Saturday, February 17, 2007

Indeks Keselesaan
Rakyat Malaysia?

Ini satu lagi berita hebat. Perdana Menteri, Datuk Sri Abdullah Ahmad, mengumumkan Indeks Keselesaan dan Kebahagiaan hidup rakyat Malaysia.

Berita yang saya petik daripada Utusan Malaysia di bawah ini mesti di baca dan dianalisa oleh kita semua. Baca betul-betul. Teliti sedalam-dalamnya.

Lebih baik lagi, kalau boleh kita baca sekali berita ini dengan berita yang berjodol : Kes Remaja Terlibat Jenayah Meningkat, dalam akhbar yang sama menerusi alamat ini:

http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0217&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_07.htm

Rakyat kini lebih selesa
– Abdullah
Oleh Helmi Mohd Foad

PUTRAJAYA 16 Feb. – Rakyat Malaysia kini memiliki tahap keselesaan dan kebahagiaan keluarga yang tinggi, kata Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Perdana Menteri berkata, satu kajian yang dijalankan baru-baru ini mendapati, indeks keselesaan dan kebahagiaan keluarga yang dicapai oleh rakyat negara ini ialah 8.2 daripada skala tertinggi 10.

Lebih menarik lagi, menurut beliau, kajian yang sama juga menunjukkan indeks budi bahasa rakyat adalah 7.2 daripada skala tertinggi 10.

‘‘Indeks lebih daripada tujuh adalah satu pencapaian yang baik. Kita mestilah meningkatkan usaha untuk meningkatkan tahap itu dari semasa ke semasa.

‘‘Sekarang saya nampak daripada laporan yang saya baca dan terima, sudah ada perubahan yang menunjukkan mereka (rakyat) berasa lebih yakin.

‘‘Rakyat kini berasa lega berbanding dengan kebimbangan sebelum ini,’’ kata beliau yang juga Menteri Keselamatan Dalam Negeri (KKDN) ketika berucap pada perhimpunan bulanan kementerian berkenaan di sini, hari ini.

Beliau bagaimanapun tidak menyebut pihak yang menjalankan kajian itu.

Sehubungan itu, Abdullah meminta kakitangan awam supaya bekerja dengan niat yang suci iaitu untuk memberi khidmat bagi membahagiakan rakyat, bukan untuk memperkayakan diri sendiri.

‘‘Yang penting ialah untuk memberikan kebahagiaan kepada rakyat kerana kepada merekalah kita berkhidmat,” ujarnya.

Dalam hubungan ini, Perdana Menteri menekankan agar segala masalah yang dibangkitkan oleh rakyat dapat diselesaikan segera dan menganggap ia sebagai satu cabaran yang perlu dipandang serius.

‘‘Ini kerana dalam setiap cabaran itu ada peluang, jadi kalau mahu mendapat peluang mesti hadapi cabaran.

‘‘Segala cabaran mesti dihadapi dengan penuh keyakinan, kita mampu melakukan kerana kita mempunyai kemahiran dan pengetahuan,'' katanya.

Abdullah menambah, kedudukan ekonomi negara sememangnya bertambah baik dengan pelaburan luar dan dalam negeri kini melebihi RM40 bilion.

Menurut beliau, pasaran modal juga aktif dengan prestasi tinggi, begitu juga jumlah dagangan yang tinggi dan indeks yang tinggi.

‘‘Dengan kedudukan mata wang negara yang semakin kukuh dari semasa ke semasa telah memberikan satu harapan baru kepada rakyat.

‘‘Mudah-mudahan dengan ini mereka akan lebih bersemangat untuk terus bekerja,” katanya.

Abdullah berkata, berikutan kedudukan ekonomi yang baik, agensi-agensi di bawah KKDN terutama polis perlu meningkatkan keupayaan perkhidmatan bagi memberikan keselesaan kepada rakyat.

Katanya, ini kerana apabila rakyat sudah menikmati kemajuan ekonomi, mereka mahu keamanan dan keselamatan dapat terus dikekalkan.

Tahun lalu, Malaysia menarik pelaburan dalam dan luar negara berjumlah RM46 bilion menerusi 1,077 projek yang diluluskan dalam sektor pembuatan berbanding RM31 bilion pada 2005.

Malaysia juga mencatatkan jumlah dagangan RM1.06 trilion pada tahun lepas dengan eksport bernilai RM588.95 bilion dan import RM480.49 bilion.

Jumlah dagangan itu meningkat 10.5 peratus berbanding tahun sebelumnya.

Indeks Komposit Bursa Malaysia pula ditutup pada 1,258.63 mata semalam.

http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0217&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_02.htm

Bacalah. Bacalah berulang kali. Bacalah sepuas-puas hati. Pasti kita akan terdorong untuk berfikir sejenak mengenai mesej di sebalik berita di atas. Pasti kita juga akan dapat menggambarkan realitinya.

Satu perkara yang pasti, menerusi berita di atas adalah: PERDANA MENTERI KITA SUKA MEMBACA. Kalau tidak, tak mungkin beliau akan berkata:

‘‘Sekarang saya nampak daripada laporan yang saya baca dan terima, sudah ada perubahan yang menunjukkan mereka (rakyat) berasa lebih yakin.”

Jadi, jangan tuduh-tuduh sembarangan. Perdana Menteri kita bukan jenis “kaki ngorok.” Beliau membaca dan tetap membaca.

Baguslah kalau gitu. Saya cadang, blogger Shih Kickdefella buat satu poster khusus mengenai Perdana Menteri kita gemar membaca! – Ruhanie Ahmad

3 comments:

Husin Lempoyang said...

Hell freeze over, kalau Dolah boleh baca lebih dari 5 helai tanpa tertidor ... zzzzzzzz

All those indices are based on whose studies? If the reading is from 0 to 10, what does 0 and 10 represnets?

I am taught as Mathematician not to accept statistics unless I know what is statistical detail. I gess I'll never get it from a PM who calus statistics at sekolah menengah level.

About the comment peopel are now happy. Heavens to megatroid. We jsut announce increase in may spin economic terms and that immediate peopel who just had VSS can clear their debt? People whose purchasing power reduce by inflation. Peopel who finally hvae extra in their pocket. They say they are selesa?

Read teh acknowledgement by King Jenglot himself:

Out of the Cage: Heading in the right direction By Khairy Jamaluddin

12 February, 2007, NST

THE spate of good economic numbers is real. Of course there will be those who claim that this is all spin, or that this is a global trend, or that it’s just a temporary blip and that more fundamental issues haven’t been tackled. Firstly, it can’t all be spin. Just because some newspapers decide to put record trade volume figures on the front cover doesn’t mean that the figures are wrong. Fact doesn’t become fiction when mainstream newspapers carry the news.

Thats as close to an acknowledgment of the spin, isn't it?

Mika Angel-0 said...

Heavens to meagtroid!
Please, read selsema bukan selesa, PM, sir.

Rakyat is having a cold.

Thank you, Husin Lempoyang, ever so much.

Unknown said...

Bukan sengaja nak tidoq, penat berjanji!!

"Banyak kerja ni, janji pilihan raya dulu dok tengah buat"

Indeks Keselesaan Rakyat:

‘‘Itu (harta) adalah hak ahli keluarga saya, tak payahlah saya umumkan harta yang mereka miliki’’