Saturday, December 08, 2007

Sejahterakah Malaysia
Jika 15 Di Tahan ISA?

Limabelas individu – 5 bloggers dan 10 pemimpin pembangkang serta Hindraf – mungkin dikenakan tahanan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri atau ISA. Itulah khabar angin terbaru yang melanda Kuala Lumpur sepanjang hari ini.

Empat daripada lima bloggers yang dijangka terbabit sudah pun dinamakan. Mereka adalah daripada kalangan bloggers dan pemilik portal berita terkenal di tanah air.

Bagaimanapun, nama seorang lagi blogger yang dijangka dikenakan tahanan ISA masih dirahsiakan atas sebab-sebab yang tidak diketahui. Adakah yang seorang lagi adalah Ruhanie Ahmad @ http://kuda-kepang.blogspot.com?

Kita tunggu dan lihat. Kalau kisah yang membabitkan bloggers seperti di atas memang benar, sejahteralah Malaysia, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan menantunya. Kalau tidak benar pun kisah di atas, sejahteralah juga Malaysia, Abdullah dan menantunya. – Ruhanie Ahmad

6 comments:

Berita dari gunung said...

"You appear at the wrong time"

Itulah yang berlaku kepada Chin Peng, Bustamam, Pak Sako, Dato Sagor dan berpuluh yang lain. Mereka hadir pada waktu yang salah. Keadaan ketika itu tidak mengizinkan kehadiran mereka.

Tamadun manusia bergerak dengan senario begitu. Kemenjadian kepimpinan tidak mampu beradu tenaga dengan ancaman. Ada orang yang harus pergi. Bila ada orang pergi, ia menjadi tauladan kepada yang lain. Helai-helai sejarah menyediakan rujukan penting tentang kelangsungan kepimpinan.

Secara umum, sesebuah negara atau tamadun tidak rugi dengan kehilangan beberapa orang. Ramai yang tetap bersedia tampil dan membantu. Negara tetap dapat bergolek kedepan. Bila saya sebut begini, bukan bermaksud saya rela melihat taktik memangkas setiap ancaman dengan gelojoh dan brutal.

Tetapi sejarah juga sering menunjukan kejatuhan sesuatu era. Era Moghul, Chinese, dan Pharaoh Dynasty memaparkan dengan jelas saat akhir kejatuhan sesuatu dinasti. Di situ ada pengajaran tertentu bagi menentukan tahap kepimpinan negara kita.

Pun begitu, wajar juga kita lihat kepada Akhbar. Beliau muncul atas timbunan ratusan ribu mayat untuk menerima title "the great".

Dunia kekal sebagai pentas.

Selamat Maju Jaya.

annonymous said...

Datuk, saya kurang pasti dengan berita angin tsbt. Kerana setahu saya penggunaan ISA keatas mana2 sasaran adalah suatu rahsia yang amat tinggi klasifikasinya dan hanya orang2 tertentu yang tahu. Kalau hanya berita angin, itu merupakan phobia orang2 tertentu. Selama sya mengunjungi blog Datuk, saya rasa posting2 yang Datuk tampilkan 'does not warrant anyexecutive action by the authorities because yours is very2 trivial!! Kalau kita baca 'short title ' ISA kita akan mengetahui apakah jenis ancaman yang boleh memudaratkan negara untuk mengizinkan pemakaian ISA!!! Jadi dari mana asalnya khabar angin yang tersibar agak disangsikan. Kita tahu SB work mysteriously and unpredictable. So usah risau dan berserah sahaja kepada Allah swt!!!

kudakepang said...

Saudara Berita Dari Gunung dan Anon, terima kasih.

Saya cuma seorang insan kerdil yang cuba menyumbang kepada penciptaan dan pembetulan sejarah negara. Kalau dalam perjalanan dan
kembara ini saya kelihatan berada di suatu tempat dan waktu yang salah, mungkin bukan kerana saya yang tersilap. Mungkin juga kerana majoriti kita yang tersilap memastikan kebenaran waktu dan tempat itu sendiri berasaskan kerangka minda yang non-progressive dan beku.

Oleh itu, sebagaimana anak Johor yang tulen, saya hanya mampu berkata KEPADA ALLAH BERSERAH.

Salam takzim.

kudakepang said...
This comment has been removed by the author.
Saad-Atie said...

Mohamad Sabu dikepung dan ditangkap polis

KUALA LUMPUR, 9 Dis (Hrkh) - Pengarah Jawatankuasa Perhimpunan Aman Rakyat anjuran Bersih 10 November lalu, Mohamad Sabu telah ditangkap polis sebentar tadi di Sunway City, Tambun, Perak.

Beliau yang juga merupakan Naib Presiden PAS sebelum itu dikepung oleh kira-kira enam buah kereta peronda polis sedang dalam perjalanan membawa rombongan perkahwinan anak perempuannya menuju ke rumah pengantin lelaki.

Menurut sumber, Mohamad Sabu ditangkap di hadapan Masjid Negeri dan kini masih berada di sana untuk menunggu peguamnya, Asmuni Awi tiba.

Hal tersebut adalah disebabkan oleh pertikaian mengenai waran tangkap yang dikemukakan oleh pihak polis adalah salinan yakni bukan waran asal.

"Saya mungkin akan didakwa di bawah Akta Polis 1967 kerana perhimpunan sebelum ini," katanya kepada Harakahdaily yang sempat menghubungi beliau di saat beliau sedang dikepung dan hampir ditangkap polis.

Besan beliau yang sedang menguruskan kenduri perkahwinan tersebut juga turun ke tempat kejadian bagi memberikan sokongan kepadanya.

(Berita lanjut akan menyusul)

MUNGKINKAH INI SUDAH BERMULA

Berita dari gunung said...

Dato, tidak ada apa yang salah dengan pandangan dan perjuangan Dato.

Mana mungkin salah bila kita pamirkan rasa sayang pada negara.

Mana mungkin salah jika kita ikhtiarkan sesuatu bagi membetulkan yang terpesung. Itu tidak salah.