Tuesday, December 20, 2011

Hak asasi: di mana bumi dipijak di situ langit mesti dijunjung ….

Ruhanie Ahmad


Mutakhir ini wujud segolongan ahli organisasi bukan kerajaan --- termasuk pelajar yang dibiayai oleh dana awam --- dan pemimpin parti siasah tertentu yang memperjuangkan prinsip hak-hak asasi manusia sejagat dan konsep kebebasan total untuk mewujudkan persepsi kononnya pemerintah negara adalah tidak demokratik, tidak saksama, zalim dan menindas.

Mereka bertindak demikian kerana gagal memahami maksud sebenar prinsip dan konsep tersebut dan enggan mendalami matlamat murni di sebalik beberapa sekatan terhadap sesetengah kebebasan yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan selaku undang-undang tertinggi negara.

Mereka juga bertindak begitu kerana sengaja enggan untuk memahami maksud prinsip hak-hak asasi manusia seperti dihuraikan oleh Datuk Prof. Dr Shad Saleem Faruqi, dalam buku Document of Destiny: the Constitution of the Federation of Malaysia (2008).

Konsep dan prinsip ini juga diperjelaskan oleh Chandra Muzaffar dalam Human Rights and the New World Order (1993), Sheikh Showkat Hussain dalam Islam and Human Rights (1991), dan Harry Groves dalam Fundamental Liberties in the Constitution of the Federation dalam buku The Constitution of Malaysia: Its Development 1957-1977 (1979) suntingan Tun Mohamed Siffian, H.P. Lee dan F.A. Trindade.

Shad Saleem (2008:183) antaranya menghuraikan bahawa prinsip hak-hak asasi manusia dari perspektif teori politik dan moral memang inherent, independent of the State; universal; belong to individuals as well as to group; pre-requisites for democracy; and impose limits on the government.


Namun Shad Saleem (ibid) juga menjelaskan bahawa prinsip hak-hak asasi manusia dari perspektif negara membangun, seperti Malaysia, perlulah ditakrif, dihayati dan diamalkan dalam konteks perspektif negara ketiga yang digandingi oleh perkiraan etika dan dibatasi oleh prinsip kesejahteraan bersama.

Hakikatnya demikian kerana prinsip ini adalah sama pentingnya dengan kebebasan politik, intisarinya adalah ditentukan oleh konteksnya, ia seiringan dengan konsep darjat atau digniti manusia, dan negara pula diibaratkan sebagai pelindung serta pembekal hak-hak asasi berkenaan (ibid).

Chandra (1993:12) pula menyatakan bahawa Deklarasi Hak-Hak Asasi Manusia Sejagat 1948 yang terlalu prihatin terhadap hak-hak politik dan sivil, hanya memberikan perhatian yang kecil terhadap hak-hak ekonomi, sosial dan kebudayaan.

Walaupun the International Covenent on Economic, Social and Cultural Rights yang diterima pakai oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mulai tahun 1969 bertujuan memperbetulkan kelemahan Deklarasi Hak-Hak Asasi Manusia Sejagat 1948, prinsip-prinsip hak-hak asasi ini masih terus disinonimkan dengan liberti politik dan sivil (ibid).

Chandra (ibid) juga menjelaskan bahawa kerajaan-kerajaan barat telah membantu untuk memunculkan kekeliruan kononnya hak-hak asasi manusia hanya mengenai political freedoms and civil liberties.

Hakikat kekeliruan inilah yang menyebabkan sesetengah kumpulan di Malaysia hanya memahami konsep hak-hak asasi manusia dari perspektif kebebasan politik dan sivil. Mereka tidak memahami bahawa konsep ini mempunyai sekatan, menitikberatkan kesejahteraan bersama, dan mempunyai batasan etika.

Oleh sebab itu, kelompok-kelompok di atas perlu membaca serta mentakrifkan Deklarasi Hak-Hak Manusia Sejagat 1948 bersama-sama dengan the International Covenent on Economic, Social and Cultural Rights 1969. Dengan cara ini mereka akan faham maksud hak-hak asasi dan kebebasan yang sebenar-benarnya, terutama dalam konteks negara Dunia Ketiga seperti Malaysia.

Dalam konteks kebebasan bersuara, Sheikh Showkat (199:24) pula menyatakan, Islam memang memberikan kebebasan pemikiran dan bersuara kepada seluruh umat Manusia. Tetapi, kebebasan ini perlulah digunakan untuk menegakkan kemuliaan dan kebenaran, bukannya untuk spreading evil or wickedness.

Beliau juga menegaskan, Islam juga memberikan hak kepada umatnya mengenai kebebasan berpersatuan dan penubuhan organisasi atau parti [siasah]. Tetapi, kebebasan ini juga should be exercised for propagation of virtue and righteousness and should never be used for spreading evil or mischief (ibid:34).

Groves (1979:28) yang menjelaskan kebebasan dalam konteks Perlembagaan Persekutuan, menegaskan bahawa antara kebebasan asasi yang mutlak adalah kebebasan daripada perhambaan, perlindungan daripada undang-undang jenayah kuat kuasa kebelakang dan perbicaraan berulang, larangan buang negeri, dan kebebasan individu untuk menganuti dan mengamalkan agamanya.

Ini bermakna bahawa lain-lain kebebasan dalam Perlembagaan Persekutuan adalah konsep yang tertakluk kepada tindakan memelihara keselamatan nasional, menjamin ketenteraman awam dan juga menjunjung prinsip moral yang murni. Oleh sebab itulah kebebasan bersuara, bergerak dan berpersatuan di Malaysia dibatasi oleh sekatan-sekatan yang membabitkan prinsip moral, ketenteraman awam, dan keselamatan negara.

Seluruh huraian di atas --- melainkan yang dari perspektif Islam, walaupun konsep menerusi perspektif ini disifatkan sebagai sumber utama kepada prinsip hak-hak asasi manusia dan konsep kebebasan dan kesamarataan ciptaan barat --- adalah serupa dengan huraikan di dalam Universal Declaration of Human Rights, United Nations.

Article I dalam deklarasi ini memaktubkan: all human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.

Article 19: Everyone has the right to freedom of opinion and expression; this right includes freedom to hold opinions without interference and to seek, receive and impart information and ideas through any media and regardless of frontiers.

Article 20(1): Everyone has the right to freedom of peaceful assembly and association.

Article 29 (1): Everyone has duties to the community in which alone the free and full development of his personality is possible.

Dan yang penting sekali adalah yang menghuraikan soal batas dan sekatan mengenai kebebasan dalam Article 29(2) yang memaktubkan seperti berikut: In the exercise of his rights and freedoms, everyone shall be subject only to such limitations as are determined by law solely for the purpose of securing due recognition and respect for the rights and freedoms of others and of meeting the just requirements of morality, public order and the general welfare in a democratic society.

Kesimpulannya, rakyat Malaysia yang menjuarai prinsip hak-hak asasi manusia dan konsep kebebasan total, mesti faham dan insaf bahawa seluruh prinsip dan konsep tersebut adalah dibatasi oleh prinsip moral, dibatasi oleh prinsip hormat menghormati antara sesama insan manusia, dan prinsip ketenteraman awam serta keselamatan nasional.

Lantas jangan izinkan diri kita jadi kakak tua yang hanya menyebut prinsip dan konsep ini tanpa mendalami maksud serta tafsirannya; dan jangan pula kita relakan diri untuk dikuda dan dipesongkan oleh mana-mana pihak oportunis yang hanya mentafsirkan prinsip dan konsep ini berasaskan definisi yang dipesong serta diselewengkan oleh kuasa-kuasa besar barat, teutama sekali Amerika Syarikat.

Pepatah Melayu menegaskan bahawa di mana bumi dipijak, di situlah langit mesti dijunjung; dan jangan tertawan dengan kuman di seberang lautan, tetapi tidak hiraukan gajah yang berada di depan mata ….

No comments: