Friday, February 23, 2007

Ekonomi Negara Membanggakan
“Apa Lagi Yang Rakyat Hendak?”
- Perdana Menteri

Pelaburan lebih $40 billion, Bursa Malaysia stabil, nilai ringgit kukuh. Ini semua “bukan sesuatu yang palsu atau direka-reka.” Begitulah kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad, yang dipetik jadi berita utama muka depan, Utusan Malaysia 23 Februari 2007.

Seterusnya, akhbar berkenaan memetik Datuk Seri Abdullah sebagai berkata bahawa fakta-fakta yang dikemukakan oleh kerajaan selama ini adalah tepat dan bukannya angka-angka yang cuba dilakukan untuk mengaburi mata rakyat.

‘‘Kenaikan (ekonomi) ini cukup stabil, bukan mendadak. Adakah kita main-main dengan perkara itu, sudah tentu tidak,’’ katanya lagi.

Perdana Menteri juga dipetik oleh Utusan Malaysia sebagai berkata bahawa ‘‘biasanya ekonomi negara ini banyak digerakkan oleh pelabur asing.’’

Dalam hal ini, kata Utusan Malaysia lagi, Perdana Menteri berkata:‘‘Apa lagi yang rakyat hendak.’’

Untuk membaca berita sepenuhnya, sila klik link berikut:
http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0223&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm

Sesudah itu, berasaskan seluruh kenyataan berkenaan, fikirkanlah sendiri, salahkah kalau Perdana Menteri bertanya kepada kita semua: “apa lagi yang rakyat hendak?” – Ruhanie Ahmad.

4 comments:

marakarma said...

forward a kadir jasin the great blogger



Menongkah penulisan Kadir Jasin
From:
Date: 12 Dec 1999
Time: 20:50:04


Comments
Barisan Pembangkang: Retak menunggu pecah?

[MINTA MAAF YANG AKAN PECAH BN DAN UMNO. SATU MASA NANTI BN AKAN JADI BARISNA PEMBANGKANG. BERU DIA TAHU]

PERBALAHAN antara Pas dan DAP mengenai cadangan Kerajaan Pas Terengganu mengenakan cukai khas ke atas orang bukan Islam di negeri itu membuktikan betapa rapuh dan hambarnya pakatan pembangkang. Tetapi kata A KADIR JASIN, Barisan Nasional tidak harus terlalu berpuas hati.

[SEBENARNYA TIDAK ADA PEBALAHAN. YANG MENGADUDOMBA ADALAH MEDIA SEPERTI YANG KADIR JASIN PUNYA. TIAP-TIAP HARI DOK CARI PELUANG NAK KUTUK BA]

SAMA ada Barisan Alternatif seperti pada pilihan raya umum yang baru lalu atau Gagasan Rakyat dan Angkatan Perpaduan Ummah pada pilihan raya 1990 dan 1995 dan Barisan Sosialis pada tahun 60-an, pakatan pembangkang tidak pernah kekal.

[SIAPA KATA? MINGGU LALU MEREKA DAH BERTEMU DAN MEMUTUSKAN UNTUK MEGUATKAN LAGI BA. KAMU YANG SENAK PERUT]

Sejak awal lagi banyak pengulas politik memberi amaran mengenai kerapuhan Barisan Alternatif kerana matlamat parti-parti yang terbabit dengannya sangat terhad manakala latar belakang perjuangan mereka pula sangat berbeza.

Mereka berpakat semata-mata untuk mencabar Barisan Nasional kerana tanpanya harapan mereka menumpaskan BN hampir-hampir tidak wujud.

[BODOH PUNYA PENDAPAT. KAMU TAK TENGOKKAH PERATUSAN YANG MENGUNDI BA? SAMADA KAMU BUTA ATAU TULI. PARTI BN JUGA BUKAN BETUL. TENGOK APA DAH JADI DI PP. MENANG ATAU KELAH KEHENDAK RAKYAT TAPI PERJALANAN PILIHANRAYA MALAYSIA TIDAK TELUS. BN MENANG DENGAN PENIPUAN DAN TAKTIK KOTOR.]

Mereka berpakat kerana hanya melaluinya mereka mempunyai harapan menumbangkan BN.

Tetapi dalam menangani matlamat yang terhad itupun mereka tidak sekata. Misalnya, manakala Pas dan Parti Keadilan Nasional begitu yakin akan menumbangkan BN, DAP hanya berhasrat menghapuskan kelebihan suara dua-pertiga BN di Parlimen.

[APA DALAM PARTI BN SEMUANYA SEPAKATKAH? KALAU KAMU KATA SEDEMIKIAN, KAMU BUTA DAN TULI KEPADA FAKTA DAN REALITI.]

Seperti terbukti pada 29 November, Pas dan Keadilan meletakkan harapan yang terlalu tinggi dan harapan DAP yang lebih sederhana itu pun tidak tercapai.

Walaupun Pas mencatat pencapaian terbaik dalam sejarah penyertaannya dalam pilihan raya sejak Pilihan Raya Majlis Perundangan Persekutuan tahun 1955, ia gagal mencapai hasrat menumbangkan BN.

[SEPERTI YANG DIKATAKAN TADI PILIHANRAYA '99 ADALAH PILIHANRAYA YANG PALING KOTOR DAN SURAT KHABAR KAMU BANYAK BUAT FITNAH DAN WUJUDKAN BUDAYA UGUT. INI REALITINYA. BUKAN SEBAB BN BAGUS.]

BN tidak tumbang dan kelebihan suara dua-pertiganya kekal walaupun bilangan kerusinya di Parlimen berkurangan. Keputusan itu menjadi petunjuk dan pengajaran kepada semua parti yang bertanding.

[HAKIKATNYA BN KALAH DAN KEKUATANNYA PADA MASA INI SANGAT DIRAGUI.]

Apa yang boleh dibanggakan Pas ialah kejayaannya memperalatkan penyingkiran bekas Timbalan Perdana Menteri September tahun lalu untuk memancing undi.

[JANGAN KAMU KATA PAS MEMEPERALATKAN KES DSAI. INI SALAH MM. RAKYAT YANG TOLAK MM ATAS ISU INI.]

Pemecatan dan perbicaraan beliau atas tuduhan rasuah dan liwat menjadi pemangkin kerjasama pembangkang.

Sama ada mereka percaya atau tidak dengan kes beliau, pemimpin dan perancang strategi Pas, DAP dan Parti Rakyat Malaysia nampak peluang yang baik memperalatkan isu itu.

Bagi mereka, pucuk dicita ulam mendatang apabila keluarga dan rakan bekas TPM itu mengambil alih parti Ikatan Masyarakat Islam Malaysia dan menukarnya kepada Parti Keadilan Nasional (Keadilan) dan mengajak mereka berpakat menentang Kerajaan.

[KAMU SILAP FAKTA LAGI. SIAPA YANG MAIN POLTIK? BUKAN MM? MENGAPA BILA DSWA TUBUHKAN ADIL, DIA CABAR SURUH MASUK GELANGGANG POLITIK. SEHINGGA KINI ADIL TIDAK DIDAFTARKAN. BILA ALLAH SWT MEMBERIKAN SEBUAH BADAN YANG KEMUDIANNYA DITUKAR MENJADI KEADILAN, MAKA MM TIADA KUASA UNTUK MENIDAKKAN PERKARA INI. MM SUDAH KALAH TAKTIK MAKNANYA]

Tanpa Keadilan sebagai orang tengah, mustahil Pas dan DAP mahu berpakat serapat yang terjalin di bawah Barisan Alternatif.

Pakatan pilihan raya pembangkang kali ini lebih kental kerana Pas dan DAP lebih sedia menerima peranan orang tengah Keadilan daripada mereka menerima peranan yang sama yang dimainkan oleh Parti Melayu Semangat 46 pada pilihan raya 1990 dan 1995.

[SEKURANG-KURANGNYA KAMU AKUI KEBAIKAN KEADILAN. JADI KAMU MESTI INGAT IA BUKAN MACAM PARTI S46. INI DITUBUHKAN ATAS DESAKAN RAKYAT DAN DALAM PILIHANRAYA INI JELAS KEADILAN DITERIMA DENGAN 5 KERUSI PARLIMEN WALAUPUN BARU BERUSIA 8 BULAN.]

Pas dan DAP tidak begitu senang menerima S46 sebagai pemangkin kerana mereka bimbang diperalatkan oleh Tengku Razaleigh Hamzah yang jauh pintar dan berpengalaman dalam politik daripada pemimpin-pemimpin Keadilan.

Apatah lagi Tengku Razaleigh bukan saja menerajui parti serpihan Umno malah berhasrat menjadikan S46 sebagai pengganti Umno.

[KAMU SILAP KU LI ADALAH KU LI. DIA SUDAH JADI KULI MM. APA YANG DIA DAPAT SEKARANG? UPAH PUN TIDAK ADA.]

Pas dan DAP sebagai pertubuhan politik yang lebih besar dan dewasa sejak awal lagi tahu sejauh mana kekuatan dan pengaruh Keadilan. Yang demikian Pas dan DAP tidak berasa terancam dengan peranan orang tengah yang dimainkan oleh parti baru itu.

[INI KAMU SILAP SEBAB TG HJ HADI SENDIRI MENGATAKAN BAHAWA KEMENANGAN PAS DI TERENGGANU ADALAH KEMENANGAN BA KERANA SEMUA JENTERA PARTI ALTERNATIF MAINKAN PERANAN DALAM MEMENANGKAN CALON-CALON BA DARI PAS DAN KEADILAN]

Tetapi kejayaan Pas mengekalkan Kelantan, menakluki Terengganu, meluaskan pengaruh di Kedah dan bertapak semula di Perak seharusnya memberi kesedaran bukan saja kepada parti anggota Barisan Alternatif tetapi tidak kurang juga kepada BN, khasnya Umno.

[APA NAK BIMBANG? MM SUDAH BUAT SILAP. DIA KENA TANGGUNG SEMUA INI. PILIHANRAYA AKAN DATANG, BN PASTI DITUMBANGKAN, INSYAALLAH.]

Jelas daripada keputusan pilihan raya kali ini bahawa musuh BN bukan barisan pembangkang tetapi Pas dan DAP.

Kajian keputusan pengundian jelas menunjukkan Pas mendapat faedah terbesar daripada pakatan dengan DAP, Keadilan dan PRM. Bagi DAP ia menjadi senjata makan tuan.

DAP yang selama ini lebih kuat daripada Pas di Parlimen ditolak pengundi bukan Melayu yang tidak boleh menerima pakatannya dengan Pas walaupun mereka bersimpati dengannya.

[KATA-KATA INI MELUCUKAN DAN TIDAK RELEVAN DENGAN REALITI POLITIK SEMASA]

Pencapaian Keadilan dengan lima kerusi Parlimen dan empat negeri daripada 59 Parlimen dan 67 negeri yang ditandinginya sangat mengecewakan. Di mana ia menang, kemenangannya banyak bergantung kepada undi penyokong Pas dan undi simpati.

[BERBANDINGKAN BEBERAPA PARTI KOMPONEN BN, PRESTASI KEADILAN ADALAH JAUH LEBIH BAIK. KALAU TIDAK KERANA PENIPUAN UNDI POS DAN UNDI HANTU, RAMAI LAGI WAKIL KEADILAN MASUK PARLIMEN.]

Dengan keputusan yang sebegini rupa, harapan Keadilan terus menjadi pemangkin pakatan pembangkang terancam.

Tambahan pula peranannya jelas sudah diketepikan oleh Pas apabila parti itu mengambil tindakan sebelah pihak dalam usahanya membuat perubahan di Terengganu dan Kelantan.

[KAMU JANGAN MEMANDAI. SELAGI MENIFESTO BERSAMA DAN NEGERI-NEGERI DIPATUHI, PENDAPAT KAMU TIDAK BETUL.]

Adalah tidak memeranjatkan jika pakatan pembangkang yang retak itu akan terbelah dalam jangka masa yang singkat.

DAP, misalnya, tidak mempunyai pilihan selain memaksakan pembubaran pakatan itu atau membiarkannya mansuh dengan sendirinya.

Sebagai helah untuk menutup malu, DAP akan menyalahkan pengundi kerana tidak mengundinya. Ia juga akan cuba memindahkan beban melawan Pas kepada BN, khasnya MCA dan Gerakan.

[BODOHNYA TEORI KAMU INI. REALITI POLITIK SEMASA BUKAN BEGINI. INI PENDAPAT KAMU SAHAJA.]

Keadilan juga sudah mula menyedari belang Pas yang sebenarnya. Dengan kemenangan yang diperolehinya, Pas mempunyai agenda sendiri yang lebih penting untuk diisi.

Tidak mustahil agenda barisan pembangkang akan menjadi perkara sampingan yang akan dilayan sekadar melepas batuk di tangga saja.

[KAMU LUPAKAH SIAPA YANG CALONKAN DATO FADZIL SEBAGAI KETUA PEMBANGKANG. DAN SIAPA YANG SOKONG. BUKANKAH INI DIBUAT DALAM MESYUARAT PARA PEMIMPIN BA BARU-BARU INI. JADI PENDAPAT KAUN TIDAK TEPAT.]


Timbalan Pengerusi Keadilan dan calon barisan pembangkang yang kalah di Bandar Tun Razak, Dr Chandra Muzaffar, adalah antara yang terawal menyedari kemungkinan ini.

Beliau secara terbuka menyatakan kebimbangan isu bekas TPM, iaitu isu induk perjuangan partinya, kemungkinan besar dilupakan setelah pembangkang gagal menumbangkan BN.

[WALAUPUN CHANDRA MUZAFFAR BERKATA SEDEMIKIAN NAMUN CUBA LIHAT DIJALAN-JALAN RAYA ADAKAH RAKYAT MALU MEMPAMERKAN STICKER-STICKER REFORMASI, KEADILAN DLL. APAKAH SEMUA INI KAMU TIDAK LIHAT BAHAWA GERAKAN REFORMASI MASIH HIDUP DAN MEKAR.]

Namun, kemungkinan pembangkang bercakaran antara satu sama lain tidak seharusnya mengalih pandangan BN, khasnya Umno, daripada dua perkara pokok.

Pertama menyelidik dan menganalisis prestasi pilihan rayanya dan kedua memahami strategi dan tindak tanduk Pas dan DAP.

[TAK USAH SELIDIK KERANA SEMUANYA DI BAWAH MM. ORANG LAIN SEMUA KAKI ANGGUK. MEREKA TIDAK RELEVAN DALAM BN. YANG RELEVAN ADALAH MM SEORANG SAHAJA. KAMU JUGA JANGAN GATAL MULUT NAK BERSUARA. TAKUT TERLEBIH CAKAP MACAM IBRAHIM ALI YANG KUTUK SULTAN BRUNEI. APA SUDAH JADI SEKARANG?

BN perlu menyelidik dan memastikan beberapa persoalan dan andaian yang tercetus daripada keputusan pengundian 29 November lalu. Antaranya ialah:

Mengapa lebih banyak pengundi Melayu menolak Umno kali ini? Benarkah orang Melayu meragam, marah dan emosional akibat isu bekas TPM? Benarkah banyak pengundi memberontak kerana kempen BN, khasnya melalui media, dikatakan terlalu peribadi (personal)? Benarkah ada masalah dalam kepemimpinan Umno di peringkat negeri dan bahagian ketika pilihan raya?

[JAWAPANNYA SENANG SAJA. SEMUA SUDAH MENOLAK KEPIMPINAN MM DAN PARTI BN. PILIHANRAYA AKAN DATANG, BN AKAN TERSUNGKUR.]

Ada yang mengatakan ahli Yang Berhormat BN tidak cukup mesra dengan rakyat kerana terbabit dengan kegiatan-kegiatan lain seperti perniagaan. Atau benarkah dakwaan bahawa tidak cukup projek kecil untuk rakyat biasa yang dilaksanakan.

Dalam masa yang singkat ini, pembangkang, khasnya Pas, akan mengemukakan pelbagai cadangan dan membuat pelbagai kritikan terhadap Kerajaan Pusat sebagai sebahagian daripada strategi politik.

Mereka akan membuat cadangan ini walaupun mereka tidak berhasrat atau tidak berkemampuan melaksanakannya semata-mata untuk mencabar BN dan mengaut pulangan politik.

Ambil contoh hukum hudud yang diluluskan oleh Kerajaan Pas Kelantan dan diperkenankan oleh Sultan Kelantan. Sampai hari ini ia belum dikuatkuasakan dengan alasan bercanggah dengan Perlembagaan Pusat.

Sebenarnya Pas takut melaksanakannya kerana suasana di Kelantan belum membolehkan undang-undang itu dikuatkuasakan.

Pas akan menggunakan taktik seperti ini bukan untuk melaksanakan apa yang didakwanya sebagai hukum Islam tetapi untuk mencabar Kerajaan Pusat supaya tercetus gambaran ia menentang Islam. Modal politik begini sangat laris di kalangan pengundi konservatif Melayu.

Untuk menangkis dan mendedahkan taktik Pas ini, BN, khasnya Umno, perlulah ada kemampuan dari segi penyelidikan, pemikiran dan bijak mengatur strategi. Ia tidak boleh bergantung kepada jentera kerajaan dan media massa semata-mata.

Apatah lagi di dalam suasana di mana banyak anggota perkhidmatan awam yang tidak lagi berkecuali. Dalam hubungan ini, pembersihan perkhidmatan awam supaya ia kembali berkecuali dan profesional adalah keperluan yang mendesak.

Demikian juga dengan pentadbiran pendidikan agama dan institusi agama Islam, termasuk masjid, yang jelas tidak lagi berkecuali.

Akhir sekali, orang Melayu terpaksalah menerima hakikat bahawa perwakilan Melayu dalam kerajaan lebih lemah.

Lantaran, mereka perlulah bersedia menerima kemungkinan tolak ansur yang lebih luas antara bangsa mereka dengan rakyat Malaysia yang lain.

Kalau Pas boleh memaksakan sesuatu ke atas orang bukan Islam di negeri-negeri yang diperintahnya, adalah tidak menghairankan jika orang bukan Islam meminta sesuatu daripada Kerajaan BN di negeri-negeri yang diperintahnya.

Undi Melayu pecah, maka pecah jugalah kekuatan Melayu. Inilah antara hakikat yang wajib diterima oleh orang Melayu, sama ada mereka mengundi BN atau Pas.

Apabila Parlimen bersidang, Melayu akan berdepan dengan Melayu. Dan dalam gelanggang politik, gajah dengan gajah berperang belum tentu pelanduk mati terpijak.

Pelanduk yang pintar mungkin ketawa besar kerana gajah sibuk berperang, hutan belantara tidak terjaga. Maka berlakulah bala orang yang menang bersabung, tetapi kampung halamannya tergadai.

[NAMPAKNYA KAMU HINA ISLAM DAN MAINKAN SENTIMEN KAUM. INI SALAH DARI SEGI PERLEMBAGAAN DAN KAMU BOLEH DITANGKAP. KALAU TIDAK SILA RUJUK KANUN KESIKSAAN.]

marakarma said...

inilah realitynya
bloggers tak sampai 20 arang berkumpul disana
mereka bercakap pasal mee rebus sedap
mereka bercakap disni memuji memuja sesama sendiri
mereka gelak dan terbahak konon kuat semasa
mereka berlagak akan expose segala
ekor sendiri penuh taik
Ron masa jadi wakil rakyat…cukup selesa
so sekarang kelhilangan jawatan hentam segala
kadir jasin masa editor wah bukan main bangga
semua jubor dijilatnya
yang lain lain masa tu projek berjuta
sekarang tak dapat, mengaum lah depa
aku tak dapat apa apa
pada semua masa
asswipe sebenar adalah anda
berangan bagus dan kuat, sedangkan ada 20 saja
busut jantan disangka gunung pula
ini kesatuan budak berangan dan gila

Mika Angel-0 said...

Ruhanie,
Salaam

"..why initiatives like the Perdana Global Peace Organisation conference/Exhibition, "Expose War Crime:Criminalise War" should be supported" ???

I ask your a question, from one Mara Cong to another, Ruhanie:

"The KLWCT should be a farce by any way you look at it, don't it?"

What are we if not Muslims and ikhlas rules most if not all of our acts.

What are we if not insans Allah Ar-Rahmannir-Rahiim and decency and justice reign in our humanity compassionate.

Let not a noble act and our nobility we sold it all for a few pieces of cheap dirhams, blinded by the glitterings of this world.

KLWCT should never be a farce by any decency of our honour and humility seorang manusia.

That would be a real pity, Ruhanie.

February 24, 2007 2:11 AM

wutever said...

betullah seperti kata Tun Dr M...bedolah tidak mempunyai perancangan jangka panjang...singkek pikiran bak kato orang nogori