Friday, November 27, 2009

Ombudsman Dan Whistleblowers

Ruhanie Ahmad

Ombudsman berbeza daripada whistleblowers. Ombudsman institusi pemantau bebas untuk menangani perbuatan salah laku, keputusan tidak saksama, atau perilaku penjawat awam yang menindas rakyat.

Konsep serta amalan ombudsman sektor awam diperkenalkan di Sweden pada tahun 1809. Institusi ini kemudiannya diperkenalkan di beberapa negara Scandinavia. New Zealand adalah negara pertama yang memperkenalkannya di luar Eropah. Kini beratus-ratus negara termasuk Papua New Guinea dan Cooks Island mempunyai institusi ini.

Ombudsman di peringkat negara dilantik oleh dan bertanggungjawab kepada parlimen. Anggotanya adalah individu berwibawa, berintegriti, dan terhormat. Tugasnya menyiasat aduan salah laku jabatan kerajaan, dan memperakukan koreksi serta penyelesaiannya.

Di kebanyakan negara asing wujud badan yang sama di peringkat jabatan, agensi awam, universiti, kerajaan tempatan, dan hospital untuk membolehkan masalah rakyat disiasat dan diselesaikan di peringkat berkenaan.

Whistleblowers adalah individu yang secara sukarela menyalurkan maklumat kepada pihak berkuasa mengenai rasuah dan salah laku. Mereka terdiri daripada individu yang berkhidmat dengan kerajaan, bekerja di sektor swasta, menjadi pemimpin dan ahli organisasi politik, penggerak dan ahli pertubuhan sukarela, atau rakyat biasa di semua peringkat. Di kebanyakan negara, kelompok ini diberikan perlindungan undang-undang.

Ini bermakna whistleblowers adalah individu penyampai maklumat kepada pihak berkuasa sementara ombudsman adalah institusi yang bertindak untuk menyiasat maklumat berkenaan untuk membuat perakuan kepada pihak berkuasa bagi memperbaiki atau menyelesaikannya.

Whistleblowers dan umbudsman penting untuk membanteras rasuah dan penyelewengan kuasa. Mereka memperkukuhkan keberkesanan agensi antirasuah serta pelaksanaan undang-undang mengenainya yang diwujudkan oleh sesebuah negara.

Ombudsman merupakan istilah yang sering dipoltikkan oleh pembangkang di Malaysia terutamanya bila mereka membicarakan soal rasuah dan penyelewengan kuasa oleh pihak pemerintah.

Sebuah akhbar Inggeris tempatan melaporkan kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz, pada 10 April 2006, bahawa kerajaan bercadang mewujudkan ombudsman bagi menyiasat aduan terhadap pihak berkuasa termasuk menteri dan badan pencegah rasuah.

Agensi berita AP 11 April 2006 pula memetik kenyataan Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa Malaysia mungkin menubuhkan sebuah badan bebas untuk menyiasat aduan terhadap seluruh agensi kerajaan termasuk para menteri dan penggubal undang-undang.

Oleh itu, bila agaknya kerajaan Malaysia akan menubuhkan ombudsman di peringkat nasional? Usaha ini pasti akan memperkukuhkan lagi Akta Whistleblowers yang akan digubal dan dikuatkuasakan mulai 2010.

4 comments:

Rhino Rin said...

I think we should repeat this doa. J.Jun, this is my way of saying amiin.
By your Name O Allah, please accord divine assistance to the meek.
By your Name O Allah, please cloud up the ways of DAP the gog and magog of my country.
By your name O Allah, please plug up the conduits of DAP the gog and magog of this land.
By the Name of Allah the god of all Messiahs and Prophets may your deceptions falls on you yourself O DAP the gog and magog of this nation.
By the sovereignty of your most Excelent Names O Allah may DAP the gog and magog of this soil be crippled, disabled or paralyzed.
By the Greatest of Your Names, please stop this DAP, this scourge, these sons of gog and magog.
Amein.
-----------------
Dengan nama Allah (Ba Mim Alif) ... dipohonkan bantuan bagi kaum yang (mengaku) kelemahan diri.

Dengan nama Allah (Ba Mim Alif) ... gelap seluruh sudut mu hai DAP Juj Ma'juj Malaysia.

Dengan nama Allah (Ba Mim Alif) ... tersumbat seluruh rongga mu hai DAP Juj Ma'juj Malayusia.

Dengan Nama Tuhan bagi sekelian Nabi dan Rasul a.s.w.s.; perdaya dirimu hai DAP Juj Ma'juj Malaysia.

Demi keagungan Asma-u-lhusna Mu, Engkau lumpuhkanlah DAP Juj Ma'juj Malaysia.

Dengan haq Ismul 'Adzam Semuga Allah sekat segala jalan DAP Juj Ma'juj Malaysia

Abu Faiq said...

Asslaalumu 'alaikum, kudakepang & para pelayar blog ini,

Kerosakan & kehinaan berfikir sehingga memunculkan idea-idea sebegini - yang berakar daripada beriman kepada sekularisme-demokrasi-kapitalis pusaka warisan penjajah kufur itu - pasti terus meratah & mengerokoti usia & minda para pemimpin umat Islam, selagi mereka belum mahu berusaha untuk menggali dari akidah mreka, bahawa di sana ada ideologi [fikrah & kaedah] berpolitik yang paling murni, berupa ibadah amar ma'ruf dan nahi munkar. Itulah jalan berpolitik yang telah dicontoh-teladankan oleh Nabi SAW mereka, para Khalifaur Rasyidin dan para Khlifah yang menapaki jejak mereka kemudiannya, iaitu memerintah [mengurus kehidupan umat] dengan berlandaskan ideologi Islam, yakni menerapkan hukum-hukum syara' [syari'at] semata-mata, bukan hukum-hukum sekular buatan manusia.

Bagaimana mungkin para penguasa &
org2 yang diamanahi agar berbuat ibadah di dalam p'rintahan atau penguatkuasaan berlaku khianat dgn makan rasuah, menipu, mencopet peruntukan, memungut wang 'cable', memanipulasi angka atau salahguna kuasa yng lain, jika yang menuntun pemikiran & perilaku berpolitik mereka adalah kesedaran bahawa
kerjaya mereka semata-mata untuk menepati printah-printah & larngan-larangan Allah; adalah utk mencari redha Allah & dibayar dgn pahala jika amanah; atau dilaknati-Nya dan dibayar dengan dosa jika khianat; yang tempat dikembalikan mereka akhirnya ke surga [bagi yng Allah redha], atau sebaliknya ke neraka [bgi yg khianat, sedangkan taubatnya ditolak].

Pembuat undang-undang? Di dalam Islam, tidak ada manusia diberi hak untuk membuat hukum, sebab: 'HAK MENENTUKAN HUKUM HANYA PADA ALLAH' [mafhum ayat 57, Surah al-An'am]. Di dalam Islam, hanya ada mujtahid yang mengistinbat [mengali]hukum untuk menghukumi isu-isu baru/khilafiah.

Idea berpolitik yang paling murni ini hanyak dapat ditegakkan kembali oleh Daulah Khilafah.

pakhashim said...

dah tak dak isu nak bawa kot...! Sebab banyak sgt isu-isu rasuah lately yang melibatkan orang-orant atasan...

SSS Admin said...

Kepada e-Patriot SSS,

Sempena kita melangkah ke tahun 2010, kami di Satu Sekolah Untuk Semua (SSS) ingin menghulurkan setinggi perhargaan dan terimakasih kepada Tun/Tan Sri/Puan Sri/Dato Seri/Datin Seri/Tunku/Tengku/Tuan/Puan di atas sokongan padu yang kami terima terhadap kempen SSS ini.

Kami juga ingin mengambil kesempatan ini untuk kita sama-sama menyemarakkan lagi sokongan terhadap kempen ini dengan melibatkan saudara mara dan sahabat handai yang masih belum lagi menandatangai petisyen kempen ini di SINI dan juga para bloggers untuk menzahirkan sokongan masing-masing dengan mempamirkan logo SSS di laman blog masing-masing.

Terima kasih sekali lagi atas sokongan padu yang diberikan. Kami amat menghargainya.

Salam Sejahtera,

“SATU BAHASA, SATU BANGSA, SATU NEGARA”
Admin SSS