Saturday, July 09, 2011

PENDALANGAN ASING BERTERUSAN?

Ruhanie Ahmad

Sebuah adikuasa (superpower) tertentu memang sentiasa campur tangan dalam urusan dalaman sesebuah negara yang kurang disenanginya, sama ada kerana pemerintahnya kurang mesra dengannya, ataupun kerana ia mahukan seorang pemimpin baru yang boleh mengikut telunjuknya bagaikan lembu cocok hidung.

Malaysia pernah dan mungkin akan terus mengalami percaturan oleh adikuasa berkenaan, terutama sekali sejak krisis politik 1997. Senjatanya yang paling berkesan adalah mengapi-apikan segolongan NGO tertentu supaya memperjuangkan demokrasi liberal yang total menerusi apa jua kekurangan yang wujud di dalam Perlembagaan Persekutuan serta lain-lain undang-undang, termasuklah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan Akta Pilihan Raya.

Lantas, adakah apa yang sedang berlaku di Malaysia pada hari ini adalah satu daripada percaturan terbaru oleh adikuasa berkenaan? Kenyataan demi kenyataan mengenainya, antaranya seperti yang ditegaskan oleh Chandra Muzaffar baru-baru ini, mungkin memanifestasikan bahawa percaturan berkenaan di Malaysia pada ketika ini, adalah benar.

Bagaimanapun, tanpa sebarang niat untuk mengembangkan kerangka teori konspirasi, atau menyemaikan prasangka buruk, adalah wajar jika kita baca sendiri beberapa buku yang menghuraikan tindak-tanduk adikuasa berkenaan sejak dulu hingga mutakhir ini.

Antara buku-buku tersebut adalah seperti berikut:

Audrey R. Kahin and George McT. Kahin, 1995, Subversion as foreign policy: the secret Eisenhower and Dulles debacles in Indonesia; William Blum, 2000, Rouge state: a guide to the world’s only superpower; Noam Chomsky, 2000, Rouge states: the rule of force in world affairs; Chalmers Johnson, 2002, Blowback; Scott Ritter, 2002, War on Iraq: what team Bush doesn’t want you to know; Vernon Coleman, 2003, Rouge nation: why America is the most dangerous state on earth; Noam Chomsky, 2003, Hegemony or survival: America’s quest for global dominance; Eric Alterman, 2004, When the president lie: a history of official deception and its consequences; Peter Lance, 2004, 911 Commission cover up: what the government is still hiding about the war on terror; Jeremy Brecher, Jill Cutler and Brendan Smith, 2005, In the name of democracy: American war crimes in Iraq and beyond; dan Stephen Grey, 2006, Ghost plane: the true story of the CIA torture program.

Setelah membacanya, mudah-mudahan kita dapat mengambil iktibar serta membuat kesimpulan sendiri mengenainya. Sesudah itu kita juga boleh membuat keputusan secara bijaksana terhadap segala kemungkinan siasah di Malaysia di hari-hari mendatang.

No comments: