Wednesday, October 22, 2008

BLOGGER DAN AHLI PARLIMEN MENGUPAS ISU PIMPINAN POLITIK MENGHARUNGI KRISIS EKONOMI DUNIA

Astro Awani (saluran 501) mengundang saya pada Khamis, 23 Oktober 2008, jam 8.30 malam-9.00 malam, untuk mengartikulasikan topik Pimpinan Politik Mengharungi Krisis Ekonomi Dunia. Lain-lain panelis adalah seorang Ahli Parlimen PKR dan seorang ADUN daripada Negeri Sembilan.

Saya amat berbesar hati jika saudara-saudari budiman dapat mengongsikan buah fikiran dan gagasan minda untuk menghalusi persoalan di atas.

Salam takzim –Ruhanie Ahmad

29 comments:

azlishukri said...

saya akan calonkan nama datuk meeting UMNO bahagian saya hari ahad ini.

Admin said...

WASHINGTON - WORLD leaders will gather Nov 15 in Washington for a summit to discuss the global economic crisis.

A senior administration official said on Wednesday that the forum will be the first in a series of international meetings to discuss what economists predict could be a long and deep downturn.

This will be the first in a series of summits that bring together leaders from countries that participate in the G-20 finance process to discuss current economic challenges. The so-called G-20 includes the Group of Seven advanced industrial countries and the European Union as well as China, Brazil, India, Russia, South Korea and other major economies.

Anonymous said...

Datuk,

Hopefully it will also be available on YouTube if I miss the show.

Salam.

Mika Angel-0 said...

Sdr Ruhanie Ahmad,

PKR dan siapa? Kalau anda cakap yang betul pun barang politik apa boleh buat? Najib pun kata dia tak tahu ke mana arah harga minyak: pimpinan politik Najib.

Kalau nak seronok tanya siapa punya idea bab BII dan apa kerja MoF2: pimpinan politik buta atau pekak.

Apa pendapat anda mengenai handalnya pimpinan politik Jepun Venezuela dan Cuba(sosialism). Pimpinan politik Rusia dan China pun apa kurangnya. Cara Mahathir dan buah fikiran Paul Krugman(personaliti) pun turut hebat: berani menhadapi kebenaran dan berani mengambil risiko kerana yakin dengan kehandalan ilmu yang ada di dada serta kaedah yang menepati dan bernasib baik(kalau tak mahu kita besar-besarkan tuhan yang maha 'aliimun-hakiim)

Maka, cakaplah apa yang anda fikir patut.

(Saya seronok telah dapat membaca:

Sarkozy calls for halt to foreign ownership
From Times Online
October 21, 2008
David Charter in Strasbourg
Nicolas Sarkozy risked blowing apart the European consensus over how to deal with the financial crisis by proposing today that each country launch sovereign wealth funds to take stakes in key industries to stop them falling into foreign hands...


Fundamentalists versus Realists
Debate among economists about the $700 billion Paulson plan reveals a deep divide between realists and fundamentalists. If economists and policy makers pay attention to how the tension between these two positions plays out in this particular debate, it will help us know how to deal with it in other areas, including development.

The formal, model-based approach of the fundamentalists has contributed much to progress in economic analysis. At key junctures, it has also made important contributions to policy. The challenge is to maintain an intellectual environment that leaves space for a conversation with realists as well. In complicated policy contexts where models don't yet capture key forces, the realists have much to offer both policy makers and fundamentalist modelers. By giving voice to observations that strike realists as obvious but that are not accepted in conversations dominated by fundamentalists, the report by the Commission on Growth and Development could encourage a richer, more open debate about the policy options for poor countries.

Realists and Fundamentalists
The financial crisis provoked three open letters to policy makers...


OPEC faces tough test as oil price tumbles
By Jad Mouawad
Published: October 21, 2008

At the beginning of the year, OPEC producers felt confident that strong economic growth and tight supplies would keep oil prices high. When oil crossed the $100-a-barrel threshold in February, the cartel's president blamed speculators and said there was not much OPEC could do.

But now, panic is gripping producers as prices drop...
(please read till the end)

Gazprom warns of damage to cashflow

German bailout deal complicated by election-year politics)

Lain pada itu apa akibat salah langkah pada negara?

Dan ya, deregulatory measures yang diburukan oleh ketamakan Wall Street.

Namun pada pendapat saya, buat bodoh sahajalah. Anda nak dicalunkan ke MT, pujilah siapa yang harus dipuji. Rasa nak jilat pun tak mengapa. Janji Bismillah, selawat, goreng! (dah bab politik apa nak buat, jual bini pun ada)

Maafkanlah saya, Sdr Ruhanie, kerana saya bukan pintar macam Najib atau MoF2. (sebenarnya tajuk pun tak faham)

Salam

wira said...

Datuk Ron, anda pernah berada didalam kerajaan semasa krisis kewangan negara dahulu yang membuat PM masa itu membuat tindakan (political will) yang tidak menyenangkan beberapa pihak terutama negara ekonomik besar dunia (amerika). Namun tindakan kita adalah tepat serta telus dan alhamdulillah kita kembali pulih kepada ekonomik asas yang tidak digembar-gemborkan oleh pihak-pihak yang hendak membuat keuntungan atas angin.

Oleh itu, Datuk, contoh yang paling jelas dan baik adalah "political will" yang ditunjukkan oleh PM masa itu dengan menubuhkan danaharta seperti apa yang dibuat kini oleh amerika dengan menubuhkan 'freddie mae' dan 'freddie mac'.

Mungkin mereka malu hendak membuat secara terang kerana mereka tahu mereka meniru cara malaysia menangani kemelut ekonomi.

Untuk masa akan datang, kita tidak perlu lagi bergantung kepada amerika sahaja dan satu-satu yang saya masih terkilan sehingga kini mengapa kita mesti menghabiskan berbilion ringgit menghantar anak-anak belajar diamerika walhal hari-hari kita mengutuk amerika. Ini satu perbuatan hipokrit yang saya tidak faham yang ditunjukkan sehingga kini.

Kita tidak perlu bergantung kepada mereka semata-mata.

Hasbullah Pit said...

Banyak catatan saya sebelum ini di blog saya yang berkisar tentang krisis ekonomi.

50 catatan terakhir berkait ekonomi klik

Mika Angel-0 said...

Maaf, Sdr Ruhanie Ahmad.

Saya mungkin alpa dek seronok telah menyaksikan Chelsea menang.

Walauapapun, pimpinan politik yang wibawa harus mengenalpasti krisis dan saya fikir beberapa persoalan harus dijawab dengan tepat sekarang: bagaimana negara ini akan menghadapi krisis ekonomi dunia akibat krisis kewangan dan kemelesetan ekonomi di negara maju sekira dan bilamana ia melanda? Dan apakah kemungkinan kadar inflasi tinggi akan menyulitkan lagi usaha kita menghadapi krisis ini? Bagaimana nanti kalau harga minyak turun terlalu rendah? Bertapa buruknya jangkaan krisis ini nanti dan untuk berapa lama? Adakah ia akan datang mendadak akibat 'domino effect' dimana secara logiknya kita tidak sepatut menghadapi krisis ini tetapi keadaan yang berlaku di negara jiran yang kita lalai atau tidak dapat mengawalnya memberi kesan itu saperti contoh pada tahun 1997. Di sektor mana kelemahan ekonomi negara ini?

Bagaimana sekiranya krisi diburukan lagi sekiranya peperangan meletus disuatu sudut dunia yang lain?

Adakah kita sedia dengan sekurang-kurangnya buah fikiran suatu model menyelesaikannya secara pendekatan ekonomik dan fiscal? Bolehkah kita berharap kepada China? Bagaimana dengan Asean?

Bagaimana dengan bahan keperluaan seharian rakyat? Bagaimana kita mengawal keadaan?

Apakah taraf kestabilan politik di Malaysia dan adakah rakyat yakin dengan kepimpinan yang ada? Apakah acaman yang akan memburukan lagi keadaan ketidakstabilan ini sekiranya ia betul-betul wujud?

Adakah negara bersedia menghadapi krisis ini dari segi mental dan fizikal? Adakah kita terlalu mengharapkan kepada 'magik' Mahathir?

Saya harap telah dapat membantu anda.
Terima Kasih.

Unknown said...

Kerajaan BN seolah-olah melepaskan batok ditangga dalam soal mengatasi masalah ekonomi. Ini mungkin kerana pemimpin2 dari UMNO lebih memberi perhatian, tumpuan dan kepentingan kedudukan mereka dalam parti untuk menjamin kelumayanan hidup mereka. Rakyat ghairah ingin tahu apa tindakan kerajaan untuk menangani masalah ekonomi negara. walaupun jika ada apa2 perbincangan dengan pakar2 ekonomi sekalipun rakyat ingin tahu.Rakyat ingin tahu dari langkah pertama kerajaan.Pastinya Pak Lah tidak boleh berfikir lagi kerana keadaan dirinya sekarang. Itulah diantara sebab2nya dia memberikan portfolio kewangan kepada Najib yang juga bermasalah. Hakikatnya Datok, ramai diantara pemimpin kita yang BODOH TAK BOLEH DIAJAR DAN PANDAI TAK BOLEH DIIKUT.Pemimpin Malaysia ramai yang pandai2 tetapi yang BIJAK PANDAI tak ada. - Dari Ahmad Rangkuti, Ipoh.

luaskanmata said...

Amww semua:

Saya ada paparkan kajian kecil dalam blog saya bertajuk "Penurunan Dolar Amerika, persepsi atau realiti".

Sekadar menyumbang untuk dimanfaatkan buat negara tercinta.

Salam perjuangan.

luaskanmata said...

Amww semua:

Saya ada paparkan kajian kecil dalam blog saya bertajuk "Penurunan Dolar Amerika, persepsi atau realiti".

Sekadar menyumbang untuk dimanfaatkan buat negara tercinta.

Salam perjuangan.

Unknown said...

Assalamualaikum... Terlebih dahulu saya memohon maaf kepada Datuk seandainya bicara saya melalui ruangan komen didalam entri Datuk ini dinilaikan sebagai mengganggu ! Bukan niat saya begitu ! Untuk pengetahuan Datuk saya bukanlah ahli kepada mana-mana parti politik. Saya memaklumkan kepada Datuk tentang ketidak terlibatan saya dengan mana2 parti politik dengan tujuan supaya tiada yang melihat nukilan saya ini secara bias. Saya menjelaskan diri saya sebagai seorang yang mempunyai kefahaman politik yang tinggi, saya juga memahami politik ini bukan sekadar mengikutinya daripada perkembangan isu semasa tetapi saya memahami politik ini dengan kefahaman yang berakar dan bersandar kepada sejarah dan perjuangan ! Atas kerana itu saya ingin menyampaikan rasa hormat saya kepada Datuk atas keputusan Datuk menawarkan diri bertanding jawatan MT didalam pemilihan UMNO yang akan datang. Namun begitu, seiring dengan rasa hormat itu terpalit juga rasa sedikit sesal saya atas keputusan Datuk tersebut. Kenapa begitu ? Hujah saya begini....

Hormat saya pada keputusan Datuk untuk bertanding kerana saya percaya itu hak Datuk untuk melakukannya ! Tiada saya menyangkal hak Datuk itu.

Sesal saya berhujah kepada situasi politik yang melingkari orang Melayu pada hari ini. Selepas 51 tahun kita mengecap kemerdekaan saya merasakan politik telah cukup menghimpit org Melayu ( Datuk, politik yg saya maksudkan bukan merujuk kepada mana2 parti tapi politik keseluruhannya ). Boleh saya katakan selepas 51 tahun, politik gagal untuk membawa org Melayu ke tapak landasan kecemerlangan sebagaimana yang dikecapi oleh orang Melayu pada zaman Kesultanan Melayu dahulu. Hari ini orang Melayu dalam serba lemah, tidak berdaya saing didalam ekonomi, gagal menginterpritasikan kecemerlangan didalam pencapaian ilmu, goyah berdepan arus kemodenan dan pelbagai lagi kegagalan yang saya sebagai orang Melayu sedih untuk membicarakannya.

Orang Melayu hari ini lemah didalam mempertahankan jati dirinya, lemas didalam pertarungan mengejar kemajuan. Didalm semua ini satu perkara yang membuatkan saya lebih sedih ialah segala usaha untuk mengembalikan tamadun kegemilangan orang Melayu hanya menjadikan orang Melayu semakin longlai.

Datuk saya tidak nafikan segala kemajuan fizikal yang telah kita capai, malah juga saya tidka menolak segala pencapaian cemerlang yang dikecapi segelitir kita. Semua itu telah nyata dan tidak sesiapa pun bisa menyangkalnya. Pemerhatian saya melihat kepada pencapaian orang Melayu itu secara kolektif, bukan ikon2 yang menjadi gah pada kita, tetapi hakikatnya gagal menganjak paradigma orang Melayu seluruhnya.

Jika dibicarakan semua ini Datuk pastinya akan bangkit suara-suara yang mengatakan... kerana semua kelemahan inilah orang Melayu perlu bersatu dan kukuh politiknya... Pandangan saya Datuk inilah masalahnya. Masalah kebergantungan melampau orang Melayu kepada politik dna melihat politik sebagai satu2 saja jalan bagi membina emapayar tamadun moden orang Melayu. Segalanya Datuk orang Melayu sandarkan kepada politik dari ingin masuk ke IPT, mohon bantuan pinjaman hinggalah kepada memohon kerja. Berkuasanya politik kepada orang Melayu sehinggakan kurap politik itu menjangkiti jati diri orang Melayu. Sikap bergantung, lemah perhintungan, longlai didalam membuat keputusan, leka dalam percaturan semuanya berpunca dari sikap pergantungan kepada politik yang melampau.

Orang Melayu untuk maju melangkah kehadapan perlu lari dari kebiasaan ini datuk pada pandangan saya. Contoh terbaik yg kita boleh lihat ialah kejayaan rakan-rakan kita berbangsa Cina... mereka melihat politik itu sebagai alat bukan tempat bergantung. Pergantungan mereka jelas kepada institusi-institusi yang menjadi tulang belakang kepada kemajuan yang mereka bina. Mereka tidak menyerahkan sepenuh kuasa yang mereka ada kepada pemain2 politik. Mereka bertindak cemerlang menjadikan ahli politik sebagai pekerja mereka yang efisien dengan kuasa politik yang terhad.

Pendapat saya Datuk orang Melayu perlukan resepi baru untuk mengorak langkah membina tapak kecemerlangan yang lebih kukuh. Resepi politik telah terlalu usang dan penuh dengan ramuan2 retorik yang semakin rapuh.

Disinilah timbulnya sesal saya atas keputusan Datuk, kerana saya mengharapkan datuk dengan pengalaman dan pengetahuan yang ada mampu untuk mengolah peranan ini. Membina kekuatan orang Melayu secara kolektif. Membina kekuatan orang Melayu tanpa terikat dengan mana2 fahaman politik ! Tapi dengan keputusan Datuk tersebut saya percaya Datuk orang parti yang ingin menjadikan wadah politik sebagai matlamat perjuangan ! saya hormati keputusan Datuk ! Tapi saya mengharapkan didalam zaman yang serba mencabar ini akan wujud satu usaha yang jauh melampaui kepentingan politik bagi membina emapayar tamadun Melayu yang lebih unggul daripada apa yang kita kecapi dari yang sebelum ini ! Selamat berjaya Datuk !

c66 said...

Hi There Ron, this is your old friend from Turnpike lane days. Good to hear you will be
appearing on Astro to deliberate on this very important topic; the impending financial downturn. Whether we like it or not, whenever the US sneezes, countries like us are bound to catch cold. We have considerable trade dealings with America. Our exports, especially electronic products and also furnitures will definitely be affected. But what I would like to say concerns our much talked about policy to embrace innovation in moving our economy forward. I am afraid, we do not seem to take innovation seriously. Take for example our commitment to R&D. Recently I was in Singapore where I stumbled on a news report about a statement made by their PM on R&D. He said that despite the financial turmoil, the allocation for R&D will not be disturbed because of R&D is our investment for the future. But the same is not true here. R&D is the first to be slashed. You may want to raise this for some discussion.

aoazmi said...

Aslkm. Datuk,

Semuga datuk dapat memberi idea-idea yang bernas dan kemaskini. Jangan malukan diri dengan sikap ego sepertimana banyak pemimpin-pemimpin UMNO yang lain suka mengagong-agongkan kesah kejayaan UMNO masa lampau.Budak-budak sekarang (Orang sekarang) dah naik muak.

Selamat berdiskusi di Awani Astro.

Saya peminat Astro Awani yang mempunyai pengacara-pengacara yang pro.

Salam..

izam said...

Salam Datuk,
Saya harap datuk dapat memberi pandangan serta hujah dgn berani,jujur dan ikhlas atas topik yg akan dibincangkan nanti.Saya dan seluruh teman disini terlalu kecewa dengan sikap Najib dengan mengambil duit KWSP RM5bilion untuk Sykt Valuecap Sdn Bhd. kami semua betul-betul sakit hati mendengar berita ini tempoh hari dan rata-rata teman saya menyumpah serana najib. Mereka dah terlalu bencikan Kerajaan BN sekarang khususnya UMNO.Dari isu pembelian helikopter, isu rasuah,isu pembunuhan, isu sms,isu pelajar kolej,isu perebutan kuasa dan yang terbaru isu duit kwsp membuatkan kami semua sudah menyampah dengan barisan kepimpinan UMNO.

profit said...

Dear Ruhanie,
First and foremost,congratulation to you on being invited to be a speaker in the program. I am sure you will all the facts tabled in front of you to be delivered in this auspicious program.
I would like to add a few things for your kind consideration.
1. we need the political will to bring in all the expert in the various fields of finance be it ruling party or opposition,to sit down and come out with plans as to how to face the economic turmoil.
2.All parties irregardless of idealogy should think as malaysian.What we are facing is something that is going to affect all the rakyat.
3.Bring back members of the panel that sat during the 1998 economic crisis and learn from them.
4.The Ringgit need to be pegged as of now.This is to curtail the forecasted plan on imports.
5. Repartition of the physical ringgit need to be enforced again.
6. If Britain and America does not abide to Bretton treaty,then why should we.We can always pegged to the gold dinar rather than Usd.
7. Jumping into the share market by using EPF money is not a good idea for now.Let the market float.
8. Import of non essential goods should be regulated until the economy turns better.Thus will save money being flowed out.
9. All exports should be quoted in Ringgit and paid in Ringgit.
10. NPL should be measured after 10 months to give breather to the business community.
11. Last but not least STOP POLITICAL BICKERING AND CONCENTRATE ON ECONOMY AND ADMIN OF THE NATION.

Quantum Metal Consultant said...

Saya ingin tahu apakah peranan yang dapat Malaysia mainkan untuk membantu negara negara jiran yang akan dilanda krisis lebih teruk dari Malaysia, Singapura misalnya sudah mula dilanda.

Dalam masa yang sama, dari satu sumber hampir setengah juta rakyat Malaysia yang bekerja di Singapura akan dibuang kerja dan balik ke Malaysia, apakah kerajaan sudah bersedia dengan situasi seperti ini dan apakah langkah2 untuk menampung pertambahan pengagguran seperti ini. Ke mana mereka ini dan yang sedia menganggur mahu 'disumbat' oleh kerajaan yang merasakan bahawa Malaysia kuat fundamental nya dan kita tidak akan dilanda krisis teruk.

Mika Angel-0 said...

Sdr Ruhanie Ahmad,

The last time I saw you on telly, you seem so serious. You should relax and try to enjoy the whole thing.

I feel you should smile more and be more friendly like.

You can never outsmart a smart man, as they say. I know you are a smart man - very intelligent - so you don't have to pretend to be one. If anybody feels differently - heck, it's their loss.

This economic crisis is so huge, not even the G8 plus Mahathir can solve it. Matthais Chang said its like a tsunami. I say it like the pesky too thick jerebu to my liking.

If you make it to MT, alhmadulillah, if you don't alhamdulillah. It's the UMNO loss. You are suppose to enjoy life more - you richly deserve that.

Smile more. (and please don't lean forward too much. Musa Hitam, Anwar, Mahathir they are very relaxed - self confident and humility. And they don't try to hog the limelight and they would look at the other panelist and have great facial expression - amazing)

Have a great time. Amiin.

You know what, you will do just fine. Alhamdulillah.


Terima Kasih.

CUCU TOK KEDU said...

Dato Ron yang dihurmati!

Amatlah menakjubkan dan mengejutkan sekiranya benarlah untuk mengatasi krisis ekonomi dunia yang Malaysia juga akan turut sama (kerana Malaysia berada dalam dunia)Kerajaan semudahnya menggunakan wang rakyat antaranya KWSP untuk dengan megahnya memperagakan bahawa Kerajaan Malaysia UMNO/BN mampu mengatasi krisis ekonomi. Sudahlah wang Petronas juga tenggelam timbul!

Projek Formola 1 dan Monson Cup yang boleh ditakrif masa menghadapi krisis ekonomi ini dibatalkan saja kerana ianya membazir!

Kerajaan UMNO/BN jangan nak bermegah dan berlapang dada dengan projek-projek yang tidak mendatangkan hasil pada rakyat dan untuk mengapung krisis ekonomi gunakan wang caruman rakyat!

http://rp-semantan.blogspot.com
CUCU TOK KEDU

mad said...

seperti saudara izam saya juga menyampah dan sakit hati dengan isu duit kwsp 5 billion. saya pasti majoriti rakyat malaysia tak senang hati dgn perkembangan terbaru salah guna wang rakyat ini. kita penyumbang kwsp amat susah nak mengeluarkan duit hak kita dari kwsp tetapi konco2 kerajaan keparat ini dgn senang mengambil duit berbillion, walaupun atas dasar pinjaman. maaf datuk komen saya keluar dari tajuk tulisan datuk, tapi hati saya sakit teramat

adibeta said...

Buat Datuk,Cucu Tok Kedu,Izam dan Aoazami...

saya selalu tertanya-tanya kenapakah kita terlalu sukar untuk meletakkan kepercayaan yang sepenuhnya kepada pihak kerajaan untuk menangani masalah ini.

Kenapa dalam diri kita sentiasa ada persepsi negatif kepada semua perkara yang dilakukan oleh pihak kerajaan...kerajaan yang tidak betul atau diri kita yang terlalu emosinal, taksub dengan mana-mana individu lantas menganggap orang lain semuanya tidak tahu.Kita dan individu tertantu sahaja yang BIJAK,CERDIK dan PANDAI!!!

Seperti juga perangai pihak pembangkang...memerintah 5 buah negeripun dah kelam kabut...

DSAI pun sama. Mengkritik satu sistem yang beliau pernah sanjungi, ahkirnya ramai yang telah bertanya kenapa 'Islah' tersebut tidak dibuat semasa berkuasa. Begitu juga seorang dilabel tokoh ekonomi pembangkang...dlm parlimen bising pasal sepinggang nasi...

Pada padangan saya yang terlalu jauh daripada bergelar pemimpin..yang diperlukan ialah cadangan-cadangan yang bernas,membina dan mempunyai kekuatan untuk menangani krisis ekonomi ini...bukan cadangan yang mempunyai kepentingan individu dan kelompok tertentu sahaja.

Secara jujurnya, kalau kita merasakan kita amat menyanyangi negara ini,orang lainpun mempunyai kecintaan yang sama.

Kalau kita bertekad untuk membawa negara ini ke puncak kejayaan, percayalah Pihak pemerintah juga bermatlamat sedemikian....

Kurangkan stress...percaya dan yakinlah tidak ada mana-mana kerajaan yang akan memusnahkan kerajaannya sendiri. Insyaalah dengan izin Allah.

CUCU TOK KEDU said...

Dato Ron yang dihurmati!

Amatlah malang dan sengketnya pemikiran seseorang itu kalau nak menyerahkan urus harta pada lanun! Kecuali dianya juga lanun!

http://rp-semantan.blogspot.com

Mika Angel-0 said...
This comment has been removed by the author.
Mika Angel-0 said...

Sdr Ruhanie Ahmad,

UAE ministry offers further liquidity
By Robin Wigglesworth in Abu Dhabi

Published: October 12 2008 13:22 | Last updated: October 12 2008 18:44

Gulf markets extended a recovery on Tuesday as governments worldwide – including those in the region – readied trillions of dollars to recapitalise the global banking sector.

The United Arab Emirates’ ministry of finance offered a further Dh70bn ($19bn) liquidity injection to domestic banks, on top of Dh50bn ($13.6bn) on offer at the central bank, after on Sunday guaranteeing all deposits and interbank lending.

(EDITOR’S CHOICE
Moody’s warns on Dubai vulnerability - Oct-12
Dubai property on red alert - Oct-06
UAE central bank pumps in liquidity - Sep-22
Abu Dhabi takes shot at political football - Sep-20
Life on the dole in the UAE - Sep-15
Sharjah plays its culture card - Sep-10
)

Saudi Arabia, Kuwait and Qatar have all moved to support their banking sectors through extra liquidity, lower rates and capital injections, as the region aims to prevent the credit crisis from further infecting the Gulf.

In the UAE Dubai and Abu Dhabi’s bourses surged 8.37 per cent and 6.98 per cent respectively on opening, while Qatar’s stock market jumped 9.85 per cent. Bahrain rose 1.54 per cent, Oman advanced 7.67 per cent, and Kuwait – the Gulf’s second biggest stock market and the only one to register a loss yesterday – climbed 0.29 per cent.

The biggest stock market in the Gulf, Saudi Arabia’s Tasi, had not yet opened, but soared 9.47 per cent on Monday.

Authorities will “provide all required guarantees to support the banking sector in the UAE and to protect it from the global financial crisis,” the state’s cabinet said in a statement distributed through the state-run news agency Wam.

No UAE bank has officially tapped the central bank’s Dh50bn credit facility, and the statement on Wam does not make it clear how the finance ministry will inject the additional Dh70bn.

Central banks across the petroleum-rich Gulf Cooperation Council states – a loose free trade area that plans to introduce a common currency in 2010 – are ready to provide liquidity to banks when needed, the organisation’s secretary general Abdurrahman Al Attiyah told local media.

Since the summer, authorities have become increasingly concerned that the credit crunch may spread to the region, and are using petroleum revenue to ward off dangers to economic growth.

Economists still expect growth to slow markedly in 2008 and 2009 as the financial storm takes its toll. The MSCI GCC index has recovered some of its losses this week, but is still down 36.44 per cent this year.

The United Arab Emirates on Monday said that foreign banks operating in the country will be covered by a federal guarantee of all savings and deposits.

Qatar also moved to prop up its stock market and banks by buying stakes in local institutions. The Qatar Investment Authority, the country’s sovereign wealth fund, announced in a statement to the local stock market on Monday it would contribute between 10 per cent and 20 per cent to the capital of local banks in order to boost the banks’ capacity to finance developmental projects.

Mika Angel-0 said...

Credit crunch upsets 30-year rate swaps
By Michael Mackenzie

Published: October 23 2008 19:14 | Last updated: October 23 2008 19:14

The turmoil in financial markets has taken hold of the strategically important trade in long-term interest rate derivatives, pushing rates to levels once thought to be a “mathematical impossibility”.

Such interest rate “swaps” are the most widely traded over-the-counter derivative and are important for insurers, pension funds and other companies that need to fund liabilities decades in the future.

Investors use swaps to lock in interest rates for 30 years or more, trading a floating rate, based on the London interbank offered rate (Libor), for a fixed rate. The latter is typically based on US Treasury yields, plus a premium, called the “swap spread”, which reflects the risk of trading with a private counterparty, as opposed to the government.

On Thursday, the 30-year swap spread turned negative after briefly flirting with such levels earlier in the month. This implies investors are somehow reckoning that they are more likely to be paid back by a private counterparty than by the government, which can print money.

“Negative swap spreads have been considered by many to be a mathematical impossibility, just like negative probabilities or negative interest rates,” said Fidelio Tata, head of interest rate derivatives strategy at RBS Greenwich Capital Markets.

Traders and analysts believe this unprecedented state of affairs reflects aftershocks from the demise of Lehman Brothers and capital constraints at surviving banks – as opposed to a loss of confidence in the US government.

The Lehman bankruptcy is important because it led to the termination of outstanding contracts, many highly complex.

With many participants scaling back activities of all kinds, investors have had trouble filling holes in their portfolios, upsetting the normal relationship between the swap spread and the “risk-free” Treasury yield.

For much of this year, the 30-year swap spread averaged between 30 and 55 basis points over the 30-year Treasury yield. It fell from 15bp on Monday, to zero on Tuesday and was “negative” on Thursday. Implied 30-year swap spreads for Europe and the UK have been negative since the demise of Lehman.

“Insurance companies and pension funds woke up and realised that their existing swap contracts had been torn up and that they needed to replace them,” said William O’Donnell, UBS strategist. He said the collapse in swap spreads also reflected the prospect of rising Treasury supply.


Maka di mana kita perlu cari sumber pendapatan baru?

Mika Angel-0 said...

Sdr Ruhanie Ahmad,

23-10-2008:
Spell out Valuecap’s record

So, Valuecap Sdn Bhd, the asset management company owned by Khazanah Nasional Bhd, Permodalan Nasional Bhd and the Pensions Trust Fund Council, will receive an injection of RM5 billion to invest in undervalued companies on the Kuala Lumpur Stock Exchange. The money, which doubles the size of Valuecap’s capital, is on loan from the Employees Provident Fund (EPF), as Deputy Prime Minister and Finance Minister Datuk Seri Najib Razak said on Tuesday.

Valuecap, which was set up in 2002 to add liquidity and volume to the market, has met these objectives, according to Second Finance Minister Tan Sri Nor Mohamed Yakcop, whose brainchild it was.

While analysts are in agreement that the market as a whole is undervalued and therefore presents opportunities for equity investments, several points should be clarified.

The first is whether Valuecap’s record of its return on investment matches the EPF’s benchmark. There is not much public information about Valuecap’s investment activities. However, currently, Valuecap is believed to have about RM4.9 billion worth of investments in 70 companies. And it has been reported that since its inception to September 2007, Valuecap has paid out a total of RM135 million in dividends. Better public disclosure will help to ascertain whether this passes the standard tests for financial performance.

A check with the registrar of companies shows that it is in the black and has assets of RM7.5 billion. So Valuecap has some value. But what is the return that EPF will get on the RM5 billion?

It should be more or at least equal to what the provident fund gets from putting its money with a selected group of external fund managers. Otherwise, it is a waste of resources. The EPF is better off investing the money themselves.

More importantly, since it involves two government-related entities, disclosures must be made every year on the returns. Also, Valuecap should detail the stocks it has in its portfolio just like some of the listed small-cap funds. At the moment, nobody really knows the stocks in Valuecap’s portfolio.

What’s not surprising is that despite the announcement of the RM5 billion infusion, the market continues to be in the doldrums, reflecting the weak sentiment about economic conditions as a whole. This is an indication that a vigorous stimulation of economic activity is needed to lift investor confidence. The focus therefore should be on designing and delivering such a remedial package.

The Valuecap story illustrates the importance of transparency in financial reporting to boost investor confidence and the need for clarity about the correct economic stimulus package to move the market sentiments in the right direction.


Sdr Ruhanie,
Pertanyaan saya ialah di mana EPF harus melabur?

Terima Kasih

Mika Angel-0 said...

Sdr Ruhanie Ahmad,

Sarkozy plans new French wealth fund
By Ben Hall in Paris

Published: October 23 2008 15:43 | Last updated: October 23 2008 15:43

President Nicolas Sarkozy on Thursday said France would set up a new “strategic investment fund” to stop French companies from falling into the hands of foreign “predators”.

The new fund will be operated by Caisse des Dépôts et Consignations – the country’s existing sovereign wealth fund – but would be “more active, more offensive, more mobile” in defence of French industrial assets, Mr Sarkozy said.

(EDITOR’S CHOICE
In depth: Sovereign wealth funds - Nov-04
Italy set to curb sovereign wealth funds - Oct-21
Spotlight falls on the nature and worth of the buffer funds - Oct-05
Case study: the Swedish pension pot split five ways - Oct-05
)

“I will not be the French president who wakes up in six months time to see that French industrial groups have passed into other hands,” he said in a speech to business leaders near Annecy, eastern France.

The president’s announcement came only two days after he urged other EU member states to set up their own sovereign wealth funds as a means of protecting European industry at a time when share prices of leading companies were heavily depressed. His proposal met a cool response from other governments.

The new fund will focus on shoring up smaller French companies judged strategically important because of their technology or sector. It could take short-term equity stakes or provide reimbursable loans.

However, Mr Sarkozy did not say how large the fund will be. It will be financed from the CDC’s own resources, but could receive additional public resources if necessary, he said. CDC’s long-term equity investments were valued at €43bn at the end of 2007.

The new investment fund was one of several measures Mr Sarkozy intends to introduce in support of businesses.

He announced a reduction in the taxe professionnelle, a local business tax, that will save companies a €1bn a year from 2011. The tax is one of French industry’s biggest bugbears because it is levied on a company’s fixed assets, deterring new investment.

Mr Sarkozy also wants the Caisse Central de Réassurance, a state-backed “reinsurer of last resort”, to look into whether it could provide credit insurance for companies if the market dries up.

He has also appointed a “credit mediator” to help companies that suddenly find their credit lines withdrawn or terms tightened to negotiate with their banks.

Copyright The Financial Times Limited 2008


Sdr Ruhanie,

Saya khuatir permainan penyanggak wang akan lebih teruk bersamaan bursa-bursa yang kecil menjadi mangsa untuk mencari untung pelaburan dan pulangan gerombolan Sovereign Wealth Funds ini.

Negara-negara maju akan mengganas untuk hidup. Setakat RM10billion yang ada pada ValueCap untuk mempertahankan syarikat-syarikat strategik negara rasanya tidak mencukupi.

Saya rasa tidak perlu mereka mahu memilikinya kerana apabila mereka mengugut hendak hancurkan bursa kita lebih senang kita serahkan sahaja kepada mereka dengan menuruti kehendak mereka supaya diliberalisasi pasaran dan perbankan kita.

Apakah SWF singapura akan membela kita? China? Rusia? OIC?

Lebih baik syarikat berkepentingan negara dikeluarkan dari senarai bursa(delisting) atau tidak boleh diniagakan.

Saya kira cukuplah cerita-cerita ini buat membuka matahati anda memahami akan keadaan ekonomi dunia
dan cabaran yang kita hadapi.

Di sini perlu diingatkan sekiranya Perdana Menteri kita boleh diugut dengan sebab-sebab tertentu, maka kita tiada harapan melainkan berserah kepada kemahuan negara-negara maju.

Maka apa yang boleh Mahathir lakukan? Subhannallah.

La haula wa la quawata illah billah.

Terima Kasih.

Mika Angel-0 said...

Sdr Ruhanie Ahmad,

Biasanya bilamana kerajaan meminjam duit dari mana-mana pihak, pinjaman itu terjamin.

KWSP telah meminjamkan sejumlah banyak duit kepada Kerajaan Pusat dimasa-masa lepas, bukan begitu? Adakah pernah pinjaman itu tak berbayar?

KWSP telah memberi dividen kepada pencarum-pencarumnya dari sebahagian jumlah keuntungan yang diperolehi melalui usaha pelaburan yang telah dibuat oleh KWSP.

Malah KWSP pun pernah mengalami sedikit rugi dalam pelaburannya - bukankah itu adat berniaga. Alhamdulillah - lebih untung dari rugi.

Sekarang ini musim untuk melabur tidaklah sangat baik dikebanyakan pasaran kewangan baik di Malaysia maupun di seberang laut. Ya, kita boleh pinjmkan kepada orang Amerika Syarikat, orang Eropah, orang Jepun ataupun melabur di pasaran-pasaran di sana malahan di mana-mana sahaja. Apakah jaminannya pulangan kepada pelaburan KWSP ini, Sdr Ruhanie?

Itu bukan persoalan saya tetapi adakah kaedah pinjaman itu berlunaskan pinjaman yang lebih afdhal yakni 'islamic compliance'?

Terima Kasih.

kudakepang said...

Sahabat-sahabat budiman. Saya ucapkan jutaan terima kasih kerana banyak input anda membantu saya dalam TV appearance malam tadi.

PROFIT AND MIKA: Banyak input anda membantu saya. Maklumlah saya bukan ekonomis. Tapi ini tidak bermakna saya tidak tau langsung pasal ekonomi. Harap kirimkanlah apa jua pendapat anda untuk membantu pemerintah kita mengatasi krisis global ini. Email saya: admiralnadim@gmail.com

Salam takzim - Ruhanie Ahmad

Mika Angel-0 said...

Mohon maaf Sdr Ruhanie kerana itu bukan tujuan saya. Anda lebih banyak makan garam. Mulut pun masin.

Cuma nak perbetulkan yang telah senget-menget sikit. Lagi pun berkongsi-kongsi cerita.

Manalah tahu mungkin ada cerita yang lebih hebat.

Maaf.