Monday, February 26, 2007

Shahrir Kow-tow
Pada Menantu PM?

Saya paparkan di bawah ini reaksi pertama kepada keputusan PAC [rujuk posting bertajuk PAC Mahu J/Kuasa Kabinet Pantau GLC Dan Khazanah Nasional] yang bermesyuarat di Parlimen Malaysia pagi tadi.

Reaksi ini daripada seorang pesara kakitangan kerajaan. Beliau menggelarkan dirinya sebagai Lamandau @ Spycatcher. Saya beri beliau nama pena Datuk Wira Wangsa. Reaksinya adalah seperti berikut:

Saya sudah jangka keputusan PAC tu. Today's deliberation is only to whitewash the unprecedented merger "ular lidi telan naga!". Knowing Shahrir, he will kow-tow both SIL [son-in-law] and the holy father-in-law!

Ianya dilihat sebagai menghalalkan yang haram. Amat senang PAC membuat keputusan, SC telah tiada halangan, maka semuanya di kira dibuat 'above board'.

Bagaimana dengan report yang dikemukakan kepada SC mengenai isu penggabungan dan 'insider trading'? Hanya tinggal laporan? Kalau PDRM tak jalankan siasatan, heboh seluruh dunia. SC ada exemption ke?

Sia-sia postings yang dibuat oleh Ibnu Hakeem dan komentar yang begitu detail oleh muftimurtad2007 yang terdapat dalam Malaysia Today.

Mungkin Shahrir tak baca blog ini. Mungkin juga Yang Berhormat lain yang menganggotai PAC pun tak membacanya. Kalau baca komentar yang saya maksudkan itu, sudah pasti Nor Yakcub terduduk kerana tak boleh jawab. Adakah ahli PAC yang terdiri dari parti Pembakang pun kena 'silenced'?

Kalau beginilah gayanya cara governance yang ada, maka PIN tak perlu diwujudkan! Kalau PAC sendiri tidak mempunyai integriti untuk mempersoalkan cara belanja wang kerajaan sehingga tergamak mengsyorkan penubuhan jawatankuasa kabinet memantaunya, maka PAC tak perlu diwujudkan. Memadai serah bulat-bulat kepada kabinet.

Ingat PAC memantau dan menentukan kewangan kita dibelanja dengan betul. Banyak jentera yang boleh membantu PAC. Laporan-laporan Tahunan Akauntan/Audit Negara dan BPR boleh membantu.

Sebelum ini Pengerusi PAC begitu gah mengaum dengan memperlihatkan taringnya. Akhir-akhirnya terkulai dek usapan 'the people on the corridors of power’?

Kalau nak harapkan JK Kabinet untuk memantau, tak payahlah. Khazanah Nasional siapa pengerusinya? Kepala kabinet! Takkan JK Kabinet nak over rule keputusan bos!!

Saya difahamkan banyak keputusan yang dibuat oleh GLC memang dilapor kepada kabinet. Jadi, nak tubuh JK kabinet apa lagi?

Mungkin Tanggapan saya ini meleset. Tetapi, inilah stand saya.
– Lamandau.

3 comments:

din merican said...

Dato Ruhanie,

I am happy that you have joined the blogger community. Your active and intelligent contributions in past parliamentary debates are sorely missed. In particular,I remember your comments on our foreign policy which are very perspective.

I have also not seen you in Kinokuniya-KLCC Suria among the books on politics, philosophy and contemporary issues.

How can we expect the present inept Badawi Administration to continue the bungling all the way to no end? We are a nation full of scandals of one sort or another, from Mat Rempit to Mat Skodeng to chastity belts, and on to ACA-Zulkipligate.

I dread the prospect of having this incompetent and hypocritical Imam Al-Ghazali inspired PM run our country for another 5 years.

What is happening to UMNO? It seems to be in a state of denial.Or has this foremost Malay party forgotten what it stands for since 1946? It is supposed to lead a multi-party coalition which represents Malaysians

Salams

din merican said...

Sorry, change "perspective" to "perceptive and useful".

spycatcher03 said...

Why not Datuk kita beramai2 melawat blog Shahrir dan nyatakan apa jua perasaan kita terhadap cara dia mengendalikan PAC berhubung dengan isu ini. Mungkin sedikit sebanyak meyedarkan beliau. Alamat blognya boleh didapati dalam MT. What say you Datuk?