Thursday, June 24, 2010

Pentadbiran Awam dan Rasuah: Siri Empat

Ruhanie Ahmad

Tiga siri sebelum ini cuba membuktikan bahawa kecepakan pentadbiran awam tidak boleh dijadikan indikator total untuk mengukur tahap rasuah dalam perkhidmatan awam. Dalam konteks Malaysia, rasuah juga gagal dibanteras secara efektif antaranya kerana agensi pencegahannya dituduh sebagai tidak partisan dalam penyiasatannya terhadap kes-kes rasuah membabitkan ”ikan jerong” (Caiden, Dwivewdi & Jabbra 2001:141).

Tetapi, oleh kerana banyak pihak pastinya mempertikaikan pokok persoalan utama dalam siri-siri sebelum ini, iaitu pentadbiran awam yang cekap tidak boleh dijadikan indikator total kepada ketiadaan amalan rasuah dalam sektor awam, sama-samalah kita pastikan bagaimanakah hakikatnya dalam sektor swasta.

Di Malaysia jarang kedengaran kes rasuah di sektor korporat, melainkan yang melibatkan seorang peneraju syarikat yang telah dibicarakan di mahmakah. Namun perbicaraan itu diberhentikan dan kesnya ditutup kerana pihak tertuduh meninggal dunia.

Tetapi, adakah ini bermakna bahawa sektor swasta Malaysia adalah bebas dari rasuah? Mungkinkah kisah-kisah hangat mengenai Sime Darby mutakhir ini merupakan manifestasinya?

Kes Rasuah Siemens AG

Untuk memberikan jawapan kepada persoalan di atas, sama-samalah kita tinjau kes rasuah yang membabitkan sebuah syarikat multinasional yang pernah berlaku di Jerman dan Amerika Syarikat (AS).

Dalam konteks ini, Siemens AG telah dihadapkan ke mahkamah secara serentak di Jerman dan di AS. Menurut Sidhu (2009:1343), kes tersebut selesai di bicarakan di Munich dan Washington D. C. pada 15 Disember 2008, dimana syarikat tersebut dikenakan denda dan bayaran perundangan sejumlah dua bilion Euro.

Ironisnya, syarikat ini mempunyai sistem urus tadbir yang cekap. Ia juga mempunyai 500 pegawai penguatkuasa urus tadbir di merata dunia. Tetapi, dana untuk rasuah, menurut Sidhu, adalah sebahagian daripada elemen kos yang diselindungkan di sebalik wang pengurusan syarikat berkenaan.

Ini bermakna rasuah adalah sebahagian daripada budaya korporat dalam sesetengah syarikat multinasional, walaupun ianya cekap dan sentiasa menitikberatkan sistem tadbir urus yang berkesan.

Oleh sebab itu, jika pentadbiran awam yang cekap tidak menjamin ianya terbebas daripada rasuah, adakah syarikat korporat yang cekap juga terbebas daripada jenayah ini?

Jika kes Siemens AG ini boleh dijadikan rujukan, tidakkah benar bahawa kecekapan dalam sektor korporat juga tidak memastikan sama ada ianya akan bebas daripada amalan rasuah?

Senario di Malaysia

Hasill tinjauan dengan sahabat-sahabat di sektor korporat, termasuk GLCs, dan menerusi pengalaman peribadi sebagai seorang bekas pengerusi jawatankuasa audit di sebuah organisasi korporat tertentu, saya dapati wujud sekurang-kurangnya tiga kategori rasuah dan penyalahgunaan kuasa dalam sektor swasta.

Oleh itu, jika di penghujung siri tiga saya paparkan petikan ini---fenomena korupsi sistemik kini dipergunakan oleh penjenayah untuk menyogok jentera kerajaan, daripada kalangan pembikin dasar, sektor pentadbiran, penguatkuasa undang-undang, hinggalah kepada anggota judisiari, bagi memudahkan operasi jenayah rentas sempadan di sesebuah negara (Williams 2007:199; Holmes 2007:84; Nadelmann 1993)---tidak mungkinkah korupsi sistemik ini juga diamalkan oleh warga korporat di Malaysia? [Siri kelima mengenai rasuah akan disiarkan Isnin depan.]

2 comments:

Mika Angel-0 said...

Bung Ruhanie Ahmad,
Salaams

Berani Jujur Ikhlas

Setelah membaca dan ulang baca, saya hanya bingung dengan satu pertanyaan
di kepala: apakah Wawasan2020 itu hanya gurauan BN?

Salam Takzim.

Mika Angel-0 said...

Bung Ruhanie Ahmad,
Salaam Pendekar Sallam Laksmana

Wawasan2020
(janji siapa?)


This Should Make Guys Happy
(apa sdr mika rindu kuda kepangnya)

Joseph a.k.a Apom Balik....grow up la!

June 25, 2010 6:17 AM
Blogger Jestmelah said...

MM, IMHO, people do not read long blog articles. This is the age of the internet, not the era of Charles Dickens.



Too bad eh?

June 25, 2010 8:47 AM
Blogger MarinaM said...

Jestmelah, yes, too bad. The ironic thing of course is that I found both articles on the Internet. It's only a tool for knowledge which doesn't always come bite-sized. And somehow I get the feeling that women have longer staying power when it comes to reading than men.

June 25, 2010 1:12 PM


maka bisik sdr mika:

Dear Marina,
Bon Jorno!

Music Tames The Beast I
(are you that good ms mahathir)

Wooden Ships - Crosby, Stills & Nash

(that is why we are what we are
- steady as she goes)

( a djinn salaam is just as good)



permainan minda zaman sekarang
siapa waris bumi tercinta kita ini, kuda kepang? coba' kau perhatikan dan perhati-hatikan apa minda kuda kepang perlu beristiradah?

(bila bersemik kasih maka
berbungalah cinta, idak gitu)

apakah melayu berdo'a
tidak dikabulkan tuhan
apakah melayu berjanji
tidak ditunaikan, ya rasul
apakah melayu berdo'a
hancurkan sahaja kerajaan bn


saudara-saudara ku, adik-adik ku
mereka bersama-samaku, kuda kepang
sahabat-sahabat ku teman-teman ku
syurga itu sungguh indah
cobaan yang maha rahmaan itu
sungguh rahiiimnya

melayu bershafaat nabi
baginda rasool dan anbiyaa
(ya allah hidup ini sungguh indah)
bersyukur kami salaam dan sallam
baik djin baik maknusia
orang melayu bershafaatkan Muhammad

selawat dan salaam buat baginda raja al-amin

apa orang melayu berjanji
tiada ditunaikan nya

tuk-tuk ku kirim salaam
salaam pendekar salaam laksmana

salaam tuk srimbun
salaam tuk hitam
salaam tuk rimau
salaam tuk ular
salaam tuk ghaib
salaam tuk bisu

dan salaam siti fatimah
tuk saya juga, kuda kepang

perhati hatikan



salaam takzim