Thursday, December 02, 2010

MENANTI KEMUNCULAN KING GHAZ DI ABAD KE-21

Oleh RMF7


Siapakah yang layak menerima gelaran Pahlawan KDN selepas pemergian Tan Sri Ghazali Shafie @ King Ghaz. Sehingga kini Malaysia masih lagi tercari-cari pemimpin yang boleh menjiwai kepahlawanan King Ghaz dalam menangani isu-isu keselamatan negara Malaysia.

Sejarah telah membuktikan King Ghaz adalah seorang patriot yang sukar dicari gantinya. Beliau sanggup melakukan apa sahaja demi untuk menjamin keselamatan dan keamanan negara bagi manfaat seluruh rakyat Malaysia.

Contohnya, King Ghaz berani menahan Sidek Ghause yang masa itu Setiausaha Politik kepada Tun Dr Mahathir Mohamed di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri semata-mata dengan tujuan murni demi keselamatan negara.

Ini membuktikan King Ghaz adalah seorang yang sangat cintakan negaranya. Beliau sanggup menahan sesiapa sahaja yang menganggu-gugat keselamatan dan keharmonian negara sama ada menerusi hasutan, mempersendakan perlembagaan negara, atau menunjukkan ketidaksetiaan kepada negara dan Raja-Raja Melayu.

Keberanian King Ghaz kini hanya tinggal kenangan. Malaysia masih menanti kemunculan seorang pahlawan baru yang peka terhadap isu-isu sensitif dewasa ini.

Nota: Posting di atas saya muat-turunkan daripada blog RMF7 yang berjodol KDN “Tersungkur” lagi, disiarkan pada 2 Disember 2010. Saya membuat suntingan terhadap posting tersebut untuk mengelakkan sebarang implikasi undang-undang. Saya juga hanya memfokus kepada legenda King Ghaz sekadar untuk memenuhi nostalgia diri terhadap Allahyarham Tan Sri Ghazali Shafie yang sedikit sebanyak telah menyemaikan semangat patriotisme kepada saya dan sahabat-sahabat seangkatan di ITM pada tahun 1969. Ketika itu King Ghaz adalah Pengerusi Majlis Penglola ITM.

1 comment:

kudakepang said...

Sahabat-sahabat budiman:

Jutaan maaf sebab komen-komen anda telah being deleted secara tidak sengaja akibat ingorance saya terhadap sitem baru dalam pengurusan komen yang diperkenalkan oleh Blogger.

Ruhanie Ahmad