya tidak pasti saya ni rasuah atau tidak. Saya dapat jam tangan ini daripada seorang tauke di Kuala Lumpur. Dia kata, ini hadiah buat saya. Cincin ini pun dia yang kasi,” katanya. Haji Razali membuka cincin zamrud bertatah berlian yang merangkuli jari manis di tangan kanannya. Dia menghulurkan cincin tersebut kepada Arif.

Arif, Othman dan Nordin berpandangan antara satu sama lain. Mereka membiarkan Haji Razali diseksa oleh batinnya sendiri. Detik-detik jarum jam Rolex yang dipakai oleh Haji Razali mencatatkan detik-detik masa pengakuan itu. Perakam suara itu pula merakamkan seluruh pengakuan yang sama, perkataan demi perkataan....

LAPAN: 11 Mei, jam 8.45 malam. Arif, Othman dan Nordin masuk semula ke bilik. Ketiga-tiga sahabat itu membincangkan pendekatan soal-jawab mereka untuk sessi sesudah Isyak. Mereka berbisik-bisik. Mereka berbicara dengan suara yang rendah. Mereka berazam mencari kebenaran yang paling pasti daripada Haji Razali pada malam tersebut. Selagi kebenaran belum menjelma, selagi itu mereka akan mendesak Haji Razali dengan soalan-soalan yang penuh provokasi.

Arif mencadangkan mereka mengambil pendekatan lembut. Pendekatan berbudi bahasa. Pendekatan penuh puji-pujian dan kata-kata manis. Othman bersetuju. Nordin membantah.

"Kita kena pecahkan orang tua ni. Liat betul dia nak keluarkan maklumat yang kita perlukan," kata Nordin yang kini hanya berseluar pendek dan memakai baju T lengan pendek berwarna hitam.

"Hah, duduk Tok. Silakan. Kami minta maaf, kat pondok ni tak ada lain, tapi mee segera," tiba-tiba Othman berkata sambil mempersilakan Haji Razali yang terpacul di muka pintu bilik tersebut. Matanya masih terpaku kepada perkataan Bersih, Cekap, Amanah yang menghiasi screen di bilik berkenaan. Dia juga gerun melihat gambar Perdana Menteri yang menjeling tajam dengan seribu satu makna.

"Nama kamu Razali. Ayah kamu bernama Ali. Emak kamu bernama Aminah. Isteri kamu Fatimah binti Ehsan. Umur kamu 51 tahun. Kamu ada tiga orang anak. Seorang lelaki, dua perempuan. Seorang anak perempuan kamu dah berkahwin. Nama dia Amalina. Anak sulung kamu kerja di KL. Nama dia Rais. Man, tunjuk balik klip orang mabuk di karaoke tadi,” kata Nordin. Atas permintaannya, gambar Rais, anak sulung Haji Razali yang dalam keadaan mabuk di kelilingi oleh beberapa wanita Melayu yang juga mabuk, sekali lagi dipancarkan ke screen.

“Seorang lagi anak kamu namanya Juliana. Dia belajar di luar negeri. Rais bekerja dengan bank. Tapi dia juga baruah kakak ipar kamu. Secara tak rasmi, dia jaga Projek Jambatan Sungai Buaya," sambung Nordin lagi secara terperinci. Wajahnya selamba, bahasanya kasar, tingkah-lakunya sedikit kurang ajar.

"Jangan gitu Din. Kita kena hormatkan jawatan dia sebagai Penghulu. Jadi, kita kenalah panggil dia Tok Penghulu. Dia ketua di mukim kita," kata Othman menegur Nordin yang boleh disifatkan sebagai biadab.

"Biarkan. Teruskan Din," kata Arif pula seolah-olah memberi lampu hijau kepada Nordin untuk bersikap lebih biadab. Othman tidak membantah. Haji Razali terperangkap di tengah-tengah perbezaan pendapat tersebut.

"Baik. Sekarang saya nak tau. Sapa kontraktor Jalanraya Rimba Lingga-Bandar Saga sepanjang 50 kilometer? Berapa kosnya? Apa kepentingan kamu dalam projek tersebut? " tanya Nordin lagi.

Haji Razali memandang wajah Nordin, Othman dan Arif. Dia nampak pita perakam berputar-putar merakamkan setiap kata-kata Nordin sebentar tadi. Dia masih ingat betapa bengisnya Nordin beberapa jam tadi. Dia masih ingat bagaimana dua batang giginya patah akibat terjangan Nordin. Dia masih ingat mulut dan hidungnya berdarah akibat terajangan tersebut.

"Jalanraya Rimba Lingga-Bandar Saga dibina oleh Syarikat Tenaga Rakyat atau STAR," kata Haji Razali memulakan kata-katanya dengan nada perlahan.

“Apa? STAR bukannya Syarikat Tenaga Rakyat. STAR adalah singkatan Syarikat Tindas Rakyat," sampuk Nordin. Arif dan Othman tersenyum sumbing. Haji Razali mengeleng-ngelengkan kepalanya.

"Teruskan Tok. Teruskan," kata Othman memberi perangsang kepada Haji Razali.

"STAR adalah Syarikat Tenaga Rakyat, anak syarikat Jasa Holdings. Anak saya, Rais, jadi salah seorang ahli lembaga pengarahnya," kata Haji Razali dengan suara yang masih juga tersekat-sekat.

Nordin bangun menuju ke arah Haji Razali. Dia mencekak kolar baju batik Haji Razali supaya dia bangun dan berdiri tegak. Nordin mengheret Haji Razali menuju ke arah screen di dinding yang dihiasi oleh slogan Bersih, Cekap, Amanah.

"Awak baca ni dengan jelas dan kuat," katanya sambil menunding-nunding jari ke arah slogan tersebut.

"Bersih," kata Haji Razali.

"Apa erti bersih?" tanya Nordin. Soalan itu tidak berjawab.

"Cekap," kata Haji Razali.

"Apa erti cekap?" tanya Nordin. Soalan itu juga tidak dijawab.

"Amanah," kata Haji Razali.

"Apa erti amanah," kata Nordin lagi. Razali tetap enggan menjawab...

"PM suruh orang jangan rasuah, awak rasuah. PM suruh orang jangan salahguna kuasa, awak salahgunakan kuasa. Kenapa?" tanya Nordin lagi....

Sesudah itu, Arif pun memulakan peranannya. Dia memberitahu Haji Razali sekali lagi bahawa apa yang dilaluinya pada sepanjang hari itu adalah suatu proses insaf diri sempena hari perjuangan 11 Mei. Buat kali keduanya, Arif juga mengingatkan Haji Razali bahawa Nordin adalah wakil generasi muda negara yang radikal, tetapi cintakan bangsa, agama dan tanahair. Nordin adalah contoh generasi muda yang marah-marahkan pemimpin yang bersikap seperti ketam menyuruh anak-anaknya berjalan dengan betul. Nordin adalah simbol generasi muda yang mempunyai jiwa pemberontak akibat nasionalisme yang sungguh dalam takrifannya.....

"Sebentar lagi Tok akan berada di hadapan sebuah cermin besar. Kami bertiga akan cuba membantu Tok melihat wajah Tok yang sebenarnya. Man, kasi dia cermin tu," kata Nordin lagi.

Othman menghulurkan sebuah cermin berukuran 4 kaki lebar dan 6 kaki tingginya kepada Haji Razali. Nordin bangkit menuju ke arah Haji Razali dan duduk di sisinya.

"Sekarang Tok berdiri dan tengok muka Tok dalam cermin ni," kata Nordin kepada Haji Razali.

"Tengok dalam cermin tu Tok Penghulu. Tok nampak muka siapa? Muka babi ke, muka setan ke, muka iblis ke, muka lanun ke, muka apa sahaja, Tok tengok lama-lama," kata Othman pula.

"Muka sayalah," jawab Haji Razali.

"Muka Tok atau muka iblis?" tanya Othman. Haji Razali mendiamkan diri.

"Tengok betul-betul Tok. Silap-silap haribulan, muka Tok tapi hidungnya macam hidung babi, gigi bertaring dan kepala bertanduk," kata Arif pula. Haji Razali mematikan diri. Dia menutup mata dan pemikirannya.

"Jawab Tok. Apa yang Tok nampak dalam cermin tu?" tanya Nordin dengan marah.

"Muka sayalah," kata Haji Razali.

"Muka Tok tu muka manusia atau muka dajal. Muka Tok tu muka manusia atau muka ular kepala tujuh dengan lidah cabang sepuluh?" tanya Nordin lagi. Haji Razali membisu seribu bahasa.

"Kalau Tok Penghulu orang yang bersih, jujur, amanah dan tidak rasuah, Tok akan nampak muka orang yang berwajah manis berseri-seri. Kalau Tok orang perjuangan, cermin itu akan memutarkan kembali segala peristiwa dan sejarah sewaktu nenek monyang kita menentang Gagasan Malayan Union. Tok juga akan terpandang imbasan sejarah TERAS ditubuhkan pada tanggal 11 Mei 1946," kata Arif dengan penuh sindiran.

Haji Razali langsung tidak berkata apa-apa. Air matanya sekali lagi meleleh ke pipi. Dia tersedu-sedu. Dia meraung sekuat hatinya. Dia meraung dan membalingkan cermin muka itu ke arah Othman yang sedang tersandar ke dinding. Othman mengelak. Maka bersepai dan berderailah cermin itu pecah. Serpihannya singgah ke paha Arif yang duduk di sebelah Othman. Melihatkan keadaan itu, Nordin kembali meradang.

"Awak ingat bila cermin tu pecah, bayang-bayang yang awak nampak tadi akan mati. Awak tau tak, selagi awak tak insaf, bersihkan diri dan sikap awak, awak akan terus diburu oleh bayang-bayang itu?" kata Nordin. Haji Razali membisu. Dia bergerak untuk duduk di antara Arif dan Othman....

SEMBILAN: 11 Mei, jam 10.30 malam. Nordin membalingkan senaskah surat khabar NUSA ke arah Haji Razali. Muka depan akhbar tabloid itu dihiasi kepala berita Razali Nafi Tuduhan Rasuah. Berita tersebut menghuraikan kenyataan Haji Razali dua minggu lalu. Dia berkata, dia tidak rasuah. Kalau dia rasuah, katanya, dia meminta BPR menyiasat dan mengheretnya ke mahkamah. Dia meminta anak-anak buahnya di Mukim Tudung Periok jangan menjadikan isu rasuah itu sebagai isu politik. Katanya, isu rasuah itu dibangkitkan oleh golongan politik yang bankrup.

Berita tersebut juga memetik Haji Razali sebagai berkata bahawa tuduhan yang mengatakan dia rasuah adalah permainan golongan yang cuba mengkhianati perjuangannya kepada bangsa, agama dan tana­hair. Kumpulan itu, katanya, ingin merampas kuasa darinya. Kumpu­lan itu juga didakwa mahukan seorang yang baru untuk menjadi Penghulu Mukim Tudung Periok.

"Kami tahu awak ada orang atas," kata Nordin ringkas.

"Kami juga tahu Tok ada bapak mafia," sampuk Othman pula....

Arif sibuk mengakses lamanweb www.nusa.com.my menerusi komputer bimbit di hadapannya. Dia cuba mengakses lamanweb akhbar NUSA itu untuk mencari berita yang sedang mereka perbincangkan daripada arkib digital akhbar berkenaan. Tidak beberapa minit berikutnya, screen di bilik berkenaan pun memaparankan berita Razali Nafi Tuduhan Rasuah yang telah berjaya diakses oleh Arif menerusi internet.

Haji Razali buta komputer dan buta internet. Dia tidak mahu mempelajari cara-cara menguasainya dengan alasan kononnya dia sudah tua. Bagaimanapun, kini dia menerima hakikat bahawa teknologi semasa memang menghalang dia untuk berbohong. Ini kerana teknologi internet membolehkan apa sahaja maklumat boleh diakses secara on-line dan digital untuk dipaparkan ke screen dengan menggunakan projektor yang disambungkan ke komputer bimbit atau komputer desktop. Bahan-bahan digtal yang diakses pula tidak hanya terhad kepada bahan-bahan tempatan sahaja. Ia meliputi apa jua subjek dari semua lokasi di seluruh dunia....

"Kita orang muda. Kita terpelajar. Jangan kita ikutkan emosi. Jangan terlalu radikal macam zaman kita dalam kesatuan pelajar," kata Arif pula sambil menggosok-gosok tapak tangan Haji Razali.

"Baiklah.Sekarang ni dia mesti jawab pertanyaan tadi. Dia rasuah atau tidak? Mana dia dapat duit $75,000 untuk beli jam Rolex emas. Mana dia dapat duit beli Proton Perdana V6?," kata Nordin.

Tiba-tiba terdengar bunyi cit-cit, cit-cit. Nordin melihat telefon bimbitnya yang disimpan di saku seluar pendeknya. Arif melihat telefon bimbit yang diletakkan di lantai di hadapannya. Othman juga melihat telefon bimbit yang disimpan dalam saku baju melayunya. Haji Razali teraba-raba. Dia mencari telefon bimbitnya. Dia terlupa telefon tersebut kini dalam simpanan Arif.

“Aduhai.. Ada sms pula untuk Tok,” kata Arif. Dia membacanya dengan lantang untuk didengar oleh semua di dalam bilik itu, termasuk Haji Razali.

“u dengan betina mana? kata nak jumpa i lepas miting. dah malam buta pun tak sampai lagi. apa halnya? ana.”

Othman dan Nordin tertarik dengan mesej tersebut. Haji Razali geleng-geleng kepala. Arif terus menghampiri Haji Razali.

“Sapa Ana? Apa pasal dia u, u dan i, i dengan Tok? Sapa dia? Tok kena kabar pada kami dengan ikhlas dan jujur,” kata Arif.

“Saya tak kenal dia. Saya tak kenal,” jawab Haji Razali.

“Hey iblis tua, sapa Ana yang sms awak ni?” gertak Nordin dengan wajah bengis dan suara lantang.

Haji Razali tidak menjawab pertanya tersebut. Dia membisu. Dia membatu. Dia dibelenggu seribu satu perasaan yang cacamarba.

SEPULUH: 11 Mei, jam 11.45 malam. Suasana di sekeliling pondok jadi semakin sepi. Muzik katak dan jengkerik semakin nyaring iramanya. Sekali sekala kedengaran pula bunyi guruh yang sayup-sayup. Nordin sedang menikmati ubi goreng ketumbar. Arif dan Othman pun begitu juga. Haji Razali hanya memerhatikan segala-galanya. Dia hanya meminum kopi panas yang dihidangkan bersama ubi goreng tersebut. Wajahnya kosong dan kelihatan sayu. Jasad dan mentalnya sudah keletihan.

“Lepas ni apa lagi?” tanya Haji Razali memecahkan kesunyian.

“Apa lagi apa Tok?” jawab Arif sambil bangun menuju ke bilik operasi. Dia diikuti oleh Othman dan Nordin. Haji Razali juga turut bangkit menuju ke bilik berkenaan.

“Saya nak tau, lepas ni apa lagi?” ulang Haji Razali setelah dia duduk bersila di samping Arif dan Othman. Nordin tetap memilih untuk duduk bertentangan muka dengan Haji Razali.

“Lepas ni kita teruskan,” jawab Arif sambil memberi isyarat kepada Othman untuk memulakan sesuatu.....

“Sebelum dia mulakan pengakuannya, saya nak tau siapa Ana?,” kata Nordin kepada Othman.

“Ya Tok, siapa dia ana yang hantar sms tadi?” kata Arif pula.

Persoalan itu menjadikan fikiran Haji Razali semakin buntu. Dia mahu menjawab pertanyaan itu. Tetapi, dia berasa malu kerana Ana adalah perempuan simpanannya. Dia hendak menjawab soalan tersebut, tetapi dia segan kalau jawapan itu akan menambahkan masalah yang sedang dihadapinya pada ketika itu.

“Cakaplah, sapa dia Ana,” kata Nordin sekali lagi. Haji Razali tersentak. Matanya melihat wajah Nordin yang seolah-olah menelannya.

“Ana?” kata Haji Razali.

“Ya… Ana,” kata Nordin semakin kurang sabar dengan sikap Haji Razali.

“Ana… Ana… Ana orang Bandar Saga. Dia kerja di Pasaraya Billion. Dia berumur 30 tahun. Dia janda anak dua,” kata Haji Razali.

Dengan tiba-tiba terpancar gambar Haji Razali bersama seorang wanita berbaju merah jambu di screen di bilik itu. Haji Razali bertambah gawat. Hatinya menyumpah seranah. Dia hairan macam mana ketiga-tiga pemuda berkenaan mempunyai banyak sungguh data dan gambar mengenai dirinya dan keluarganya.

“Ini dia Ana? Selama ni kita simpan saja gambar ni. Kita tak tau siapa dia. Mungkin anak Tok, mungkin adik Tok, mungkin kendak Tok,” kara Arif sambil memperbetulkan gambar tersebut yang agak senget di screen......

Dengan sekelip mata, screen di dinding dalam bilik tersebut pun memancarkan gambar Haji Razali bersama Ana memasukki sebuah feri di Pangkalan Perpat untuk menuju ke Pulau Karimun, Indonesia. Tarikh tercatat dalam gambar itu adalah 5.9.00. Waktunya adalah 10.50 pagi. Ini bermakna Haji Razali dan Ana melancong ke Pulau Karimun, Indonesia, dengan menaiki feri 10.50 pagi daripada Pangkalan Perpat, Pontian, Johor.

Gambar itu menjadikan Haji Razali semakin gelabah. Semua pasal dirinya ada dalam simpanan pemuda-pemuda tersebut. Sebut sahaja, keluarlah gambar dan ceritanya, siap dengan tarikh dan waktunya......

“Ana adalah teman wanita saya. Dia orang Kelantan. Dia dah tiga tahun bekerja di Bandar Saga,” kata Haji Razali tersipu-sipu.

“Jangan malu Tok. Teruskan. Banyak lagi orang umur macam Tok ada girlfriend, ada kendak, ada penyedap. Tak percaya Tok tanya anak Tok yang di KL,” kata Othman pula.

“Cakap aja yang Ana tu kendak awak atau penyedap awak. Kalau tak mau cakap, saya akan tayangkan video apa yang awat buat sama-sama Ana di Karimun,” ugut Nordin dengan wajah serius.

Sekali lagi Haji Razali terkejut besar. Mana mungkin ketiga-tiga pemuda tersebut mempunyai bukti dalam bentuk video sewaktu dia dan Ana melancong ke Pulau Karimun, Indonesia, kira-kira enam bulan yang lalu.

“Yalah. Ana memang macam yang dia cakap tadi. Dia.. Dia perempuan simpanan saya,” kata Haji Razali dengan nada malu-malu...

Sekali lagi, Haji Razali menyedari impak teknologi moden. Teknologi itu boleh menjadi kawan dan boleh juga menjadi musuh. Teknologi itu boleh membantu seseorang menjalankan tugasnya dan boleh juga menyebabkan kehancuran nama baik seseorang insan. Teknologi itu menjadikan Haji Razali serba salah.

“Cukuplah pasal di Ana tu. Tapi sebelum kita meneruskan sessi ini saya mahu awak renung betul-betul wajah lelaki dan perempuan yang sedang berdangdut dalam screen di depan awak,” kata Nordin dengan gigi menyeringai. Othman dan Arif turut tersengih kerana gelihati melihat paparan gambar tersebut.

Haji Razali hampir-hampir sesak nafas memandang gambar berkenaan. Dia memandang dirinya sendiri sedang seronok berdangdut dengan kekasihnya, Ana. Tarikhnya 5.9.00, iaitu sama dengan tarikh dia melancong ke Pulau Karimon, Indonesia. Waktunya adalah 11.15 malam. Lokasinya adalah sebuah kamar dangdut di sebuah hotel di pulau berkenaan. Haji Razali mengosok-gosok bahagian kanan dadanya. Dia terasa seolah-olah digigit-gigit semut api secara bertubi-tubi. Dia mengherup kopi di hadapannya. Dia tercungap-cungap menarik nafas. Dia rebah ke lantai.....

SEBELAS: 12 Mei, jam 1.00 pagi. Arif, Nordin, Othman dan Haji Razali baru sahaja kembali memasukki bilik soal-jawab. Sewaktu mereka berehat, Arif memujuk Haji Razali supaya bekerjasama dan memberikan segala jawapan dari seluruh soalan-soalan yang dikemukakan kepada sepanjang hari. Terutama sekali mengenai soal rasuah. Jika Haji Razali enggan bekerjasama, kata Arif, sessi berkenaan terpaksa diteruskan sehingga Subuh.

Haji Razali mencapai perakam suara yang berada di hadapannya. Dia memeriksa sama ada ia sudah berputar. Dia mengangkat perakam itu dekat dengan mulutnya. Dia memulakan pengakuannya tanpa di suruh atau dipaksa oleh sesiapa.

“Saya Haji Razali bin Ali. Umur saya 51 tahun. Saya Penghulu Mukim Tudung Periok sejak tahun 1973. Saya ada kebun sawit seluas 20 ekar. Saya memandu kereta Proton Perdana V6 pemberian anak saya yang bekerja di KL. Saya memakai jam Rolex berharga $75,000 hadiah daripada seorang towke. Saya ada seorang isteri dan tiga orang anak. Yang sulung, lelaki, sudah bekerja. Yang kedua, perempuan, sudah berkahwin. Yang bongsu, perempuan, sedang menuntut di luar negeri. Saya ada dua orang cucu. Saya menjadi AJK TERAS Bahagian Tudung Periok sejak lima tahun yang lalu. Saya menjadi anggota Biro Perisikan. Saya Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan Mukim Tudung Periok. Saya juga ….,”

‘Tok, minta maaf Tok. Yang itu semua kami dah tau. Kami nak dengar Tok cerita pasal Raisb yang jadi pengarah STAR dan juga towke yang hadiah jam Rolex pada Tok,” kata Arif.

“Baik. Rais, anak sulung saya jadi Pengurus Bank Watan Cawangan Damansara. Dia juga jadi pengarah STAR. Dia Ketua Pemuda TERAS Bahagian Tudung Periok sejak tahun 1998. Dia masih bujang. Dia pernah menuntut di Amerika Syarikat atas biasiswa Kerajaan Pusat,” kata Haji Razali.

Pada ketika itu gambar Rais yang dalam keadaan mabuk dan dikelilingi gadis-gadis Melayu yang juga dalam keadaan mabuk dipancarkan semula ke screen di bilik berkenaan. Haji Razali tidak mempedulikan hal itu. Dia meneruskan kata-katanya dengan jelas dan tegas.

“Saya kesal melihat gambar Rais dalam screen itu. Saya tidak terdaya untuk membetulkan keadaan. Saya juga tidak terdaya untuk merobah gaya hidupnya,” kata Haji Razali…..

“STAR milik Puan Seri Amizon. Suaminya bererkedudukan tinggi dalam petadbiran Kerajaan Pusat,” kata Haji Razali lagi.

“Apa hubungan Wong yang hadiah jam pada Tok dengan Puan Seri Amizon?” tanya Othman pula.

“Saya bawa Wong jumpa Puan Seri adik ipar saya. Wong minta tolong Puan Seri pujuk Tan Sri, adik saya, supaya pilih syarikatnya untuk Projek Jambatan Sungai Buaya dalam daerah Gersik ni,” jawab Haji Razali.

“Projek itu tender terbuka atau secara rundingan?” tanya Arif.

“Saya kurang faham. Tapinya, Wong minta Puan Seri pujuk Tan Seri naikkan harga projek jambatan itu daripada $20 juta kepada $30 juta. Dengan cara itu, dia bagi hadiah pada Puan Seri sebanyak $5 juta. Saya hanya dihadiahkan jam ini,” kata Haji Razali sambil menunjukkan jam Rolex di tangannya kepada Arif, Nordin dan Othman......

Demikianlah antara sedutan daripada novel Suara tulisan saya yang belum mempunyai kesudahan. Setakat ini saya sudah tulis 26 bab. Tetapi, saya masih terus menulis bila terluang masa. Saya tidak pasti bila novel ini akan selesai. Apa pun, kesemua watak dalam novel ini adalah fiksyen dan tidak ada sebarang kaitan dengan sesiapa di dunia nyata!

11 comments:

Mika Angel-0 said...

Sdr Ruhanie Ahmad,

Interesting Story(can you read the minds and the hearts)

Lebih kurang terlebih terkurang
tolong halal - mana resitnya?

teringat kepada nobel 'Bonfire Of Vanities' tetapi sebenarnya kita Kuda Kepang kena teruskan cerita itu...Alamat Puan Amizo?

Bab rasuah tak rasuah kena jumpa tuan hakim dan bab soal - semua akan melaluinya.

Terima Kasihps betul prediction UMNO akan hancur; PRU13 ngeri dan nostalgia itu untuk orang lama dan UMNO nostalgia lama; UMNO(Baru) nostalgia baru, bukan begitu, mas?

(i love sob story, datuk dan cerita anda bagus -syabas)

amirhamzah64 said...

salam Datuk,

Selamatkan parti yang banyak berjasa kepada kita. 63 tahun belum lagi terlalu tua.

Perjuangan belum selesai.
Novel ini perlu diselesaikan juga.

Mr.RHishaM said...

Memang ada klass gitu Datuk. Cuma Datuk perlu lebih berhati hati dalam ejaan. Minta maaf yer Datuk.

Siapkan cepat, kalau boleh sebelum PRU ke 13

nakhoda said...

Tok Ron. Hebat betul Suara 11 Mei ni. Kalau boleh cepat selesaikan novel ni. Mintaklah sapa-sapa tebitkan. Lepas tu kita semua pakat-pakat beli banyak-banyak bagi kat semua orang besar-besar kat kawasan kita. HIDUP MELAYU!!!!

putera bentan said...

Saya yang dah lama menghilangkan diri pun tertarik baca sedutan novel Datuk. Syabas dan selamat berjuang.

limado said...

Bos tak siap-siap lagi novel tu? Kalau boleh masukkanlah watak-watak aras empat dalam novel tu. Sure hit!!!

azam said...

Saya cadangkan anda masukkan watak-watak yang setahun dua dulu mengharu-birukan UMNO ke dalam bab-bab akhir novel ni. Pasti panas dan memprovokasi keinsafan kita……

pakteh said...

Salam Dato'
Tahniah...saya suka dengan novel dan bersaya bekas YB Sik...Dato' Dr Hj WanAzmi Ariffin...kami wujudkan novel berantai pengkisahan suasana di daerah Sik...bahasa dan gaya memang tidak menarik langsung berbanding dengan novel SUARA karya Dato but...isinya best utk generasi muda.
Teruskan dan siapkan....Insyaalah...ramai yg berminat utk baca....

Kalau nak tengok novel berantai dari daerah Sik kedah...
layari http://www.wanazmisik.com dan cari ruangan Forum dan klik pada novel berantai....
TQ

zullalliance said...

Salam Datuk..

Seronoknya baca novel datuk,saya percaya akan laris serta menjadi bahan topic utama..

Di harap datuk dapat siapkan dalam msa terdekat ni

antan besi said...

Salam Datuk,

Cerita yang menarik, bab Jambatan Sungai Buaya tu amat menarik sebabnya kampung saya.

Kengkawan said...

salam

hebatnya.. x sabar nak baca